Motorsåg och handhållet

Dela bottendel 261?

109 inlägg 9587 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#707750
johan eriksson skrev:Sen beror det ju också på varför man renoverar.
Är det något man ska behålla och använda eller renoveras det för att sälja?
Händer att jag köper lik och renoverar för att använda, då lägger jag gärna några extra kronor och vet vad jag får än att köpa något som sägs fungera fint för samma peng. Det okända köpet kan ju funka om man har tur, men har man min vanliga tur håller det en dag eller två. Har slutat med att starta upp begagnade sågar utan att lyfta på cylindern för kontroll av kolv, cylinder och vevparti, blir billigare att laga innan det säger pang...

Så en såpass ny 261, hade jag hittat en skuren billigt, så hade jag kunnat tänka mig att lägga 2800 på en renovering om syftet var att behålla och bruka den.
Listpris på en 261 är 8290kr ink moms, 9290 om man vill ha med värme.


Ska det vara täckbricka 1121 162 1001 bakom kopplingen eller är det bara vissa stihl 261?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#707751
Mange skrev:Det är lite olika beroende på märke vilken hårdbeläggning det är men alla har det annrs funkar det inte alls.
Oftast är det Nikasil (Nickel Silicon Carbide) eller nån annan Chrom legering.

Det som avgör mest av allt vid köp av pirat grejer är kunskapen hos montören. Oftast är det inte svårt att rätta till dem nåt lite och öka prestation och prestanda rätt rejält. Likaså veta vilka man ska sätta i och vilka man inte ska sätta i. Denna kunskap/erfarenhet är inte billig eller rolig alltid men tvungen.
Det finns eftermarknads grejer som är bättre än nytt, rätt applicerat. Fel, så går de bara nån minut eller inte alls. Tillförlitlighet och prestation är i produktval och montering.


Så mao. så finjusterar man en billig cylinder så att den efterliknar original så presterar den lika bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

Tor R  
#707779 Teoretiskt, ja.
I praktiken mycket arbete, och mestadels måste du köpa lite utrustning. Om du köper en låda med billiga karbider på Biltema är det 300 kr, det finns inte mycket du kan köpa innan originalcylindern kommer billigast ut.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707805 Nja, att få den att efterlikna orginal vet jag inte, ibland är de billigare till o med lite bättre men som sagt svårt att veta om man inte mäter o lär sig vad som gör skillnader.
Att se till att de blir färdiga tar lite olika tid, allt från 1minut till flera timmars filande beroende på hur det ser ut och hur man vill ha det.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713287 Hur ställer man rätt avstånd på tändspolen mot fläkthjulet? lägger man imellan med bladmått och drar fast sedan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Klyv Bixby  
#713288 Jag körde vanligt skrivarpapper som jag vikte 3ggr och lade imellan medans jag skruvade fast.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

totte  
#713314 Funkar bra med papper som sades. Enkelt visitkort går bra också. Skall optimalt vara 0,25 - 0,3 mm. Bladmått är av stål lite joxigt att hantera mot magneterna och så får du bladmåttet magnetiserat så det drar åt sig en massa filspån.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713329
totte skrev:Funkar bra med papper som sades. Enkelt visitkort går bra också. Skall optimalt vara 0,25 - 0,3 mm. Bladmått är av stål lite joxigt att hantera mot magneterna och så får du bladmåttet magnetiserat så det drar åt sig en massa filspån.



Vilket hålla ska cylinderpackningen ligga? den nya är upphöjd på ena sidan.
vilken sida ska pilen på kolven peka mot?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713333
forest. skrev:
totte skrev:Funkar bra med papper som sades. Enkelt visitkort går bra också. Skall optimalt vara 0,25 - 0,3 mm. Bladmått är av stål lite joxigt att hantera mot magneterna och så får du bladmåttet magnetiserat så det drar åt sig en massa filspån.



Vilket hålla ska cylinderpackningen ligga? den nya är upphöjd på ena sidan.
vilken sida ska pilen på kolven peka mot?

Ser du inte några indikationer från den tidigare packningen. Efter att ha googlat utseendet på denna, så ser jag att det borde kunna ge sig självt?
Pilen ska peka mot ljuddämparen.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713334
forest. skrev:
totte skrev:Funkar bra med papper som sades. Enkelt visitkort går bra också. Skall optimalt vara 0,25 - 0,3 mm. Bladmått är av stål lite joxigt att hantera mot magneterna och så får du bladmåttet magnetiserat så det drar åt sig en massa filspån.



Vilket hålla ska cylinderpackningen ligga? den nya är upphöjd på ena sidan.
vilken sida ska pilen på kolven peka mot?

Är det denna packningen du har?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#713335 Ja det är den packningen, menar du att fliken på packningen är en pil?
Har en pil på toppen av kolven ska den peka mot avgas eller insug ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#713336 Pilen på kolven ska alltid peka mot avgas-porten.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

totte  
#713337 Packningen ser du när du lägger dit om den passar ihop med underlaget på vevhuset. Bara att vrida och vända tills det passar. Pilen på kolven skall peka mot ljuddämparen, det var säkert det Joakim menade. Såg just att williamm hann före.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713341
forest. skrev:Ja det är den packningen, menar du att fliken på packningen är en pil?
Har en pil på toppen av kolven ska den peka mot avgas eller insug ?

Ja, ursäkta😊. Jag menade pilen på kolven, den ska peka mot ljuddämparen/avgassidan. Om du ser på packningen så är den utformad så att den egentligen bara passar på ett vis, ifall du kan se spår efter den gamla packningen på vevhuset, men även på den gamla cylindern. Även utformningen av cylinderytan och vevhusytan brukar skvallra om hur den ska sitta.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#713342 Här ser du hur den ska sitta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).