Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307868 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#712743 Hjälpte en snickare med att fila ibland, värst var när han kapat limträbalk, särskilt när den låg direkt på asfalten...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#712744 😂😂

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#712848 Är inte gjord på min 30år gamla Husqvarna gräsklippare så nu strejkar den trots god omsorg. Iaf böt jag olja i den för ca 15 år sedan så bortskämd är den inte.
Har ju en robotklippare som fixar 99% av klippningen så veteranklipparen med veteranförare sköter resten.
Trots all omvårdnad så vägrar den att starta idag trots både beröm och andra lite grövre ord. 😤

Har alltid startat på några drag även efter vintern. Provade även lite startgas men totalt tvärdöd. Vad tror ni, ska jag låta begravningsbyrån hämta den för en sista färd till återvinningen. 😢
Har dock svårt att skiljas från denna antika produkt som jag lagat alla rosthål med ny plåt och popnit. 🙂
Ni vet ju att vi inte ska slösa på jordens resurser med att slänga och köpa nytt.
Ett mycket bra försvar för alla snåljåpar som mig 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712853 Har den tappat gnistan? 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#712864 Bort med svänghjulet och gör ren brytaren så startar den sen 😎

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#712874 Är den bara 30 år har den inte brytare, antagande att den har en B&S. Hade brytare t o m 1981. Nytt stift? Kolla stoppbrytare och kablar. Tändmoduler finns, kostar några hundringar.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#712881
halvproffs skrev:Har dock svårt att skiljas från denna antika produkt som jag lagat alla rosthål med ny plåt och popnit. 🙂

Inte silvertejp?! 😮

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#712882 Förgasarmembranet kan ju vara misstänkt med.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

axwell  
#712890 https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000023785

Jens skrev om en olja från Biltema som fanns i en motorsåg, vilken typ vet vi inte.

Inte bara det att den är värdelös; den är hutlöst dyr, 90 kr litern. 👎

Fattar inte att finns dom som köper den. 👎

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Williamm  
#712892 Efter att jag för att deg sedan läst att @Hannu röj skrev att vinkelslipar gärna blir torra i vinkelväxeln och bra av att få extra vinkelväxelfett så skruvade jag isär och kollade sliparna.

Väldigt tort innan

Påfyllt
Det gick åt mycket för att få fettet att stanna.


Det jag undrar är: Är det något fel på fettet? Det blir vitt når jag kört lite och testat. Det är från en gammal tum hisqvarna vinkelväxelfett som följde med när jag hämtade sågar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Williamm  
#712893
axwell skrev:https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/kedjesagar/kedjesagstillbehor/sagkedjeolja-bio-2000023785

Jens skrev om en olja från Biltema som fanns i en motorsåg, vilken typ vet vi inte.

Inte bara det att den är värdelös; den är hutlöst dyr, 90 kr litern. 👎

Fattar inte att finns dom som köper den. 👎

Bilden...!
1621018205_skaermbild_fran_2021-05-14_20-49-31.png
1621018205_skaermbild_fran_2021-05-14_20-49-31.png (102.38 KiB) Visad 173 gånger

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#712894 Att oljor och fett blir vita beror antagligen på vatten eller luft, skulle kunna tänka mig att du får luft i fettet när du kört lite.
Tänk att du vispar äggvita och får maräng.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Williamm  
#712895
johan eriksson skrev:Att oljor och fett blir vita beror antagligen på vatten eller luft, skulle kunna tänka mig att du får luft i fettet när du kört lite.
Tänk att du vispar äggvita och får maräng.
Dpå är det inget fel alltså?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#712905 Troligen inte.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#712910
axwell skrev:Jens skrev om en olja från Biltema som fanns i en motorsåg, vilken typ vet vi inte.

Inte bara det att den är värdelös; den är hutlöst dyr, 90 kr litern. 👎

Fattar inte att finns dom som köper den. 👎

Stämmer att det var den. Han hade fått en fyraliters dunk av
en kompis, men kommer nog absolut inte att använda det
som är kvar på dunken. Stackaren var ju nästan chockskadat
när hans proffssågar slutade leverera kedjeolja :wink:

Säger till alla dom som frågar: Rapsolja till kedjan och alkylat
från Aspen, Husqvarna eller Stihl till motoren. Då blir det inte fel :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).