Motorsåg och handhållet

Dagens samlarsågar

477 inlägg 61907 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Williamm  
#698350
Lindahl skrev:
Det är det! Den som kedjan inte står still på behöver nog bara en förgasarjustering.

Jag gav den ingen större tillsyn efter att den väl gick igång men fick ner den så den började hacka fram i alla fall.

Bjuder på ett par videos
Såg 1


Såg 2


Då kan det vara något med kopplingen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#698366 Börja med att kolla lagret till kopplingstrumman. Körvar det så stannar inte kedjan. Kan, med lite tur, räcka med att fetta in.

Annars kan det vara fråga om slapp kopplingsfjäder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698375 Samlarvärde på dessa sågar är väl mer för det är kul än blir tjockt i plånboken. 0-500kr beroende på skick. Är de i nyskick så nåt närmare 500... Bruksskick närmare 300.
Alla som håller på med såg skulle egentligen stå en dag och kapa med en kub för att veta hur det är att köra nåt riktigt bra i vedhögen.

Har du serienummer lägger jag gärna till dem i serienummer listan: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 57&t=24453

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#711447 Kan lägga in min McCulloch 2-10 Aoutomatic.
En motorsåg som köptes av farsan i Kalix 70-71 av svensson sålde även McCulloch utombordare cyklar och mopeder drabbas av olycka min revisor redare livet på honom.
Saknar svärd plåtar svenson monterade inte de och när far var där då var det stänkt fick senare veta om olyckan att det var stänkt därför.
jo saknar även master illustrated part list får se om man köper på e Bey 1970 tal listan den har Tillotson förgasare förmodligen licenstillverkad i Belgien motorsågen.
3227
B13
$matches[2]

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

Kedja till sågen som farsan använde var Raket 3/8 delning 60 Driv Länkar 1.5 mm Länk Brädd.
$matches[2]

McCULLOCH MAC-10 series CHAIN SAWS..pdf
Senast redigerad av Vante sön 09 maj 2021, 13:11, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#711560 jag lägger in min josereds 451EV köpt på lantmän i kalix 79-80 av farbror sedan 82 av farsan av farbror.
Sågens pumpdrev var fel monterad från fabriken satt 5 mm fel vilket gjorde att oljepumpen slutade fungera.
plockades i sära sågen beställde nytt plockade i hop men då hade någon gått in i min fars garage bytt förgasare på sågen och tagit Raket och origon kedjor och lämnat kvar EM märkta kedjor slut nötta kedjor fick höra de var stulna från skogshuggarbarack. i när området de var tidiga partiet innan de såldes privat marknaden EM motorsåg kedjor nåt år efteråt sågen blev stånde i 22 år lills fick bra förgasar inställning HVA röjsåg men mitt är mitt andras är andras här var det någon som praktiserade andra får stå för mitt om det går ta.
Pryo skruvade lite på kalix motorelektriska 1978 som 14 år på lite partner sågar.
min store bror jobbade där då men vi kunde inte ställa förgasare riktigt bra och Electrolux motor gav inte så här gör.
sålde 5 sågar på en vecka då var kvoten kalix på partner sågar fylld det året. 😀
Fel profil bilder men var de jag använde på Maskinisten för förklara förgasar justering grovt.
sågen fungerar mycket bra. 1047996
$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]

Josereds 451E-EV Reservdelslista FROM 1101301 1982.08.15. EM-nummer..pdf
Senast redigerad av Vante sön 09 maj 2021, 11:07, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711562 Vad har du för serienummer? Vill du kan vi lägga in dina såg i serienummerlistorna här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=278

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#711671 jag är ingen samlare på motorsågar har tre McCulloch 2-10 och Jonsereds 451EV och Jonsereds 450 ingen motorsåg jobbar höggare men stenbrotts man stenverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711679 Jag lägger gärna in serie nummren på dem i listan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#712010 Vet inte om. McCulloch 2-10 nummer är rätt 3227 B 13.
Jonsereds 451 Ev nummer 1047996.
Jonseredd 450. Nummer 4365177.
Den är blank nött i kåpa rödfärg använda sågen kan bättra målas annars patina skick.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#712508
$matches[2]
Här kommer bilder på min Jonsereds 450 sågen var en vevhuskokare lite kvadrat utblås på ljuddämpare öppnad från 3 x 20
mm=60mm2 till 6 x 20mm=120mm2 brädd och förgasar justerad rör båge flyttad kapad nytt borrat hål på svärdsida bättre balans och kastskyddet är släpphacket ändrat lite lättare utlöst och en bricka längst in på kopplingen innanför stor bricka mot motor kopplings drev 8T finns 7T men är orginal monterat 8T sedan kommit på sätta en tunn plastfilm längst bak övre tankluftnings sinterfilter klämd mellan kstskydskåpan gjort luft spalt neråt . Jo spån sätter i gen på en vecka utan kompressor rengöring tank luftnigen .de delar som går få tag i är linhjul luftfilter gumikudar är partner typ däremot är koppling utgången om 503 17 31-02 är ersättning till 504 07 03 45 passar
eller de man behöver kopplings värktyg till
Tändspole är ersättning Nr 503 90 12-01
$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]
Senast redigerad av Vante tis 22 mar 2022, 08:53, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712535 Härligt o se!
Den är nu i serienummer listan o länkad hit.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Kallkällene  
#712552
Vante skrev:Här kommer bilder på min Jonsereds 450 sågen var en vevhuskokare lite kvadrat utblås på ljuddämpare öppnad och förgasar justerad.
$matches[2]
$matches[2]

Jonsereds 450 instruktion och reservdelar 1984.09.01.pdf


Hej. Vad är det för maskin sågen står på ?

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Vante  
#712562 Motorsågen står på hydralbenet på
en borrigg Atlas Copco 642 i stenbrottet man är en katt bland härmeliner bland fyllnads sten täkter här i Norrbotten miljö la vite så nu avslutar stenbrottet värksamheten de går inte leva enbart på blockstens och kontrakt köpare.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Williamm  
#717675
Mange skrev:
Anders Liljeqvists favorit inslag sa han sist när vi körde "Smoke on the water" med Solo Rex.

Helt galet! Köra såg i radio studio!

Finns den inspelningen kvar att höra?

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717691 Inte omöjligt. Sök P4 radio kristianstad Morgonen med Anders Liljekvist, Motorsåg så kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).