tor 13 maj 2021, 18:02#712791
Var idag och hjälpte en arbetskamrat med att ta ned ett antal övergrova aspar. Hans 550 Xp Mk1 såg som gått inte ens 50 tankar sedan ny hade fått totalstopp och gick inte ens runt. Efter att ha skruvat ur tändstiftet och lyst in i cylindern så ser det ut som om bitar av kolven ligger löst i cylinder. Vänder upp och ner på sågen och ut ramlar det två bitar ca 2 x 3 mm och inte fullt 1 mm tjock
Hm.... provar att snurra på svänghjulet och det tar tvärstopp strax innan övre tändläget.
Tar och skruvar av ljuddämparen och ser att det sitter fullt med avlagringar i utblåset, av med cylindern och inne i förbränningsrummet så ligger en flaga på ca 3 x 5 x 1 mm som stoppat motorn att gå runt.
Ut med allt, gör rent och skruvar ihop sågen. Efter att ha tappat ur tanken och ersatt med Husqvarnas egen bensin så går sågen betydligt renare och med bättre kraft. 2:a rycket så startar den och går betydligt bättre nu.
Har själv en 550 XP/G Mk2 som gått ca 4 månader på heltid och har inte haft några som helst bekymmer med den men då bara kört på Husqvarnas egen alkylatbensin.
Frågar om vilken soppa han kört på och får till svar Jula och Biltemas alkylatbensin hela tiden.
Så vad säger forumet, kan det vara så att Jula och Biltemas alkylatbensin kan ge dessa avlagringar?
Kan tänka mig att den soppan kan duga om man inte kör mer än någon eller några tankar per år, det där kan bli dyrt om inte man ser det i tid, och hur blir det om avlagringarna följer med ner i vevhuset och når lagren?