Öppna kategorin

Nya jakttider

39 inlägg 6477 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya jakttider

Erre  
#712230 https://www.jaktjournalen.se/har-ar-de- ... andringar/

Dom nya jakttiderna.
Bockjakt på våren i hela landet bla



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Rohdin  
#712231 Svårt att se vinsten med kortare hundjakt på grävling och räv :/

Känns som "rovdjuren" är mer värdefull än våra klövvilt :/

Jaga rådjur i norra Sverige i 50cm snö i maj känns inte direkt etiskt rätt samma ed förlängning av älgjakten i norr.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712240 Varför ska det jagas bock på våren???

Dom ska väl ”göra sitt jobb” på sensommaren?

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Erre  
#712244
r93 skrev:Varför ska det jagas bock på våren???

Dom ska väl ”göra sitt jobb” på sensommaren?

Håller med dig.
Dom största bockarna med bäst gener riskerar att åka i backen redan i maj.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

r93  
#712245 Får sätta mig och läsa allt senare, måste finnas en anledning

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Rohdin  
#712247
r93 skrev:Får sätta mig och läsa allt senare, måste finnas en anledning

Anledning jag hört är att det fortfarande dör mer rådjur i trafiken än från jakten (samhälle kostnad).

Och att vårbockjakten ej negativt påverkat stammarna för det idag är vår jakt.

Och du kan ju vända det åt andra hållet du kan skjuta bort bockar med dåliga gener för att få en starkare stam.

Svenska jägareförbundet ville ha en försiktig ökning av vår jakten med regeringen körde hela Sverige.

Det som är mest skrämmande är att regeringen inte ens följde Naturvårdsverket förslag utan körde på själva.

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Erre  
#712251
Rohdin skrev:
r93 skrev:Får sätta mig och läsa allt senare, måste finnas en anledning

Anledning jag hört är att det fortfarande dör mer rådjur i trafiken än från jakten (samhälle kostnad).

Och att vårbockjakten ej negativt påverkat stammarna för det idag är vår jakt.

Och du kan ju vända det åt andra hållet du kan skjuta bort bockar med dåliga gener för att få en starkare stam.

Svenska jägareförbundet ville ha en försiktig ökning av vår jakten med regeringen körde hela Sverige.

Det som är mest skrämmande är att regeringen inte ens följde Naturvårdsverket förslag utan körde på själva.

Så är det ju.
Med rätt avskjutning så kan man ha bättre bockar kvar till hösten. Kräver dock att man har lite disciplin då å inte skjuter bort alla stora man ser i maj. Man måste ju kunna låta bli att skjuta med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Emanuel90  
#712254 Jag ser fram emot att sitta och vaka bock i maj, härlig tid att vara ute och inga mygg.
Att detta antagligen kommer leda till att det skjuts lite fler rådjur varje år ser jag bara som positivt

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

salix  
#712255 Orsaken till vårjakten på bock stavas nog skogsbruket. Det hörs ju tydligt från flera i detta forum att klövviltet ska ner helst så nära noll som möjligt . Hoppas nu att det skjuts med förnuft och det endast skjuts dåliga bockar men jag tvivlar tyvärr på detta.

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

halvproffs  
#712256 Vi har ju haft bockjakt på våren i ca 30 år och det verkar inte påverkat stammen nämnvärt.
Vilka tror ni är enklast att skjuta : en liten ung bock som är oförsiktig eller en stor äldre herre som är försiktig?

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

A.falck  
#712259 Jag tror att det redan skjuts för mycket handjur på många marker. Tycker det är onödigt att spä på det med vårjakt. Sen tar det bort charmen med 16 augusti

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712260 Ligger inne med en skyddsjaktsansökan just nu, länsstyrelsen var på plats i fredags för inspektion. Nästa år slipper jag det och kan reglera fejande bockar i lärkplanteringen på egen initiativ.
Grannen som är inspektor på södra och uppvuxen med en av de ivrigaste rådjursjägarna i byn konstaterade vid skadeinventeringen att vi måste lägga jaktupplevelsen åt sidan och ägna oss år krass avskjutning tills vi fått stammen i balans.

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

hfab  
#712263
Rohdin skrev:Jaga rådjur i norra Sverige i 50cm snö i maj känns inte direkt etiskt rätt

Kan du förklara problemet?

Jag antar att du känner till att vårjakten bara är tillåten som smyg och vakjakt?

Avatar Fallback

Re: Nya jakttider

axwell  
#712269 Det här låter övervägande riktigt bra, fridlys räven som hjälper till att hålla ner populationen av skogssork och rådjurskid.

Ser fram emot resultatet av årets bockjakt i form av nymalen köttfärs, sadel och filé unnar jag jägarna att behålla. 👍

Användarvisningsbild

Re: Nya jakttider

Knagge  
#712270 Det är bra att det skjuts rådjur.
Bockarna fejar och försommarbetar både på gran och tall och allt annat de tycker smakar gott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).