Öppna kategorin

Nya jakttider

39 inlägg 6518 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

A.falck  
#712271
axwell skrev:Det här låter övervägande riktigt bra, fridlys räven som hjälper till att hålla ner populationen av skogssork och rådjurskid.

Ser fram emot resultatet av årets bockjakt i form av nymalen köttfärs, sadel och filé unnar jag jägarna att behålla. 👍


Bättre man börjar odla tomater i växthus än skog om man inte kan göra det i samband med naturen

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Rohdin  
#712275
hfab skrev:
Rohdin skrev:Jaga rådjur i norra Sverige i 50cm snö i maj känns inte direkt etiskt rätt

Kan du förklara problemet?

Jag antar att du känner till att vårjakten bara är tillåten som smyg och vakjakt?


Upplever att våren kommer för "sent" och att djuren bör få återhämta sig efter vintern. I dom inre delarna av Norrland iallafall.
Stöd utfodring för att dom ska klara sig för att sedan skjuta dom i maj medans det är snö Kvar känns fel.

Misstänker att detta även var SJF syn. Dom var även kritisk om vårjakt i södra delarna. Precis som jag tycker att man inte ska jaga älg i snö/med skidor i januari/februari.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712276 Planterar ett område där varenda självföryngrad planta är betad. Undrar om det är någon mening överhuvudtaget. Nästa år åker bössan med. :-)

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Knagge  
#712283 All form av stödutfodring är förkastlig i och runt tallföryngringar där vi har såna problem med betesskador.
Även om man tycker att man räddar djuren undan svältdöden så är det de djuren som fejar och förstör föryngringen.
Stödutfodring leder till att man får en för stor viltstam som markerna inte kan föda under hela året.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

hfab  
#712286
Rohdin skrev:Upplever att våren kommer för "sent" och att djuren bör få återhämta sig efter vintern. I dom inre delarna av Norrland iallafall.
Stöd utfodring för att dom ska klara sig för att sedan skjuta dom i maj medans det är snö Kvar känns fel.

Misstänker att detta även var SJF syn. Dom var även kritisk om vårjakt i södra delarna. Precis som jag tycker att man inte ska jaga älg i snö/med skidor i januari/februari.

Jag råkar bo i dom inre delarna av Norrland och tycker mig se att våren kommer tidigare nu än då jag var barn...

Skulle det vara mer etiskt att skjuta en fet bock under sensommar med obegränsad födotillgång, än en mager krake som får kämpa om den lilla åtkomliga föda som finns?
Är det inte barmhärtighet att avliva några bockar tidigt på våren, så övrig population får mer tillgång till bete?

Att det är fel med älgjakt med skidor/skoter och helikopter i januari/februari kan jag hålla med om.

Förövrigt kom vårjakten till efter Tjernobyl.
De cesium drabbade områdena fick vårjakt för att köttet ansågs otjänligt på hösten, med alldeles för hög cesium halt efter en diet på bla svamp.

Men det har väl politiken redan glömt..

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712288
halvproffs skrev:Vi har ju haft bockjakt på våren i ca 30 år och det verkar inte påverkat stammen nämnvärt.
Vilka tror ni är enklast att skjuta : en liten ung bock som är oförsiktig eller en stor äldre herre som är försiktig?


Har ni mycket danskar där uppe, här har vi först nu fått en fin stam av rådjur sedan den var totalt sönderskjuten.

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Rohdin  
#712301
hfab skrev:
Rohdin skrev:Upplever att våren kommer för "sent" och att djuren bör få återhämta sig efter vintern. I dom inre delarna av Norrland iallafall.
Stöd utfodring för att dom ska klara sig för att sedan skjuta dom i maj medans det är snö Kvar känns fel.

Misstänker att detta även var SJF syn. Dom var även kritisk om vårjakt i södra delarna. Precis som jag tycker att man inte ska jaga älg i snö/med skidor i januari/februari.

Jag råkar bo i dom inre delarna av Norrland och tycker mig se att våren kommer tidigare nu än då jag var barn...

Skulle det vara mer etiskt att skjuta en fet bock under sensommar med obegränsad födotillgång, än en mager krake som får kämpa om den lilla åtkomliga föda som finns?
Är det inte barmhärtighet att avliva några bockar tidigt på våren, så övrig population får mer tillgång till bete?

Att det är fel med älgjakt med skidor/skoter och helikopter i januari/februari kan jag hålla med om.

Förövrigt kom vårjakten till efter Tjernobyl.
De cesium drabbade områdena fick vårjakt för att köttet ansågs otjänligt på hösten, med alldeles för hög cesium halt efter en diet på bla svamp.

Men det har väl politiken redan glömt..


Överlag är jag nöjd med vår jakt på råbock.

Är mer orolig över inskränkningar i hundjakten och det faktum att regeringen inte ens lyssnade på Naturvårdsverket.

Ta t.ex ripjakten där Naturvårdsverket föreslag är lååångt ifrån det regeringen bestämt. Utan här har regeringen lyssnat mer på fågel föreningar och lokala länsstyrelser (bland annat Stockholm länstyrelse har uttalat sig om fjäll Rip jakten) för min del solklart "aktivism" då knappast Stockholm länsstyrelsen har något med ripjakt att göra.

Naturvårdsverket gick på forskning och ville förlänga ripjakten i dom södra fjällen regeringen kortade ner all jakt tid på ripan i hela landet....

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712308 Läste nu med att älgjakten får fast datum 8 oktober, istället för andra måndagen..

Detta förstör ju magin med både älgjakt och bockjakt 😤

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

halvproffs  
#712310
r93 skrev:
halvproffs skrev:Vi har ju haft bockjakt på våren i ca 30 år och det verkar inte påverkat stammen nämnvärt.
Vilka tror ni är enklast att skjuta : en liten ung bock som är oförsiktig eller en stor äldre herre som är försiktig?


Har ni mycket danskar där uppe, här har vi först nu fått en fin stam av rådjur sedan den var totalt sönderskjuten.


Har inte hört talas om några danskar här. Rådjurjakten är väldigt liten här. Vi har ju även varg här som kanske kan hålla ner rådjursstammen lite.
Har aldrig utfordrat rådjur och kommer inte att göra det. Har alldeles för mycket skador av rådjur.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712316 Utfodra brukar jag inte heller göra, någon gång har vi plogat viltåkrarna när det varit 70-80 cm snö, men det var länge sedan.

Problemet med vårjakten som jag ser det är att många kommer sälja den till danskarna, precis som dom gör nu, skillnaden blir som erre skriver att dom finaste kommer gå i backen innan brunsten, kvar blir då pinnbockarna....

Dankarna betalar inte stora pengar för att låta en sexa gå förbi för att sedan skjuta en handdukshängare.

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Andreas.J  
#712331 Frun hysterisk förra sommaren efter att hittat flera fästingar på katten, något vi inte haft några större problem med tidigare. "Ungar, på med långbyxorna om ni ska gå över lägdan!" Hon blir nog riktigt glad över att det kan gå åt något ytterligare rådjur under våren.

Vad jag inte kan begripa är varför ripjakten på vintern blir förkortad en månad. I praktiken blir det ju nästintill omöjligt att komma till nån jakt eftersom det är först i mitten av februari det börjar vara drägligt.

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Rohdin  
#712335
Andreas.J skrev:Vad jag inte kan begripa är varför ripjakten på vintern blir förkortad en månad. I praktiken blir det ju nästintill omöjligt att komma till nån jakt eftersom det är först i mitten av februari det börjar vara drägligt.


Det är nog målet ifrån dom som drivit detta hårdast. Med Mps hjälp

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Badbollen  
#712356 Jakttiderna – en enda stor kompromiss
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jaktt ... ompromiss/

"I frågan om den förkortade jakttiden på ripa i fjällänen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland säger Isak From följande:

– Ursprungsförslaget var ännu kortare jakttid på ripa. Det fanns förslag om senarelagd jaktstart, men nu blir det som tidigare, det vill säga 25 augusti. Det är svårt argumentera emot en förkortad jakttid. Det är många olika intressen som drivit frågan om kortad jakttid, det är både samiska intressen och naturintresset."

Vårbockjakt i hela landet väcker jägarreaktioner

https://svenskjakt.se/start/nyhet/varbo ... eaktioner/

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

alias  
#712366 Beträffande "förvaltningen" av rådjursstammen så ska man som jägare nog akta sig för att sätta sig på några höga hästar. Rimligen borde avskjutningen fördelas så att minst 50 % är kid och en jämn avskjutning mellan könen bland de vuxna djuren, likt älgförvaltningens mål.

Här omkring verkar det som att många pyrchar bock och sedan tycker man att man inte hinner jaga rådjur under hundjaktstiden för att älg- gris- & hjortjakten tar "all" tid.

På markerna som jag och farsan disponerar jakten på själva är det detta året skjutet 7 rådjur på 190 ha och ändå finns det rätt många kvar efter jaktsäsongen.

Nu i dag önskade jag i frustration att jag kunde tillämpa vårbocksjakten redan nu för att reducera stammen. Jag hjälpplanterade nämligen ett hygge på 2 ha som sattes med stora (25-50 eller 30-60) barrotsgranar förra året. Har haft minst tre olika rådjur som hållit till där nu på senvintern/våren. Tror att uppåt 80-90 % är betat. Bitvis ser det ut som nedstuckna flaskborstar i backen. Tänkte i min enfald att jag skulle slippa viltbehandla då jag valde stora granplantor... 🤬

Jag har inte varit med om liknande betestryck sedan 2002/2003, och då var det betydligt vekare täckrotsplantor som utsattes för betningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Andreas.J  
#712372
Badbollen skrev:Jakttiderna – en enda stor kompromiss
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jaktt ... ompromiss/

"I frågan om den förkortade jakttiden på ripa i fjällänen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland säger Isak From följande:

– Ursprungsförslaget var ännu kortare jakttid på ripa. Det fanns förslag om senarelagd jaktstart, men nu blir det som tidigare, det vill säga 25 augusti. Det är svårt argumentera emot en förkortad jakttid. Det är många olika intressen som drivit frågan om kortad jakttid, det är både samiska intressen och naturintresset."

Vårbockjakt i hela landet väcker jägarreaktioner

https://svenskjakt.se/start/nyhet/varbo ... eaktioner/


Precis. Jag plöjde igenom alla artiklar i morse och det gavs egentligen inga förklaringar på just ripjaktens förkortade tid. Tidningen hade sökt svar men inte fått tag i någon. Just vinterjakten på ripa borde ju, enligt min förmodligen begränsade kunskap, innebära den minsta påverkan på de intressen som nämns. På skidor i snötäckt landskap under en tid på året då renarna är annorstädes. Men upplys mig gärna om det är nån som har lite bättre koll. Hoppas i alla fall att det ges lite förklaringar framöver så att man får förståelse. Med förståelse följer acceptens.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).