Bioenergi

Grillkol

336 inlägg 75127 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Suneland  
#711850
Vedproducent skrev:Lite av det roliga kanske försvinner men man kan ta en liten plåthink eller en kakburk i plåt och fylla med vedbitar. Så lägger man in den överst i pannan varje gång man eldar. Några ventilationshål behövs också.


Den ska jag köra på!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Midgård  
#711873 Jag har tillverkat mycket grillkol just genom att ha en lite plåtburk med vedbitar i elden när jag eldar i vedpannan. Jag har bara slagit 4 hål i locket till plåtburken med en 4-tums spik. Jättefina grillkol. Dock blir det lite sotig hantering inomhus då jag har pannrummet iniuti själva bostadsbyggnaden. Numera kör jag utomhus med ett kvartsfat i ett helfat enligt beskrivningar tidigare i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Sture Andersson  
#711926
HN skrev:Hej på er. Efter att ha läst den här tråden blev jag sugen på att prova detta. Det funkade hyfsat för att vara första försöket. Det läckte lite gas runt locket som självantände ett par gånger så nästa gång blir det en packning. Stoppade in ett armeringsjärn i lågan skulle tro att det är minst 1000 grader där.

Blir sugen på att testa detta ,har funderat på det i flera år ,men dom lösningar jag sett förut har varit väldigt invecklade ,men detta ser ju väldigt enkelt ut ,sen har jag sådana fat stående med lock .
Jag ser att du har väldigt klent gasrör om man jämför med dom andra här ,tror du det räcker ?bran det med enbart gas efter ett tag.
Använder du inte dragluckan ,och i så fall hur sätter du fast den ,

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711930 Tror absolut det räcker med ett klent rör till gasen, jag kommer ersätta mitt stora med ett klenare för att få mer plats för ved!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Sture Andersson  
#711931
morco skrev:Tror absolut det räcker med ett klent rör till gasen, jag kommer ersätta mitt stora med ett klenare för att få mer plats för ved!

När du eldar i ett spiro rör ,använder du inte nån draglucka då utan ,bar fritt rätt in.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711936 Rätt in i röret, matar elden med långa smala stickor, bara att peta in vartefter de brinner upp
Senast redigerad av morco tor 06 maj 2021, 05:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Sture Andersson  
#711950
morco skrev:Rätt in i röret, matar elden med långa smala stickor, bard att peta in vartefter de brinner upp

Om jag fattar det rätt ,så slutar du med att lägga in ved efter ett tag när gasen tänder och tar över ,sen ska tempen upp i 500 -600 grader,men då kan du väl inte påverka tempen,det blir det det blir? Sen får det brinna tills gasen tar slut ?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711952 Jag har bara kört 4 gånger så jag lär mig fortfarande, min tunna är rätt välisolerad med två varv brandisolering så det verkar som den går klart bara man får bra fart på vedgasen, oisolerat får man nog stödelda längre. Tänker även resultatet blir bättre om det är ungerfärligt jämnstora vedklabbar som kolas.

Men du har helt rätt, när man slutat elda blir det som det blir. Det mesta har kolats när jag kört och det som inte är färdigt har jag låtit ligga kvar i botten till nästa gång.

Eventuellt kanske man skulle lägga lite grövre klabbar högre upp i tunnan och lite mindre i botten?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711953 ...att gasen tar slut är liksom kvittot på att det är färdigt

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Sture Andersson  
#711954
morco skrev:...att gasen tar slut är liksom kvittot på att det är färdigt

Man kan fundera på ,finns det ingen risk med att elden går baklänges upp i veden via gasen och hela tunnan flyger i luften.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#711955 Nej inte så länge gasen har nånstans att ta vägen, den tar ju den enklaste vägen ut.

Hörs ju på namnet, gen-gas 😉

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711956 Är ju syrefritt där så det bedömer jag helt riskfritt, jag har läst så mycket jag hittat och kollat mycket på tuben. I mitt flöde börjar det nu komma upp byggen enligt min (och många andras) modell från Asien, verkar kolas i oljefat i närmast industriell skala däröver, riktigt seriösa byggen!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#711958 Denna entusiastiska tråd valde jag att referera till idag när jag skrev en kortare nyhet om att Skanska satsar på biokol. Längst ner i artikeln lånade jag lite bilder på hur man enkelt kan göra en egen pyrolyspanna av ett oljefat.

https://iskogen.se/skogsbruk/skanska-sa ... ng-biokol/

Fortsätt utveckla pyrolysen här i tråden, i alla fall jag gillar det skarpt!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#711962 Bra!!

Och alla som gör sitt egna grillkol, var generösa med att ge bort till släkt och vänner, blir som en drog, dom vill ha mer, men då kostar det.
Sommaren 2021 så slänger vi ut limmade briketter och kol med coola namn som "big chunks of hickory"

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#711965 Absolut, har gett bort tre oljefat med kol, det fjärde satsen körde mina grabbar och den ska de få sälja😊

Jag tycker nog det är roligare göra kol än att grilla.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).