Öppna kategorin

Nya jakttider

39 inlägg 6482 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712388
alias skrev:Beträffande "förvaltningen" av rådjursstammen så ska man som jägare nog akta sig för att sätta sig på några höga hästar. Rimligen borde avskjutningen fördelas så att minst 50 % är kid och en jämn avskjutning mellan könen bland de vuxna djuren, likt älgförvaltningens mål.

Här omkring verkar det som att många pyrchar bock och sedan tycker man att man inte hinner jaga rådjur under hundjaktstiden för att älg- gris- & hjortjakten tar "all" tid.

MVH
Alias


Jag håller med dig, men på vilket sätt löser vårjakt på bock detta?

Ska stammen ner så är det getter som ska bort.

Sedan är det dumt att generalisera, det gjorde ju jag dock med danskar, men ”att som jägare ska man akta sig att sätta sig på höga hästar” ?

Det blir ju lite konstigt, du har ju själv skjutit rådjur som jag förstår det?

Eller är du ingen jägare? Bara en skytt?

Skjuta ner rådjurstammen är ju väldigt lätt anser jag, eller så är det så att vi har väldigt tama rådjur?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

jannee  
#712393 Bevisligen är INTE jägarna kapabla att decimera stammen på rätt sätt.
Tidigare sköttes det naturligt av rådjurens fiender, framförallt då av räven.
Som det nu är går jägarna man ur huse någon dag när bockjakten blir tillåten, därefter är det lugnt förutom utfodringen av äpplen, för snart ska det djävla anamma skjutas den största älg som kan finnas.
När eventuell stortjur fällts är det åter iskallt i skogen, förutom den panik som inträffade när något lodjur blev tillåtet att fällas.
Nu tillhör inte alla "jägare" detta släkte, men de är tillräckligt många för att "lyckats" skjuta sönder både rådjur och älgstammen.
Hyra dyrt ut jakt till danskar är endast som att själv pinka ned sig. Känns bra i början (blir varmt och gott) men sedan kommer det surt efter.
Visst jag överdriver något, men efter vad jag själv upplevt under mer än 60 år är att kvalitén på både rådjur och älg försämrats.
För många dåliga individer i förhållande till tillgången på näringsrikt foder.
Varför inte skjuta getter och kid i stället för bockar????????????????????
Finns väl fästingar på dessa ock :oops:

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712395 Nu är jag inte jägare utan skogsägare!
Just att räv och lo ska jagas besinningslöst är något jag regerar på.
Sedan ska de jaktlag som inte skjuter fullt vid älgjakten mista ej skjutna älgar till grannmarken.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712398 På vilket sätt jagas räv och lo besinningslöst???

Sverige är ett stort land så det skiljer sig ordentligt det märks.

Under hela min levnadstid så har vi aldrig haft en rävhund i laget, om det är något som vi jagat besinningslöst så är det nog gris, för det är nästan rent på grisar här nu, för några år sedan så kunde man gå ut och skjuta en när man kände för det.

Att rådjuren ökat så tror jag har att göra med att alla satsar på grishundar, för det behövs det om man ska få ordning på stammen.

Hösten som var så kom grannens tax igång på riktigt, 6 skjutna rådjur på en månad, det är en fantastisk rolig jakt.

Tyvärr är det inte lika coolt att jaga rådjur och man behöver inte så mycket prylar heller, därför tror jag att handeln har spetsat på med grisjakten för att få sälja mörkersikte, värmesikte, kevlarbyxor, knivar och spjut & f*n å hans moster.

Att hålla rovdjursstammen låg och fylla frysen med bra kött känns som rätt väg att gå för alla!

Mer viltkött!!

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

jannee  
#712402 Här nere i sydost slog rävskabben nästan ut hela rävstammen.
Nu börjar det så smått komma tillbaka där och var räv, nog fan ska det då jagas räv.
Orsaken enligt jägare är att hunden MÅSTE också tränas för att jag räv ??????
Gris har vi överflöd, går knappt undvika att springa på någon, dessa jagas dock endast måttligt.
Man kan undra varför??????
Enligt jägarna är de nu så pass skygga att det mest är omöjligt att få någon inom skotthåll.
Tacka fan för det när de sitter hemma och bara väntar på att få jag storvilt (bock och älg).
När någon bonde beklagar sig blir svaret att grisens revir är så pass vidlyftigt att det är näst intill omöjligt att lyckas skjuta någon + svårt för att inte säga omöjligt att få alla parter enade till en effektiv gemensamjakt.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

alias  
#712428
r93 skrev:
alias skrev:Beträffande "förvaltningen" av rådjursstammen så ska man som jägare nog akta sig för att sätta sig på några höga hästar. Rimligen borde avskjutningen fördelas så att minst 50 % är kid och en jämn avskjutning mellan könen bland de vuxna djuren, likt älgförvaltningens mål.

Här omkring verkar det som att många pyrchar bock och sedan tycker man att man inte hinner jaga rådjur under hundjaktstiden för att älg- gris- & hjortjakten tar "all" tid.

MVH
Alias


Jag håller med dig, men på vilket sätt löser vårjakt på bock detta?

Ska stammen ner så är det getter som ska bort.

Sedan är det dumt att generalisera, det gjorde ju jag dock med danskar, men ”att som jägare ska man akta sig att sätta sig på höga hästar” ?

Det blir ju lite konstigt, du har ju själv skjutit rådjur som jag förstår det?

Eller är du ingen jägare? Bara en skytt?

Skjuta ner rådjurstammen är ju väldigt lätt anser jag, eller så är det så att vi har väldigt tama rådjur?


Får kanske på förhand be om ursäkt för vad som nog blir ett tämligen långt inlägg.

Jag är själv uppvuxen med jakt och hundar och har egna vapen sedan ungefär 15 år, så jag kommer nog inte undan att kalla mig för jägare. Jag skjuter gärna rådjur (helst drivna av strävhåriga taxar) men tror mig inte nämnvärt kunna påverka stammens "kvalitet" mer än marginellt. Jag är däremot tämligen säker på att jag medverkar till att begränsa rådjurens numrär.

Som jägare på jakt är det naturligtvis roligt om man får se vilt när man jagar, men som skogsägare så är det ännu tråkigare under resten av året att konstatera när viltstammarnas täthet och födoresursen inte är i balans.

Jag bör kanske förtydliga att jag inte anser att vårbocksjakten löser problemet med förvaltningen (om man menar allvar med försök till detta), men jag ser inte att den försämrar situationen nämnvärt heller. Om man upplever att man har svårt att skjuta det önskvärda antalet rådjur under hösten-vintern så ges det ytterligare ett tidsfönster på våren.

Det jag främst avsåg med formuleringen om förvaltningen är att jag tror att det är få "vardagsjägare" som har sån koll på djuren på sin mark att man vet vad som är bra eller dåliga gener bland råbockarna (vet vi dessutom huruvida ett par horn av vad människan bedömer som guldklass per automatik är ett kvitto på att bocken har bra gener för något väsentligt för individen?). Utöver gener så spelar ju föda och ålder in vad det gäller hornuppsättningen - som ju ofta är den parameter som diskuteras i jägarkretsar.
Därtill så har jag svårt att förstå varför det skulle finnas ett "behov" av "urvalsjakt" på just vuxna bockar, men inte på getter/smaldjur eller kid (visst kiden är lovliga i slutet av purschen, men många verkar tycka att de inte ska skjutas då).

Tycker att allt för många jägare jag talat med gärna aktivt sparar hondjur, oavsett viltslag (även då de inte åtföljs av ungar) och att det är något av ett heligt mantra att inte ta av kapitalet utan endast hela eller en del av räntan. Så länge man inte har väldigt låga vilttätheter så anser jag att detta snarare är att förvalta framtida skottchanser än viltstammen ifråga (den enskilda individen av en viltart får sannolikt inte en lättare tillvaro varken av ökad inomartskonkurrens eller mellanartskonkurrens). Enligt min mening så innebär riktig viltförvaltning att man emellanåt överväger att sänka kapitalet när t.ex. födotillgången kräver det.

Tack och lov finns här i grannskapet ett antal hundjaktsintresserade jord- & skogsbrukare som jag aktivt jagar tillsammans med. I detta sällskap vill de flesta belöna hundarna om en bra skottchans dyker upp.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712460 Synneligen väl formulerat @alias. Känner igen mycket av det du skriver när det gäller hur vi hanterat älgstammen hos oss de senaste dryga 10 åren. Det har gett resultat och nästa ägare till denna gården kommer kunna se fram emot att avverka oskadad tall.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

alias  
#712465
busholle skrev:Synneligen väl formulerat @alias. Känner igen mycket av det du skriver när det gäller hur vi hanterat älgstammen hos oss de senaste dryga 10 åren. Det har gett resultat och nästa ägare till denna gården kommer kunna se fram emot att avverka oskadad tall.


Jag får tacka för de vänliga orden @busholle. Jag hamnade dock visst på något av ett sidospår i förhållande till trådstarten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

Ekman  
#712469 Det största problemet är att det försvinner arter ur jakttabellen. Björktrast tex. Om så bara en enda gumma i landet skjuter 5 björktrastar till en middag om året ska det principiellt vara tillåtet. Jag blir så frustrerad.
Har inte kommit över förlusten av morkulljakten än.

Sen det andra problemet, ripjakten. Känns som vårt Jägareförbund gjort en undermålig insats här? Ett allvarligt problem.

Sen ni som diskuterar jägare hit och dit och deras prioriteringar och dåliga insatser. Se istället till att göra vad ni kan som markägare vs statens iver att ta resurser från er; att se till att behålla så mkt kontroll som möjligt måste vara prio för alla markägare.

När sen resten av Europa om 15 år jobbar med p-piller på sina viltstammar sitter ni potentiellt på en guldgruva. Varenda jaktbar art kan komma att ha ett ekonomiskt värde. Efterfrågan på jakt kommer inte försvinna, jag tror möjligheterna till inkomster ökar där. Om man behåller rättigheterna hos de som ska ha den, markägarna, vill säga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).