Socialt (mer om oss)

1900-tal vs 2000-tal

38 inlägg 6330 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

jannee  
#713020 På 1900 talet kunde barnen (både tjejer och killar) våga ge sig ut och lifta utan riskera något.
Man både såg och hörde skillnad på de bilar som fanns, idag är snart sagt allt stöpt i samma form
På mitten av 1900 talet spelades musik (lyssna gärna på Teen Scene) som fortfarande håller.
Tror du den musik som idag är populär och spelas på radio håller om 60 år?
Den skog man avverkade i anletes svett kunde man handla ganska mycket för.
Trots att folk inte var rika (visserligen fanns det undantag) var folk positiva och såg framåt, idag oroar sig kreti och pleti för det mesta.
Nu är det Covid i tid och otid, varit så snart i 1 1/2 år och än syns det ingen ända på skiten, det var något man var välsignad från på 1900 talet.
Otvivelaktigt var det annorlunda på 1900 talet, vi som då växte upp tror jag inte for lika illa som de som växer upp idag, vi har fått det "bättre" men till vilket pris??
Körde "trimmad" Rex moppe till Karlskrona utan att för den sakens skull direkt oroa mig för polisen.
Morfar skickade mig till handelsmannen för att hämta hem dynamit, tändhattar, inga problem trots att jag bara var 15 år.
När man skiljdes bestämde man när man skulle träffas nästa gång, nu vågen ingen gå någonstans utan sin djävla smartphone.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Williamm  
#713061
jannee skrev:På 1900 talet kunde barnen (både tjejer och killar) våga ge sig ut och lifta utan riskera något.
Man både såg och hörde skillnad på de bilar som fanns, idag är snart sagt allt stöpt i samma form
På mitten av 1900 talet spelades musik (lyssna gärna på Teen Scene) som fortfarande håller.
Tror du den musik som idag är populär och spelas på radio håller om 60 år?
Den skog man avverkade i anletes svett kunde man handla ganska mycket för.
Trots att folk inte var rika (visserligen fanns det undantag) var folk positiva och såg framåt, idag oroar sig kreti och pleti för det mesta.
Nu är det Covid i tid och otid, varit så snart i 1 1/2 år och än syns det ingen ända på skiten, det var något man var välsignad från på 1900 talet.
Otvivelaktigt var det annorlunda på 1900 talet, vi som då växte upp tror jag inte for lika illa som de som växer upp idag, vi har fått det "bättre" men till vilket pris??
Körde "trimmad" Rex moppe till Karlskrona utan att för den sakens skull direkt oroa mig för polisen.
Morfar skickade mig till handelsmannen för att hämta hem dynamit, tändhattar, inga problem trots att jag bara var 15 år.
När man skiljdes bestämde man när man skulle träffas nästa gång, nu vågen ingen gå någonstans utan sin djävla smartphone.


Jag tycker att man ska jämföra 1900-1921 med nutid. Inte 1960-99, annars blir det orättvist. Dem som växte upp under första världskriget for nog en del illa de med, jag föredrar pandemi föra krig alla gånger. Och första världskriget håll på i 4-5år.

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

halvproffs  
#713063
williamm skrev:
jannee skrev:På 1900 talet kunde barnen (både tjejer och killar) våga ge sig ut och lifta utan riskera något.
Man både såg och hörde skillnad på de bilar som fanns, idag är snart sagt allt stöpt i samma form
På mitten av 1900 talet spelades musik (lyssna gärna på Teen Scene) som fortfarande håller.
Tror du den musik som idag är populär och spelas på radio håller om 60 år?
Den skog man avverkade i anletes svett kunde man handla ganska mycket för.
Trots att folk inte var rika (visserligen fanns det undantag) var folk positiva och såg framåt, idag oroar sig kreti och pleti för det mesta.
Nu är det Covid i tid och otid, varit så snart i 1 1/2 år och än syns det ingen ända på skiten, det var något man var välsignad från på 1900 talet.
Otvivelaktigt var det annorlunda på 1900 talet, vi som då växte upp tror jag inte for lika illa som de som växer upp idag, vi har fått det "bättre" men till vilket pris??
Körde "trimmad" Rex moppe till Karlskrona utan att för den sakens skull direkt oroa mig för polisen.
Morfar skickade mig till handelsmannen för att hämta hem dynamit, tändhattar, inga problem trots att jag bara var 15 år.
När man skiljdes bestämde man när man skulle träffas nästa gång, nu vågen ingen gå någonstans utan sin djävla smartphone.


Jag tycker att man ska jämföra 1900-1921 med nutid, annars blir det orättvist. Dem som växte upp under första världskriget for nog en del illa de med, jag föredrar pandemi föra krig alla gånger.


Tydligen har Jannee glömt spanska sjukan, epedemin som härjade omkring 1918-19.
Många fler dog då än som avlidit nu. Ca 38000dog i Sverige, totalt 30miljoner i världen. Sen kom asiaten 1956 och hongkong 1968.

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

jannee  
#713093 Har ingen erfarenhet av någon av dessa farsoter.
För ung för spanska sjukan, medans ingen av mig känd person blev direkt dålig av varken asiaten eller Hong Kong.
Informationsflödet var på den tiden inte alls i den mängd som dagens, detta gjorde att folk varken visste eller oroade sig om sådant de inte visste något om.
Numera överdramatiseras det mesta, myndigheternas brist på relevanta fakta gör att det basuneras ut den ena hypotesen efter den andra.
Då vart det bättre att inget veta.
Dessutom var nog immunförsvaret sämre på folk på 1900 talet.
Inte så vanligt med förkylningar (influensor), eller allergier.
Renligheten är annars något som verkligen skiljer 1900 talet från 20 århundradet, och då menar jag framförallt den yttre, i naturen, runt bostäder och då inte minst på landsbygden men även runt fabriker och fabriksområden.
Detta med att vara mån om naturen har verkligen varit positivt.

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Vante  
#713165 Jag mådde inge vidare på måndag i veckan vet inte covid eller sorkpest men på farfars tid under spanska var det färdas med hest ta in folk var vakna upp på gålvet med resfolk viss immun kan tänkas man har.

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713228 Utan intensivvård, spridd kunskap om smittspridning, information i media och bättre hygienrutiner så hade covid varit dödligare än spanskan.

Avatar Fallback

Re: 1900-tal vs 2000-tal

jannee  
#713234 Hade inte äldre personer i så stor grad tagit influensa sprutor under de senaste 20 åren hade många av dessa redan varit avlidna.
M.a.o. många människor lever s.a.s. på konstgjord andning - inget fel med detta.
Att avlidna på ett naturligt sätt kan man senare alltid diskutera.
Överlevnad trots allvarliga åkommor, bl.a. cancer, hjärt och lungsjukdomar är otvivelaktigt en enorm förbättring.
Ovan är egentligen en självklarhet, eftersom all utveckling gått framåt.
Men det man inte visste om på 1900 talet saknade man ej heller.
Självklart är att de som levde på tidigt 1900 tal mer än gärna velat ha det vi har nu, inget snack om annat.
Bara detta att inte behöva arbeta för att få rättighet till både bostad och mat, sådant var tidigare en utopi.

Användarvisningsbild

Re: 1900-tal vs 2000-tal

Williamm  
#713310
jannee skrev:Informationsflödet var på den tiden inte alls i den mängd som dagens, detta gjorde att folk varken visste eller oroade sig om sådant de inte visste något om.

Jag var lita styv i mitt föra inlägg, ursäkta.

Den med att inte oroade sig över det man inte visste är en fin aspekt.
Visserligen gjordes det en del misstag på grund av det också men den hållningen har också ett väldigt liugn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).