Verkstan

Vinkelslip, köpråd nybörjare.

54 inlägg 9331 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#712126
Lellemars skrev:
hfab skrev:
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Är det helt fel av mig att anta att du säljer Bosch vinkelslipar?


Åhnej! Vi har en bondgård och en liten byggfirma med lite smidesverksamhet i och har de flesta märken på maskiner därför att alla märken gör vissa maskiner bättre än andra så det blir både fein, dewalt, makita, bosch, festool, migatronic mfl och tom en plasmaskärare från lidl som funkar finfint. Vi köper det som har funkat bra hittils så varför testa nåt annat fabrikat när det funkat, testar annat gör vi bara när vi är missnöjda med pris/funktion/hållbarhetsfaktorn!

Jag gillar inte riktigt formen på vinkelväxeln hos bosch. Den känns för hög.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Tralsmo  
#712157 Har förbrukat ett antal vinkelslipar 125mm.
Ja köper numera boch blå och dewalt billigaste modell.
Brukar ge ca 500 + moms vid kampanj.
Köper flera när tillfälle ges.
Boch blå är mest prisvärt enligt min mening.
Dewalt är ochså bra men pådraget hoppar gärna ur när man kör den.
Dom dyrare är inte ett chit bättre , bara dyrare.
Har haft en Hitachi, funkade bra men höll sämre.
Har haft ett antal med reglerbart varv men det har ja faktiskt inte haft nån nämnvärd nytta av.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

kungsis  
#712367 Jag tycker det är viktigt med ljudvolym. Vissa låter ju så att man måste ha hörselskydd bara man startar dem. Det riktigt skriker om dem, De Metabo jag haft var trevliga. Själv kör jag numera tryckluftsdrivna. Dyra som tusan, men är tysta och trevliga. Och de håller.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712391 Blev inte de tryckluftsdrivna kalla att hålla i pga alla luft dom drar igenom?
Eller de är förbättrat sen 80 talet?
Annars har väl de flesta industrier slopat tryckluftsdrivna maskiner pga de går åt mkt luft som kostar mer att göra än elmaskiner och att mkt luft går åt på läckage på slangar

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

johan eriksson  
#712392 Riktiga tryckluftsverktyg blir inte kalla idag, och nog lever tryckluftsverktyg kvar inom industrin.
Men det går åt mycket luft, Atlas turbinmaskiner vill ha mellan 1,5-2m3/minut. Men dom är helt underbara att använda, både vad det gäller ljud, vibrationer och kraft.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712400 De gäller att ha rejäla kompressorer

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

kungsis  
#712557 Efter att ha hyllat tryckluftsdrivna vinkelslipar så känner jag att jag bör klämma in en varning. Köpte en Bahco https://www.bahco.com/se_sv/vinkelslipm ... p823_.html och det var en besvikelse. Trodde väl att den skulle vara som de gamla hederliga gula sandvik, men ack så fel jag hade.

Och när jag håller på så kan jag upplysa om att jag vet att många använder för smala slangar och vindor och liknande som stryper för mycket. När jag verkligen behöver flöde kör jag med slangen direkt i kompressortanken. Det gör skillnad.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

fendt311  
#712610 Riktigt bra luftmaskiner är atlas och ir. Det är kvalitét maskiner. Sedan tycker jag Chicago pneumatik har blivit riktigt bra. Är nöjd med cp 9105Q "getingen" jag köpte. Har presterat otroligt bra.
Glömde skriva att jag kör med dynabrade ocelerande slip. Steglös upp till 10000rpm. Den bästa grinder jag någonsin haft. Men kräver mycket luft.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Erre  
#712625 Kör bara IR på jobbet.
Gillar dom skarpt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).