Verkstan

Vinkelslip, köpråd nybörjare.

54 inlägg 9329 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

toker72  
#711633 Tidigare jobbat med svetning under drygt 20 år har provat en del Metabo genom åren och inget jag blivit imponerad av och är vad jag vet rätt få svetare som har dom men det var nog runt 10 år sen sist så det kan ha ändrat sig. Skulle jag byta ut min Flex 1400 wattare så blev det troligtvis mot en blå Bosch i ungefär samma storlek har numera en större Bosch med 230 mm skiva till grövre jobb.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Vante  
#711680 Använde Hitachi men med diamant klinga i sten från Swedol.
Hade Royb men den höll inte ett 1/2 år ens.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

leifa.k  
#712065 Har man flera maskiner i olika storlekar, 125, 180, 230 tex, så kör man inte ned de större skivorna mera än att de går att använda på de mindre maskinerna sedan. Man kan med fördel göra markeringar på sprängskyddet så man vet när det är dags att byta skiva, så man kan använda den till den mindre maskinen. Lite offtopic, men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#712069 Tack!
Så gör jag redan, när 125:orna i den sladd-drivna slipen som har lite större växelhus blir mindre så sätter jag dem i 115 batterislip som går bäst på skivans slut, halvslitna och mindre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712071 Även jag gör så som smålänning, haken blir lite att när 180 skivor blir mindre är dom ännu tjockare än vad de mindre skivor är

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

JensSkoog  
#712077
gnisten83 skrev:Även jag gör så som smålänning, haken blir lite att när 180 skivor blir mindre är dom ännu tjockare än vad de mindre skivor är

Jag kör med tunna skivor i den stor slipen också.
Funkar bra, och smålänning är nog jag med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712092 1,2mm?

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

JohannesG  
#712096
williamm skrev:Tack!
Så gör jag redan, när 125:orna i den sladd-drivna slipen som har lite större växelhus blir mindre så sätter jag dem i 115 batterislip som går bäst på skivans slut, halvslitna och mindre.

Detta låter i och för sig ganska konstigt. Skivan skär ju bäst när periferihastigheten är som högst, alltså så högt varvtal och stor diameter som möjligt, givetvis inom vad skivan tål vilket brukar vara 80m/s.

Men är det kanske så att maskinen inte riktigt orkar när skivan är större så den därför går ner i varv och presterar sämre med en ny skiva?

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Lellemars  
#712103 Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712108
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Till och med billigare än så, 1043 kr inkl. frakt från Amazon:
https://www.amazon.se/Bosch-Professiona ... B001IBSIMW

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#712110
JohannesG skrev:
williamm skrev:Tack!
Så gör jag redan, när 125:orna i den sladd-drivna slipen som har lite större växelhus blir mindre så sätter jag dem i 115 batterislip som går bäst på skivans slut, halvslitna och mindre.

Detta låter i och för sig ganska konstigt. Skivan skär ju bäst när periferihastigheten är som högst, alltså så högt varvtal och stor diameter som möjligt, givetvis inom vad skivan tål vilket brukar vara 80m/s.

Men är det kanske så att maskinen inte riktigt orkar när skivan är större så den därför går ner i varv och presterar sämre med en ny skiva?

Det där satte rejält med myror i huvudet på mig också. Jag tror att det är för att motorn inte orkar och får bättre utväxling med mindre skiva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#712111
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

lm skrev:
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Till och med billigare än så, 1043 kr inkl. frakt från Amazon:
https://www.amazon.se/Bosch-Professiona ... B001IBSIMW


Tack!
Det med prisvärd håller jag inte med om. Jag får en 1550w Metabo med avvibrering för ca1100 hos min lokala järnhandel..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

hfab  
#712118
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Är det helt fel av mig att anta att du säljer Bosch vinkelslipar?

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

toker72  
#712119 Jag skulle hellre köpa en Bosch GWS1400 än en Metabo om dom inte blivit mycket bättre de senaste åren tidigare tycker jag dom gett nått bra intryck endast priset som legat högt på Metabo.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Lellemars  
#712122
hfab skrev:
Lellemars skrev:Jag rekommenderar varmt Bosch GWS 1400 vilka vi har använt flera av mer eller mindre professionellt i mer än tio år och alla lever än. Prisvärd är bara förnamnet 12-1300kr inkl moms för 1400W!

Är det helt fel av mig att anta att du säljer Bosch vinkelslipar?


Åhnej! Vi har en bondgård och en liten byggfirma med lite smidesverksamhet i och har de flesta märken på maskiner därför att alla märken gör vissa maskiner bättre än andra så det blir både fein, dewalt, makita, bosch, festool, migatronic mfl och tom en plasmaskärare från lidl som funkar finfint. Vi köper det som har funkat bra hittils så varför testa nåt annat fabrikat när det funkat, testar annat gör vi bara när vi är missnöjda med pris/funktion/hållbarhetsfaktorn!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).