Öppna kategorin

Övervakningskamera

18 inlägg 4226 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713305 Är det nån som är bra på det här, måste väl vara många av er som har det .Jag vill ha flera kamrer ,typ 3 .
Kolla på en som var trådlös ,och som jag kunde få in i telefon som ett larm och film,men när jag kolla mer så var bara räckviden 7,5 m ,inte mycket att komma med om man vill filma en gårdsplan .Sen kolla jag på en på Grangården som verka proffsig ,men då visa det sig att den filma bara ,utan att skicka nått larm ,man kan ju inte vara vaken på natten för att kolla på det.Vet inte om ni följer han som gör massa you tube filmer om att han flyttat till landet .Han hadde köpt två kamrer på Kjell och company,som klara 30m och hadde larm och gick till telefon .Men kosta 600 kr styck ,man kan ju undra vad man får för dom pengarna.
Tacksam för lite tips



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ewol  
#713306 Kör med TP Links kamera och den fungerar väldigt bra, larmar vid rörelse i appen och lagrar i en gratis molntjönst.
Enkelt att ladda ner videos direkt i telefonen, ingen fördröjning på rörelse. 👍

https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/ ... 7640.9438/

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

nilsszzon  
#713317 orkar du att dra nätverkskabel är det oftast att föredra, svårare att sabotera och störa men lite mer pill innan det är igång.
kör själv med ubiquity kameror och är helnöjd. hade varit fint att köra trådlöst men kollegorna som jobbar med larm och passage berättar gång på gång hur enkelt det är att störa ut de trådlösa kamerorna och att det ofta händer

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713324
Ewol skrev:Kör med TP Links kamera och den fungerar väldigt bra, larmar vid rörelse i appen och lagrar i en gratis molntjönst.
Enkelt att ladda ner videos direkt i telefonen, ingen fördröjning på rörelse. 👍

https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/ ... 7640.9438/

Verka som den har utgått ur deras sortement ,men hur funkar den,har du en enhet i huset ,eller bara kamera ,om du åker bort får du larm i telefon då .Vad betyder molntjänst .
Som du hör har jag mycket att lära mig 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ewol  
#713325
Sture Andersson skrev:Verka som den har utgått ur deras sortement ,men hur funkar den,har du en enhet i huset ,eller bara kamera ,om du åker bort får du larm i telefon då .Vad betyder molntjänst .
Som du hör har jag mycket att lära mig 😉


Just den modellen jag har verkar ha utgått ja.
Lagra i molnet innebär att man inte behöver något minneskort i kameran, utan lagringen sker på en av TP-Links Servrar, kommer inte ihåg om det är en 1 eller 3 månaders lagring innan materialet raderas.

Kameran är aktiv så länge du vill, du kan ställa tider som den är aktiv t ex natt eller under dagtid om man inte är hemma osv. eller låta den stå på hela tiden.
Appen plingar när kameran upptäcker rörelse och spelar då automatiskt in (beroende på kamera så länge det är rörelse eller en förutbestämd tid)
Så även om du inte är hemma så plingar det i telefonen, så sitter jag på jobbet och det rör sej hemma så plingar det i appen och man kan gå in och titta på vad den spelat in.
Man kan även gå in och titta "live" om man vill.

Jag har satt kameran under takfoten (och tar el till kameran inifrån huset) så den filmar det som händer framför husets entré, tanken så snart vi har fiber tänker jag sätta upp fler kameror så man har koll på andra delar av gården där det finns saker vissa klåfingrar vill lägga vantarna på 😤

https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/ ... 6131.9438/

Denna modellen är väl motsvarande, men kräver minneskort i kameran som det ser ut.
Här är ett test av ovan kamera.


Hittar du en kamera som du tror är det du söker så är ett stort tips att söka på Youtube, nästan alla kameror har någon slags review/test där man går igenom alla funktionerna och visar hur det fungerar.

Hoppas du blev lite klokare
Mvh Jon

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713407
Ewol skrev:
Sture Andersson skrev:Verka som den har utgått ur deras sortement ,men hur funkar den,har du en enhet i huset ,eller bara kamera ,om du åker bort får du larm i telefon då .Vad betyder molntjänst .
Som du hör har jag mycket att lära mig 😉


Just den modellen jag har verkar ha utgått ja.
Lagra i molnet innebär att man inte behöver något minneskort i kameran, utan lagringen sker på en av TP-Links Servrar, kommer inte ihåg om det är en 1 eller 3 månaders lagring innan materialet raderas.

Kameran är aktiv så länge du vill, du kan ställa tider som den är aktiv t ex natt eller under dagtid om man inte är hemma osv. eller låta den stå på hela tiden.
Appen plingar när kameran upptäcker rörelse och spelar då automatiskt in (beroende på kamera så länge det är rörelse eller en förutbestämd tid)
Så även om du inte är hemma så plingar det i telefonen, så sitter jag på jobbet och det rör sej hemma så plingar det i appen och man kan gå in och titta på vad den spelat in.
Man kan även gå in och titta "live" om man vill.

Jag har satt kameran under takfoten (och tar el till kameran inifrån huset) så den filmar det som händer framför husets entré, tanken så snart vi har fiber tänker jag sätta upp fler kameror så man har koll på andra delar av gården där det finns saker vissa klåfingrar vill lägga vantarna på 😤

https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/ ... 6131.9438/

Denna modellen är väl motsvarande, men kräver minneskort i kameran som det ser ut.
Här är ett test av ovan kamera.


Hittar du en kamera som du tror är det du söker så är ett stort tips att söka på Youtube, nästan alla kameror har någon slags review/test där man går igenom alla funktionerna och visar hur det fungerar.

Hoppas du blev lite klokare
Mvh Jon

Tack för en bra redogörelse ,den kameran du har, har du kollat nån gång på hur långt håll den klarar märka om nått rör sig .Sen fundera jag på att i dag har du en kamera och inget mer bara telefon .Men sen skrev du att om du ska ha fler måste du ha fiber ? När dom har basstation inne i huset vad har dom den till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ewol  
#713441
Sture Andersson skrev:Tack för en bra redogörelse ,den kameran du har, har du kollat nån gång på hur långt håll den klarar märka om nått rör sig .Sen fundera jag på att i dag har du en kamera och inget mer bara telefon .Men sen skrev du att om du ska ha fler måste du ha fiber ? När dom har basstation inne i huset vad har dom den till?


Som kameran är riktad nu så plockar den upp rörelse inom ca 20-25m framför huset och parkeringen närmast huset.

Eftersom filmerna från kameran ska skickas till "molnet", så blir det hos oss en begränsning, då vi bara kan ha ett av det långsammaste ADSL-abonnemangen 10/1Mbit. (det går inte få snabbare i dagsläget där vi bor)
Det fungerar men blir ibland en fördröjning innan man kan se vad det filmat och därför inbillar jag mej om man lägger på 2 kameror till så kommer det bli för långsamt. (Har ej testat)

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713445
Ewol skrev:
Sture Andersson skrev:Tack för en bra redogörelse ,den kameran du har, har du kollat nån gång på hur långt håll den klarar märka om nått rör sig .Sen fundera jag på att i dag har du en kamera och inget mer bara telefon .Men sen skrev du att om du ska ha fler måste du ha fiber ? När dom har basstation inne i huset vad har dom den till?


Som kameran är riktad nu så plockar den upp rörelse inom ca 20-25m framför huset och parkeringen närmast huset.

Eftersom filmerna från kameran ska skickas till "molnet", så blir det hos oss en begränsning, då vi bara kan ha ett av det långsammaste ADSL-abonnemangen 10/1Mbit. (det går inte få snabbare i dagsläget där vi bor)
Det fungerar men blir ibland en fördröjning innan man kan se vad det filmat och därför inbillar jag mej om man lägger på 2 kameror till så kommer det bli för långsamt. (Har ej testat)

När du skriver 20-25 m är det för att kameran inte når längre ,eller är det att avståndet framför huset är 20-25 m,den ska ju klara 30m .
Om du har ett minneskort i kameran ,och inte skickar till molnet ,måste du ändå ha ADSL eller fiber då för att få in det i telefon .
Jag har ett torp utan någon ADSL eller fiber ,kan jag ha en kamera där och få in det i telefon .(Ett torp vi inte bor på )
Ursäkta mina dumma fråger men är mer smed än datahacker. Men med din hjälp är jag snart exspert 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ewol  
#713449
Sture Andersson skrev:När du skriver 20-25 m är det för att kameran inte når längre ,eller är det att avståndet framför huset är 20-25 m,den ska ju klara 30m .
Om du har ett minneskort i kameran ,och inte skickar till molnet ,måste du ändå ha ADSL eller fiber då för att få in det i telefon .
Jag har ett torp utan någon ADSL eller fiber ,kan jag ha en kamera där och få in det i telefon .(Ett torp vi inte bor på )
Ursäkta mina dumma fråger men är mer smed än datahacker. Men med din hjälp är jag snart exspert 😉


När man installerar kameran så kan man justera sökområdet, så i mitt fall så har jag har själv begränsat den för att inte fånga upp annat.

I ditt fall så finns det i så fall två lösningar som jag ser det.

Antingen en Wifi-kamera och ett 4g-modem/router, Wifi-kamerorna behöver en internet-anslutning för att kunna skicka dej en notifiering när det händer något.
Utan internetanslutning fungerar fortfarande kameran (om kameran har inbyggt minneskort) men kommer inte skicka dej notifiering när det händer något.

Alternativ 2 är en Åtelkamera med MMS/Mail-funktion, då har kameran inbyggd sim-kortsplats (mobilanslutning) och skickar dej då en bild på vad som passerat kameran.
Typ som dessa, finns en uppsjö av modeller och olika priser
https://www.hylte-lantman.com/atelkameror

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713453
Ewol skrev:
Sture Andersson skrev:När du skriver 20-25 m är det för att kameran inte når längre ,eller är det att avståndet framför huset är 20-25 m,den ska ju klara 30m .
Om du har ett minneskort i kameran ,och inte skickar till molnet ,måste du ändå ha ADSL eller fiber då för att få in det i telefon .
Jag har ett torp utan någon ADSL eller fiber ,kan jag ha en kamera där och få in det i telefon .(Ett torp vi inte bor på )
Ursäkta mina dumma fråger men är mer smed än datahacker. Men med din hjälp är jag snart exspert 😉


När man installerar kameran så kan man justera sökområdet, så i mitt fall så har jag har själv begränsat den för att inte fånga upp annat.

I ditt fall så finns det i så fall två lösningar som jag ser det.

Antingen en Wifi-kamera och ett 4g-modem/router, Wifi-kamerorna behöver en internet-anslutning för att kunna skicka dej en notifiering när det händer något.
Utan internetanslutning fungerar fortfarande kameran (om kameran har inbyggt minneskort) men kommer inte skicka dej notifiering när det händer något.

Alternativ 2 är en Åtelkamera med MMS/Mail-funktion, då har kameran inbyggd sim-kortsplats (mobilanslutning) och skickar dej då en bild på vad som passerat kameran.
Typ som dessa, finns en uppsjö av modeller och olika priser
https://www.hylte-lantman.com/atelkameror

Tack för väldigt bra hjälp .Nu fattar jag!! 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ewol  
#713463 Ingen orsak, lycka till 🙂

Användarvisningsbild

Re: Övervakningskamera

MrStraightpull  
#713502 Har 2 st sådana här, den ena i maskinhall, den andra på grisåtel. Spelar även in ljud. https://www.luda.farm/sv/product/farmcam-mobility/

Användarvisningsbild

Re: Övervakningskamera

Suneland  
#713508 Själv kör jag med en hög gamla mobiltelefoner 👍

Alfred home security fungerar över förväntan måste jag säga, vi har haft övervakad sjukstuga i vinter bland annat..

Det går precis som på en vanlig övervakningskamera att ställa in allt möjligt, zon för triggning av inspelning, tider på dygnet, känslighet, nattläge osv

Finns mycket på Youtube om det.

Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Sture Andersson  
#713509
MrStraightpull skrev:Har 2 st sådana här, den ena i maskinhall, den andra på grisåtel. Spelar även in ljud. https://www.luda.farm/sv/product/farmcam-mobility/

Lite kort räckvid 10 m

   TS
Avatar Fallback

Re: Övervakningskamera

Ratelle  
#713549 Har sett att det finns en kamera som heter Basccom som värkar vara intresant kanske någon som vet mer om dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).