Öppna kategorin

Söker efter roströda/bruna granbarr

6 inlägg 2026 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söker efter roströda/bruna granbarr

Davidooz  
#712043 Hej! Jag letar efter roströda/bruna granbarr (gärna från träd angripna av barkborre) ca 2-3 sopsäckar till ett projekt jag håller på med. Någon som vill skänka eller vet vart jag kan få tag i det? Jag bor i Stockholmstrakten så inte för långt att åka. Jag kan ju givetvis samla ihop det själv om det inte är för besvärligt. Tänker mig att man kan "dra" loss det från rishögar eller liknande?
Tacksam för hjälp
//David



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Söker efter roströda/bruna granbarr

Torbjörn Johnsen  
#712115 Det är nog inte så enkelt att "skaka fram" 2-3 säckar med granbarr men alla som haft en julgran inomhus kan ju lista ut en bra metod. Lägg in granar/granris i tillräcklig mängd på ett slätt golv i torrt utrymme och låt dem barra av. Sen är det bara att sopa ihop. Dock inget som skogsägare sysslar med till vardags så det behövs nog nån slags morot (=pengar).

En normal julgran ger väl en liter barr eller två så är det bara att räkna.

Får man fråga vad dessa barr ska användas till? Man blir ju lite nyfiken😁

Användarvisningsbild

Re: Söker efter roströda/bruna granbarr

Vedproducent  
#712116 Bäst är nog om du hittar någonstans där dom flisat grot. Brukar ligga drivor med barr i botten av högen som blir kvar.

Användarvisningsbild

Re: Söker efter roströda/bruna granbarr

Davidooz  
#712120 Tack för tipsen. kanske blir svårt att få tag i sådana mängder. Men ska höra med några skogsägare som som nyligen transporterat bort grot. Kanske finns det massa barr där högarna legat? Granbarren ska jag ha till en utställning av ett examensarbete 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker efter roströda/bruna granbarr

masyngel  
#712143 Spännande!
Jag ser ditt xarbete framför mig!
Alt 1.
Nu bygger myrorna en stack, när, var, varför.
En studie i patriarkala tendenser, klasskillnad, utanförskap, könsidentitet samt rollen hos den enskilda pissmyran.
Alt 2.
Den starka kvinnans roll i ett huvudsakligen granbeskogat sammanhang.
Frågor att diskutera :
# gör barr ondast genom kontakt med knä eller stuss?
# Kan liggunderlag vara behjälpligt?
# Eventuella för eller nackdelar, avseende allergier, löss, fästingar samt annat oknytt.

Hehe, är också nyfiken.

Användarvisningsbild

Re: Söker efter roströda/bruna granbarr

halvproffs  
#712148 Kanske ska göra en stack och ta dit myror och studera myrtrafiken som aldrig krockar.
Är alltså utsänd av trafikverket 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).