Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99846 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#712716 Timmerpriserna i USA skenar sommaren 2018

För tre år sedan så var skenande timmerpriser jättedåligt??

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#712721
1620851562_658e1684-004d-4719-9370-977935458253.png
Jämförelse 2018, 2021

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Elmhult  
#712756 Tusen? Bah, 1500! 💪

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Bosse1  
#713158 Finträpriser oops.

http://webshop.fredricsons.com/webshop/ ... aingroup=8

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

halvproffs  
#713163

Hittade inga priser där men såg att dom även sålde alder. Dock inte jag som levererat😋

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Bosse1  
#713185
halvproffs skrev:

Hittade inga priser där men såg att dom även sålde alder. Dock inte jag som levererat😋


Ca 21000-26000/m3 plus moms beroende på dimension för "alder superior ", det är ju sågat förstås.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

svampbob  
#713289 Jag diskuterade lite idag med en virkesköpare och han hävdade att det blir så väldigt mycket billigare att avverka bolagets egen skog än att köpa in virket.
Jag tyckte det lät konstigt då alla bolagen nu på senare år har skrivit upp värdet på sina skogsinnehav till marknadspriser. För mig blir det fel att resonera att den egna skogen är i princip gratis. Är inte skogsförvaltningen ett eget område med sina egna krav på avkastning utifrån värderingen av innehavet. Hur ska man mot aktieägarna kunna försvara värdet av skogsinnehavet om det inte ger en marknadsmässig avkastning utan istället dopar resultatet från sågverksdelen?

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

alias  
#713291
svampbob skrev:Jag diskuterade lite idag med en virkesköpare och han hävdade att det blir så väldigt mycket billigare att avverka bolagets egen skog än att köpa in virket.
Jag tyckte det lät konstigt då alla bolagen nu på senare år har skrivit upp värdet på sina skogsinnehav till marknadspriser. För mig blir det fel att resonera att den egna skogen är i princip gratis. Är inte skogsförvaltningen ett eget område med sina egna krav på avkastning utifrån värderingen av innehavet. Hur ska man mot aktieägarna kunna försvara värdet av skogsinnehavet om det inte ger en marknadsmässig avkastning utan istället dopar resultatet från sågverksdelen?


Det vore verkligen intressant att få ett klargörande gällande hur man skall bokföra värdeförändringen på skogstillgångarna om virkesförrådet ökar eller minskar. Priset per hektar skogsmark brukar ju inte vara helt linjärt mot rotstående volym per hektar.

Gissningsvis borde god redovisningssed förespråka att transaktioner mellan skogsförvaltande avdelning och förädlande industri inom samma koncern sker på marknadsmässiga villkor (det påverkar ju även var beskattning av ev. vinst sker inom internationella koncerner).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

skogshare  
#713665 Jag lägger in nedanstående kommentar även i denna tråd, där den väl rätteligen hör hemma :
Vad tror ni om förutsättningarna för enskilda, fristående skogsägare med genomsnittliga skogsinnehav att  skaffa sig en bättre styrke- och förhandlingsposition gentemot sågverken / skogsindustrin genom att samordnat sälja genom en välrenommerad och obunden mellanhand / mäklare med betydande "egna" virkesvolymer i ryggen. Jag tänker framför allt  på Skogssällskapet och Såbi.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Alvarsson  
#713666 Spännande förslag. Vi skogsägare är i behov av att tänka nytt.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Hildingdavid  
#715023 Om man ska ha lika stor (liten) del av nettovinsten på slutprodukten av timret som går till USA idag skulle skogsägaren få ca 2000 kr per m3fub för sitt timmer!
Vad säger ni om det?

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Hildingdavid  
#715024 Det ska vara lika lite vinst som normalt.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#715043
skogshare skrev:Jag lägger in nedanstående kommentar även i denna tråd, där den väl rätteligen hör hemma :
Vad tror ni om förutsättningarna för enskilda, fristående skogsägare med genomsnittliga skogsinnehav att  skaffa sig en bättre styrke- och förhandlingsposition gentemot sågverken / skogsindustrin genom att samordnat sälja genom en välrenommerad och obunden mellanhand / mäklare med betydande "egna" virkesvolymer i ryggen. Jag tänker framför allt  på Skogssällskapet och Såbi.

Är det inte så tex Norrhälsinge skogsägar förening och till viss del Mellanskog är tänkt fungera men i dag hänger inte deras priser med i alla fall när bolagen höjt priset ligger deras pris still.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

isteskog  
#715070 Senaste året har Mellanskog haft bättre priser både på timmer och massaved i mitt område än bolagen.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#715072 Jo om man enbart går efter list pris men det verkliga priset från bolagen ligger högre strax under 500 kr fub fick jag bud på nu slutavverkning runt 85% gran och då innefattar det allt från timmer till brännved och efter avverkningskostnad det vete tusan om jag får för enbart timmer från Mellanskog om man räknar om till toppmätt och drar bort avverknings kostnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).