Motorsåg och handhållet

Dela bottendel 261?

109 inlägg 9600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#713344
Joakim S skrev:Här ser du hur den ska sitta.

Flärpen som är en pil mot avgasporten, om någon läser som inte kan se bilderna...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713346
williamm skrev:
Joakim S skrev:Här ser du hur den ska sitta.

Flärpen som är en pil mot avgasporten, om någon läser som inte kan se bilderna...

Det skiljer ju lite vid hålen också, så jag postar länken här.
https://www.diyspareparts.com/parts/sti ... 4ac7-9f79/

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713351
Joakim S skrev:Här ser du hur den ska sitta.


👍 , Den passade bara på ett sätt :)

Hur hårt ska cylindern dras ? har bara den vinklad svarta torx 27 som brukar följa med nya maskiner att dra cylindern med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713352
forest. skrev:
Joakim S skrev:Här ser du hur den ska sitta.


👍 , Den passade bara på ett sätt :)

Hur hårt ska cylindern dras ? har bara den vinklad svarta torx 27 som brukar följa med nya maskiner att dra cylindern med.

Hmm... Jag brukar alltid använda T-Handtag, och med de får man en fingervisning när det är hårt nog, när T-handtaget börjar vrida sig. Inte alltför hårt, så du knäcker bulten, och heller inte för löst så du får tjuvluft. Diffust svar, jag vet... Har du blå loctite?

Efter lite körning så borde du kolla så att skruvarna sitter fortfarande. Efterdra dom.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Klyv Bixby  
#713355 När jag drar känsliga skruvar från m4 till m10 brukar jag ha en torx L nyckel och hålla i lilla vinkeln. Efter det tar jag en liten skiffa och drar ca 1/10 varv till.
Obs. Bara hur jag gör och står inte för några konsekvenser 😉

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713361 Man ska inte spänna hårdare än vad packningen medger.
Det ska kunna röra sig efter temperaturväxlingarna utan att bultarna tapoar spänning o lossar.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713363
Joakim S skrev:
forest. skrev:
Joakim S skrev:Här ser du hur den ska sitta.


👍 , Den passade bara på ett sätt :)

Hur hårt ska cylindern dras ? har bara den vinklad svarta torx 27 som brukar följa med nya maskiner att dra cylindern med.

Hmm... Jag brukar alltid använda T-Handtag, och med de får man en fingervisning när det är hårt nog, när T-handtaget börjar vrida sig. Inte alltför hårt, så du knäcker bulten, och heller inte för löst så du får tjuvluft. Diffust svar, jag vet... Har du blå loctite?

Efter lite körning så borde du kolla så att skruvarna sitter fortfarande. Efterdra dom.



har ingen låsning på skruvarna, ska det var gänglåsning? tål de värme isåfall`?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713367 Nä, det behövs ingen gänglåsning.
Har man nu tvunget det ska det vara låsning anpassad för detta.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713369
Mange skrev:Nä, det behövs ingen gänglåsning.
Har man nu tvunget det ska det vara låsning anpassad för detta.


ok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713374
Mange skrev:Nä, det behövs ingen gänglåsning.
Har man nu tvunget det ska det vara låsning anpassad för detta.

Menar du att man inte kan använda blå loctite som gänglåsning till cylinderbultarna?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713400 igen låsning på skruvarna till dämparen heller?

packningen har plåt i sig men den sitter inte i mitten av packningen utan 1/3 in men samma material på båda sidor anliggs ytorna så vilken sida ska var mot cylindern?
Senast redigerad av forest. tis 18 maj 2021, 19:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#713404 Jag vet inte vad som är rätt. Men jag har inte använt något på gängorna i sågen. Och det har funkat.
Kanske det kan vara bra på de som gängar in i plast..
Jag vet att den del använder locktite eller liknande, man jag har inte haft något problem.

Jag går efter mottot att: Om jag inte måste köpa något för att få det att funka så gör jag det inte häller.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713405
williamm skrev:Jag vet inte vad som är rätt. Men jag har inte använt något på gängorna i sågen. Och det har funkat.
Kanske det kan vara bra på de som gängar in i plast..
Jag vet att den del använder locktite eller liknande, man jag har inte haft något problem.

Jag går efter mottot att: Om jag inte måste köpa något för att få det att funka så gör jag det inte häller.


ljuddämpar packningen har plåt i sig men den sitter inte i mitten av packningen utan 1/3 in men samma material på båda sidor anliggs ytorna så vilken sida ska var mot cylindern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#713406
forest. skrev:
williamm skrev:Jag vet inte vad som är rätt. Men jag har inte använt något på gängorna i sågen. Och det har funkat.
Kanske det kan vara bra på de som gängar in i plast..
Jag vet att den del använder locktite eller liknande, man jag har inte haft något problem.

Jag går efter mottot att: Om jag inte måste köpa något för att få det att funka så gör jag det inte häller.


ljuddämpar packningen har plåt i sig men den sitter inte i mitten av packningen utan 1/3 in men samma material på båda sidor anliggs ytorna så vilken sida ska var mot cylindern?

Jag skulle tagit den sidan med mest "mjukt" matrial mot den mest ojämna annlägningsytan, troligen ljuddämparen. Men jag tror att det inte spelar någon roll.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713411 Nej. Jag ser ingen anledning att använda det om inte tillverkaren specifikt tycker att man ska det vilket är ovanligt.
Bra/rätt packning spännd rätt, så sitter det som det ska.
Packningen, Bultar, Ljuddämparen, ev. Luftledare om det finns ska vara hela och inte sönderspännda eller tasiga pga vibrationer eller dåligt spännt sedan innan.
Är det helt o rör sig på rätt sätt, behövs ingen låsning på annat sätt om inte tillverkarens föreskrifter visar annat.
Vissa äldre såg låser man bultarna på med bleck eller låsmutter, kemisk låsning ska man undvika så långt det går enligt min ringa erfarenhet.
Bättre o se till så det är rätt än kompensera för någ halvdant. En ny bra packning är inte svårt att få till om så behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).