Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24658 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Perra_II63  
#712791 Var idag och hjälpte en arbetskamrat med att ta ned ett antal övergrova aspar. Hans 550 Xp Mk1 såg som gått inte ens 50 tankar sedan ny hade fått totalstopp och gick inte ens runt. Efter att ha skruvat ur tändstiftet och lyst in i cylindern så ser det ut som om bitar av kolven ligger löst i cylinder. Vänder upp och ner på sågen och ut ramlar det två bitar ca 2 x 3 mm och inte fullt 1 mm tjock
Hm.... provar att snurra på svänghjulet och det tar tvärstopp strax innan övre tändläget.
Tar och skruvar av ljuddämparen och ser att det sitter fullt med avlagringar i utblåset, av med cylindern och inne i förbränningsrummet så ligger en flaga på ca 3 x 5 x 1 mm som stoppat motorn att gå runt.

Ut med allt, gör rent och skruvar ihop sågen. Efter att ha tappat ur tanken och ersatt med Husqvarnas egen bensin så går sågen betydligt renare och med bättre kraft. 2:a rycket så startar den och går betydligt bättre nu.
Har själv en 550 XP/G Mk2 som gått ca 4 månader på heltid och har inte haft några som helst bekymmer med den men då bara kört på Husqvarnas egen alkylatbensin.

Frågar om vilken soppa han kört på och får till svar Jula och Biltemas alkylatbensin hela tiden.
Så vad säger forumet, kan det vara så att Jula och Biltemas alkylatbensin kan ge dessa avlagringar?
Kan tänka mig att den soppan kan duga om man inte kör mer än någon eller några tankar per år, det där kan bli dyrt om inte man ser det i tid, och hur blir det om avlagringarna följer med ner i vevhuset och når lagren?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Vante  
#712801 Jag har provat olika alkylat Aspen ok/q8 Ultima Neste Stils där Stils är minst fel från vanliga bensin i de motorsåg Jonsered en 450 och 451 ställde jag om förgasar. Nålar. Ca 8 procent men använder vanligt bensin nu mera till motorsåg. Olja provade algro bio den är linolja bryter länkar kedja vanlig mat raps är bättre men pump uppställda då.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

JensSkoog  
#712814 Jula och Biltema-alkylat är rena giften för sågar.
Har ett antal gånger fått in sågar som har tvärdött.
Sköld ur tanken och tankat med Stihl Motomix och
senn går sågen som den ska, men det där var värre än
jag någongång sett, @Perra_II63
Säger till ägarna att om dom inte har pengar til Aspen, Hva-alkylat
eller Stihl-alkylat, så är det bättre om de körer på sopen med den strax.
Sågbensin från Jula och Biltema är säkert bra om man ska elda
upp ladugården, men som drivmedel på motorsåg duger dom inte 👎

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712826 Har med sett mycket strul med biltemas och julas soppa och kan inte påstå det ör nåt o slå i en såg.
Bränslebyte är aldrig nåt bra.

Pratade med HVA representant som menar deras bränsle är bara att byta tilln rakt av från aspen utan problem.
Jag vill påstå det är bättre att byta bränsle när man byter såg eller renoverar.
Byt inte o kludda med bränslen i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712838 Vad är problemet/problemen med Biltema och Jula?

Jag har kört med OK 4-takt och blandat med HVAs olja i mer än 10 år utan problem i sågar/röjare/trimmers från 36 till 95 cc. Körde med Aspen 2T innan dess men tycker att fördelen är att man behöver bara ha en stor jeepdunk med sig till tappen när man tankar. 4-taktssoppan går ju oblandad till flera andra småmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712851 OK har jag lite erfarenhet av. Säljs inte mycket runt mig.
Vi har Aspen på tapp här så bara o ta dunken med sig o tanka.

Problemet med Biltema o Julas bränsle är att det är hyfsat kass.
Slår man det i en ny kina såg kanske det kvittar, de går inte mycket eööer länge i vilket fall..
Slår man det i en såg som går slutar den med det rätt snart. Ibland direkt när soppan kommer fram.
De har inga bra egenskaper o ställer till det i sågarna.
Det var ett ryck här förra året jag hade 5-6 kunder under ett par dar med jula soppa sågen inte gick på.
Började prata lite om detta med andra kunder jag misstänker sneglat på dunkarna och antalet minskade rätt snabbt.
Kommer fortfarande då och då, men inte lika frekvent och oftast nya kunder.
De blir nästan sura när man tippar ut det o slår på Aspen, drar lite o sen går de...

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712852 Jag har testat min tes. Bytt tillbaka igen och sågen går inte. Startar inte på det igen och sprayar man lite bränsle (som funkar) i filtret går den så länge där finns.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

halvproffs  
#712854
Mange skrev:Jag har testat min tes. Bytt tillbaka igen och sågen går inte. Startar inte på det igen och sprayar man lite bränsle (som funkar) i filtret går den så länge där finns.


Helt beredd att hålla med dig Mange. Tankade upp ett antal dunkar vid OKQ8 i Gävle. Jobbade i närheten så det var ju bra.Blev bara problem sen. En såg skar, är fixad nu. En såg går inte på tomgång. Röjsågen går till 3/4tank och lägger av sen.
Har kört på Aspen sen det kom och utan problem och gör så i fortsättningen också.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Vante  
#712880 När aspen kom ställde jag om förgasare med grund inställning typ 1 varv nål förgasare typen från vanliga till alkylat på H skruvnål minska nästa 1/4 fattas 1/16 och ökade L med 1/8 då var sågarna alkylat anpassad på en med 2 varv grund nål blir det gånger 2. För sin halvera gängstigning men det är ca 9 procent mindre förbrukning den som är best gå utan omställning är Stils motomix ca 8 procent men fungerar hyfsat lite fätt inom gränsen går an.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712934 Nåt jag lärt mig är att mager inställning ger högre förbrukning.
Att få en såg att gå rätt är svårare idag än nånsin.
Oavsett bränsle ska det vara stabilt, inga skillnader i sågarnas prestation som man lätt ser annars med vissa bränslen.
Olika bränslen ställer till det eftersom dess egenskaper är olika och det ger uttryck i hur de presterar i stock.

Går det en dunk soppa o o du har mindre hög än du brukar i samma arbete är nåt fel.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Vante  
#712979 Framför allt börjar sågen koka i vevhus vid belastning och tomgång är efter varvar borta med mager inställning när det kokar i vevhuset bränsle kyler men orkar inte vid mager inställning kyla.
Och har man ställt in förgasaren för alkylat och sätter i vanliga bensin då blir det så med sågen en vevhuskoksre men de går lite för fett aspen utan om skruvat och stils motomix går an.
Värkar vara något bland fel på parti när motor inte startar från vis leverantör av alkylat.?

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

anersimyra  
#713047 Själv har jag kört samtliga på marknaden förekommande alkylatbränslen utan några som helst problem..🙂

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Vante  
#713111 Lite mindre ork och svar på gas på 45 cm2 motorsåg med förgasaren i fabriks inställning men vis söt tung avgs doften.

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Norrmann123  
#717857 Jag ser att några av 2T alkylat-bensin producenterna uppger att produkten innehåller ämnet n-Hexan.

Kemetyl 2T alkylat-bensin, artikel nr. 130093, 130101, 130095 ​(se sidan 3): https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/h4f/h45/17538457567262.pdf

n-Hexan är vist att vara "ototoxisk" dvs. det kan ge kemisk inducerat hörselskada.

https://safe.no/wp-content/uploads/2015/07/Ann-Christin-Johnson11.pdf

Kemetyl har två typer 2T alkylat-bensin, en som heter Kemetyl AG ock en som heter Kemetyl T.
https://kemetyl.se/sites/default/files/kemetyl_produktkatalog_sv_2017_low.pdf

Kemetyl AG ser ut exact lika som den som säljs i Norge under navnen Felleskjöpet ock Blåtind.
Jag kan inte se att denna innehåller n-Hexan.

https://app.ecoonline.com/api/document/v1/sds/18352770/pdf?accesskey=v4EXAISg3FuOuMW6GE3NrOog6SUFbfR69GksV8YGNBizSBlJusa/ZU6B3Rl/svw1&applicationID=7&int_status=0

Aspen ser ut till att innehåller n-Hexan (se sida 3, nederst): https://www.aspen.no/siteassets/sakerhetsanvisningar/no/sds-no-aspen-2-180918.pdf

Stihl Motomix 2T datablad: https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000607/19888751_286_7dc1b2fd6430c8cfda2672e65851ce8b.pdf

Jag kan inte finna n-Hexan i Stihl Motomix datablad.

Hur mycket detta ämne kan påverka användaren vet jag ju inte, om det är bra ventilasjon när man tankar ock man inte andas inn så mycket avgas så är det nog veldig låga halter man kan få i seg.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Richard B  
#718037 Nya sågar sedan förändringar som gjordes kanske för 10 år sedan i bla USA när alla lung problem bland huggare dokumenteterats har gjort mycket, jag har själv kemskadats och det tar tid att fu ur det ur kroppen. Du blir i princip helt slut efter jobbet och vill vila ganska mycket och efter 9 .in så märker man att inget gjorts på hus och bil etc. Typ som en 85+ åring, vissa iaf. Min röst går till Aspen då man avdunstats eller motsvarande så mycket skit lämnats bakom och så gör man det som avdunstats till flytande form igen som är mycket sundare för hälsan. Nu är jag partisk iofs, vissa sågar där det blåser och bortom buskage så dom får aldrig det i sig men förgasare etc blir mer skitiga av vanlig soppa. Gör det du tror på så blir det bra.👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).