Verkstan

Hydraulolja ATV Vagn

8 inlägg 5242 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulolja ATV Vagn

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71004 Håller på att göra någon slags första service på min nyss inköpta ATV vagn med kran. Det är en demo vagn som enligt firman jag köpte den av endast gått 8 timmar men jag tänkte att det är lika bra att nollställa allt så man vet vad som är gjort och hur många timmar allt gått.
Instruktionsboken säger att det ska vara HLP 46 Addinol, efter lite googling så verkar addinol vara nåt ovanligt märke som knappt finns i sverige.
Vilken olja ska jag ha och vart köper man den förmånligt? Hur gör man då man byter olja? Kör man bara in alla tuberna och vänder hydraultanken upp och ner och sen häller man bara i ny olja? Oljan som är i den idag ser "mjölkig" ut, jag gissar att det är vatten i den. Hur kommer det in vatten i systemet? Eller har jag något annat bekymmer som jag borde kolla upp?
Vagnen är en xyz 310



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

masterchief  
#71005 Ring OkQ8 eller annan oljetillverkare och hör om deras olja är blandningsbar med Addinol.
Ofta så är de blandningsbara, men om du tex ringer Addinol så brukar man inte kunna få ut den informationen.
Då slipper du böket med att byta olja....

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71054 Men jag vill ju byta olja. Men du kanske menar att jag slipper böket med att byta oljesort. Handlaren sa att vagnen hade gått 8 timmar. Efter 16 timmar ska man enligt instruktionsboken byta hydraulolja. Jag tänkte att 8 timmar plus sedvanligt ljug från handlaren borde göra att det är ganska precis dax att byta nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

masterchief  
#71059 Då är det läge att byta enligt serviceboken.
Hur mycket olja är det i systemet?
Det jag menade på är att många oljor i verkliga fallet är blandningsbara, dvs är det inte dags för oljebyte så går det att hälla i en annan sort efter rådgivningmed oljeleverantör etc...
Dock måste man ha koll på om packningar etc tål den nya oljan, men tillverkarna brukar ha en nono lista...

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

Skogstomte  
#71060
trilla skrev:Men jag vill ju byta olja. Men du kanske menar att jag slipper böket med att byta oljesort. Handlaren sa att vagnen hade gått 8 timmar. Efter 16 timmar ska man enligt instruktionsboken byta hydraulolja. Jag tänkte att 8 timmar plus sedvanligt ljug från handlaren borde göra att det är ganska precis dax att byta nu.


Ser oljan mjölkig ut så byt! Precis som du skriver så är det troligen vatten i. Kolla samtidigt om det finns något ställe (oftast på tanken) där det kan komma in vatten, det är inte ovanligt att det saknas tätningar i tanktoppen eller runt någon av komponenterna som sitter där. Vatten kan även komma in via ventilationsluften och sedan kondensbildning vid stillestånd. Men med så få timmar och mjölkig olja tror jag att det är otätt någonstans.

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71133 Bara byt oljan och är det vanlig 46 mineral olja så kvittar det vilken du köper.

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71248 Kan man få några symtom på grund av vatten i oljan? Kan den till exempel bli svagare pga av att chockventiler inte funkar som de ska tillsammans med vattenolja.? Eller är det enda problemet eventuella frostskador och kanske tätningsproblem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydraulolja

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71257 Risk för rost, större slitage och sen om det är kallt så kan du få is eller som is-slask proppar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).