Gallring

Höggallring?

26 inlägg 9740 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höggallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69994
Skogsmange skrev:Det hänger ju på framtida massapriser hur ekonomin påverkas i gallringen. Som det är nu kanske det handlar om någon tia per fub över i gallringen. 1000 stam a 0,07fub är ju 70 fub. 10 kr över = 700kr. I bästa fall kanske 50 kr över per fub men det är ju många faktorer som påverkar nettot vid gallring.


Räknat på ett massapris om ca 310:-/fub borde det väl bli minst en 100-lapp över? Mina senaste gallringar har gett hyfsat netto,men då har massapriset varit över 400:-/fub och avverkningskostnader under 200.

1000st extra är nog för mycket då man måste in rätt tidigt med gallring om granen skall klara sig. 500st lite grövre stam kanske går bättre. Blir det 40 fub extra lövmassa borde det,enl mig, då ge ca 4.000:-. Det kanske är väl optimistiskt?

Vad ger en lite grövre 1:a gallring i snitt? Jag känner faktiskt ingen som sålt en gallring utan att få ett netto.Det kanske är vanligare söderut där man har en snabbare pay-off på beståndsvård?

/Nisse

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Höggallring?

Skogsmange  
#70216 Visst i en bra förstagallring kanske det kan bli en hundring över men då får det inte vara för klent för då skenar kostnaderna. Skotningsavståndet påverkar ju också men det viktigaste är att underröja riktigt hårt!! Då får man upp medelstammen och avverkningen blir billigare. Måste vara ganska många år sen du fick 400 kr för massaveden? Men det kanske kommer tillbaka.. Nu har det ju varit nere på 260 kr och då börjar det bli kritiskt i dom klena gallringarna.

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70244 Slutet av 2007 var senast. Tror aldrig massan varit under 300:- i norrland. Då pratar jag om faktiska priser och inte dessa tramslistor som man omg borde sluta med/alt byta ut mot något som skogsägare kan ha nytta av.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Höggallring?

Skogsmange  
#70433 Jo det är väl bättre betalt norrut. Det är en konstig bransch med en massa premier hit och dit...

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

Skogsmullle  
#71102 hej hej :D

jag tycker inte du ska räkna så hemst mycket "glädjekalkyler" i en förstagallring här omkring brukar de gå ungefär +/- 0.
tycker att du ska istället tänka långsigtigt med skogen och röja ganska hårt nu i lövet och lite mindre hårt i barren och sedan göra en gallring när det blir dax och tanka på skogens bästa i första hand och inte pengarna.

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71193 Varför skall man tänka på skogen, och inte pengarna? Är det inte just pengarna man tänker på när man hyr in en röjare för att ta bort löv?
Olönsamma investeringar för skogens bästa håller inte i längden. Jag tror det omtalade röjningsberget till en del är sunda beslut av ekonomiska skogsägare. Det är helt enkelt inte lönsamt att röja alla bestånd. Jag betalade nyligt ca 2000:-/ha för röjning av ett bestånd där nästa intäkt(gallring) är 50 år bort. Krävs en hel del optimism om man tror att den investeringen skall bli plus.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Höggallring?

granqvist  
#71215 Blev lite oklart för mig om du är självverksam eller ej. Här kommer i alla fall mina kommentarer.

1. Röj bort bort allt löv och driv beståndet i ett skikt.
+ barrbeståndet på rätt bonitet får producera till 100%
+ om du hyr ut allt arbete så kräver beståndet inga arbetsledningsinsatser på en tid
- Dyraste av ingreppen som nu står att välja mellan
- Längst tid till följande inkomstgivande aktivitet i detta bestånd

2. Driv beståndet i två skikt, lämna björskiktet till ca 400 stammar/ha nu.
+ tillväxten i granskiktet torde inte lida av björkskärmen så det blir bättre netto i 1. gallring jämfört med ovan, förutsatt att granbeståndet ställs i korrekt täthet
+ skärmen kan ge skydd mot frostskador i granskiktet
- du får troligen brutna toppar i granbeståndet när björken avvecklas vid 1. gallring. Dethär beror på avverkningsmetoden. Med skicklig fällning motormanuellt kan skadorna minimeras. Dessutom är granarna styva och knäcks lätt i kyla, medan de är böjliga och hala i töväder. Den självverksamme kan tjäna på att tajma rätt här!
- vid röjning som utförs nu hamnar man kanske ändå att lämna granen extra tät och röja bort toppskadade stammar efter 1. gallring. Detta kan leda till ogynnsam diameterutveckling i granbeståndet från nu till 1. gallring.

3. Om du är självverksam så gör du som 1. eller 2. ovan men tar tillvara björkveden som fälls nu.

Har sällan sett storskaligt skogsbruk där man driver bestånd i två skikt. Det är mera 'hemmapulare' (som undertecknad :) som håller på med sånt.

--
Antti

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71218
nisse skrev:Varför skall man tänka på skogen, och inte pengarna? Är det inte just pengarna man tänker på när man hyr in en röjare för att ta bort löv?


Amen. Skogen skall ge maximal intäkt. :shock:

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

robowich  
#71456
Skogsmullle skrev:...tanka på skogens bästa i första hand och inte pengarna.


Jag har svårt att se vilken nytta skogen har av en utfattig skogsbrukare! Kankse kan just detta bestånd få en bra framtid på bondens bekostnad men vad händer då med bondens andra skiften? Vad händer när en skogsägare kommer till vägs ende rent ekonomiskt då kanske valmöjligheterna för denne är ännu sämre både för skogen och honom.

Tänk inte på pengarna huu... det var det sämsta jag hört!

//Robert

Avatar Fallback

Re: Höggallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87814 Kanske skulle man kunna sälja en vedgallring på rot?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Höggallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87815 Edit: Tror jag kostar på en egen tråd i ämnet.

/Nisse

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).