Motorsåg och handhållet

vinklar kedjeslip?

20 inlägg 11343 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vinklar kedjeslip?

forest.  
#673546 Vilka gradantal ställer ni på de olika vinklarna på en Oregon handslip för det perfekta skärpan ?
får inte till kedjorna som ska slipas är 0.325 1.5 56.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673548 30-32 grader

Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673555 Vilken kedhemodell slipas?

Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

forest.  
#673559
Mange skrev:Vilken kedhemodell slipas?


Stihl RM 25

   TS
Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

forest.  
#673560
knaggen skrev:30-32 grader


grader på skivan ?

   TS
Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673565 Ja och då skall kedjan ha samma vinkel

Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

forest.  
#673576 [quote="knaggen"]Ja och då skall kedjan ha samma vinkel[/quote
inställning vänster höger av motordelen 80 grader? https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... eslip.html

   TS
Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

forest.  
#673625
knaggen skrev:Ja och då skall kedjan ha samma vinkel


Vad har du för eggvinkel knaggen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

Mikey_AX  
#673632
knaggen skrev:30-32 grader


Hej Knaggen,
Oj... Nu ställde du en fråga som är en hel vetenskap.
Vad är det för tillverkare på kedjan??
Alla tillverkare kan ha lite olika vinklar beroende på syfte och medel på tand.
Slipar du med maskin så är det JÄTTE viktigt att du inte slipar för hårt så dem blir värmeutveckling i tanden.
Då kommer du att förstöra översta kromlagret som ligger på tanden och den blir mjuk fort.

Liten Lätt bifogad bild på vilka vinklar man måste ta hänsyn till när man slipar en kedja.

Dem mest vanliga och gångbara är väl ändå.
A= 30 grader
B= 10 grader
C= 70 grader
D= 0,25" ( 0,5-0,65mm)

Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673683
Mikey_AX skrev:
knaggen skrev:30-32 grader


Hej Knaggen,
Oj... Nu ställde du en fråga som är en hel vetenskap.
Vad är det för tillverkare på kedjan??
Alla tillverkare kan ha lite olika vinklar beroende på syfte och medel på tand.
Slipar du med maskin så är det JÄTTE viktigt att du inte slipar för hårt så dem blir värmeutveckling i tanden.
Då kommer du att förstöra översta kromlagret som ligger på tanden och den blir mjuk fort.

Liten Lätt bifogad bild på vilka vinklar man måste ta hänsyn till när man slipar en kedja.

Dem mest vanliga och gångbara är väl ändå.
A= 30 grader
B= 10 grader
C= 70 grader
D= 0,25" ( 0,5-0,65mm)

Hej!
dom flesta kedjor som används vid avverkning ligger runt 30 grader sen finns det klyvkedjor som ligger på 10 grader.
men nån grad hit&dit har ingen större betydelse utan stötvinklen är den som avgör hur bra det skär där kan man labba också med olika vinklar beroende på trädslag men kör man runt 66 grader så brukar det skära bra.
sen går det att labba med kedjan om man vill öka spånutkastet från kedjan.
jag har väl testat det mesta på sågkedjor genom åren då jag hade det som föd krok och i dag när man har blivit bekväm så har jag modifierat en husqvarna rull mall med röda rullar som är modifierad att passa 1.5 kedjor det är nog det bästa jag har testad som fungerar med vanlig rundfil 4.8 men även här går det att fixa lite med kedjan så den släpper spånet bättre.
kör man med en vanlig mall så kan man använda en 4.5 fil för att få bättre stötvinkel.
Kör man med 404 kedja så kan man få ner till 25 grader för dom skall bara kapa om det sitter på en skördare och modifierad spånutkast.

Avatar Fallback

Re: vinklar kedjeslip?

Bosse1  
#673697 Oavsett hur man ställer blir det skruttslipning om inte skivan har rätta formen :oops:

Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

Stihl_241  
#713298 Har precis skaffat mig en Genzo "medskicks-kedjeslip", och har nu testat på en stenkörd stihl PM 1,3.
Har använt 3,2-slipskivan, då jag läst mig till att det är den jag skall använda. (4mm filen är således nu något för stor)
Skulle gärna vilja veta alla felen jag gjort, och hur ni tycker det ser ut Visst har det blivit höknäbb, och för djupt slipat?
Vet att det inte är någon kvalitetsmaskin, men tanken är att den skall användas för att "rädda upp" kedjor med....filen kommer användas i fortsättningen också!

Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

JensSkoog  
#713320 Ser inte att du har gjort så mycket fel, @Stihl_241. :wink:
Höknebbet du har fått, blir väl så på den maskinen om du inte kan justera vinkelen på skivan.
Så länge du inte slipar ner i förbindelseslänkorna mellan skärtänderna, är det inte fel. Jag slipar alltid så djupt som det går eftersom det ger mer utrymme för spåntransport.
Det du kan experimentera med, är profilen på skivan, men med de "mjuka" skivoran där, äts de snabbt upp om man hela tiden ska göra det.
Grymt med en maskin när man ska gå på stenskurna kedjor. :-bd

Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713321 Det har sina begränsningar med maskin, lätt att få det varmt.
Glöm inte att dressa/profilera stenen så den är ren och i rätt form.

Användarvisningsbild

Re: vinklar kedjeslip?

Stihl_241  
#713626
JensSkoog skrev:Ser inte att du har gjort så mycket fel, @Stihl_241. :wink:
Höknebbet du har fått, blir väl så på den maskinen om du inte kan justera vinkelen på skivan.
Så länge du inte slipar ner i förbindelseslänkorna mellan skärtänderna, är det inte fel. Jag slipar alltid så djupt som det går eftersom det ger mer utrymme för spåntransport.
Det du kan experimentera med, är profilen på skivan, men med de "mjuka" skivoran där, äts de snabbt upp om man hela tiden ska göra det.
Grymt med en maskin när man ska gå på stenskurna kedjor. :-bd

Tack för ditt svar! Ja det är så ja....dock bör det väl bli mindre och mindre höknäbb, ju mer sliten slipskivan blir.
Hursom, jag tror jag kommer slipa så lite som möjligt i fortsättningen, för att sedan fila kedjan korrekt 👍
Har läst om mjuka och hårda skivor.... vet ej vilken typ som följde med maskinen, men skall tänka på det! Borde isåfall skaffa ett sådant verktyg för profilering!
Ja exakt! Det underlättar ju verkligen. när det är mycket att fila! 😀 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).