Motorsåg och handhållet

Kom över en 55:a

38 inlägg 5404 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708025 Bilden blev ju deklart felvriden.. Men ni ser ju på bilden om denna bumling till höger vore 4-5ggr så stor, då kan ni kanske tänka er hur mycket arbete, vibrationer jag fått i händerna av de pneumatiska borrhammarna trots fasttejpade 14mm skumisolering i handtagena. Man vaknar mitt i natten av att händerna värker, de är svullna, att köra hoj, med dessa snabba, högfrekventa, småå vibrationer som kan uppstå i handtagena, gör att jag kan glömma att köra hoj. Så alla ni som läser detta så tänk er för med vibrationer. Jag har passerat 60 bast, så jag kommer att köra på. Ha det alla o var försiktiga.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708028
1617479664_img_0630.jpg
Det här med att jag menar att ni skall vara försiktiga och ta hand om er, det menar jag verkligen. Frånsett motorsåg så har jag hanterat yxa sedan barnsben. Såhär kan det gå när man blir alltför slentrian med sina skogsredskap. Jag vet att jag har lagt ut detta tidigare, ändå lägger jag ut det igen, som en påminnelse, var försiktiga i skogen o vedbacken!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708031 Hade en otrolig tur, de på akuten såg att jag hade skalat av senan i tummen, som man gör när man skalar potatis eller morötter. Liite djupare skalning så hade det gått sönder med handkirurgi som följd.. Hade en otroligt vass yxa, hade den varit slöare så kanske jag hade tagit i hårdare för varje slag jag gjorde? Skit samma, bara någon efter mig tar till sig detta och vi kan undvika yx och motorsågsskador. Motorsåg, med den har jag sågat igenom skons tå, det brände till i stortån.. Efter ddetta har jag alltid burit sågskor.. Ha det alla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#711731
Rotvältaren skrev:Hur går det, blir det brum i den sågen igen?


Ja, faktiskt. Kemsvetsen i förgasarsprickan gjorde nog sitt, fick justera om sågens förgasarnålar ganska direkt så det liknar faktiskt något vettigt nu. Det verkar som om kemikalierna jag sprutade in i tankavluftningen gjorde nytta. Nu kan jag köra tills tanken är tom utan variationer i driften och utan problem, sågade upp ca 25m3 stock på vedbacken med denna åt en polare som blivit hjärtopererad utan problem o tjuvstopp. Kände att jag måste hjälpa han.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#711733
Mange skrev:Du behöver justera in bränslenålen och sen starta på 1 varv. 2 varv är fullt öppet..


Jaadu, denna lilla förgasare kräver nog att jag ser hur någon annan som du som kan det hur du gör innan jag vågar försöka.. Men tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711753 Justera ut på nålarna är sällan skadligt.
Går den inte vettigt under 1,5 varv på nålarna är det nåt annat fel, ofta bränslenålens justering.
Är det under 3/4 varv är det bränslenålens täthet.

Det är bara att prova.
Antingen går den rätt eller får man fortsätta kolla o experimentera.
Aldrig tveka på gaspådrag, takta något lite på full gas utan belastning med svärd o kedja monterad för att gå rent i kapet. Justera efter bästa prestation.
Kedjan ska vara stilla och tomgång stark och stabil.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Vante  
#711784 Bara för att höja standarden på service verkstäder och annat Tekno's var lit det förr.
$matches[2]
$matches[2]

1620162179_img_20210402_223439_8.jpg
1620162222_img_20210402_223807_3.jpg
Senast redigerad av Vante tis 04 maj 2021, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711809 Knipsar du fjädern finns det risk du inte får rätt spänning på den.
Jag använder helst Purex filter de är rätt lagom bra och stor yta. Anslutningarna har lite hullingar så det inte behöver klämmas.
Ska nåt klämmas använder jag gärna såltråd, två varv o tvinnade ändar.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Williamm  
#711813
Mange skrev:Jag använder helst Purex filter de är rätt lagom bra och stor yta. Anslutningarna har lite hullingar så det inte behöver klämmas.
Ska nåt klämmas använder jag gärna såltråd, två varv o tvinnade ändar.

Har du någon länk till Purex bränslefilter? Jag brukar köra Stihl orange men om det finns bättre är jag intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711848 Oregon nr: 07-040
Bild

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Williamm  
#711849
Mange skrev:Oregon nr: 07-040
Bild

Tack! Är det dem man får på skogsverktyg? https://www.skogsverktyg.se/reservdelar-maskiner/husqvarna/motors-gar/husqvarna-55/br-nslefilter-husqvarna-55-motors-gar.html?listtype=search&searchparam=br%C3%A4nslefilter
Vad tycker du om stihl nylonfilter?

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Vante  
#711857 Luftborrhamare de har man värsta är Kina Y29 men de är i borrigg lika brutala som hydrauliska men har Sig och Atlas Copco och rondellen med diamant klinga men mest har de varit Sandvik dubbel trimmer på grävare och kärnborr för vajersåg.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711859 Vilket Stihl nylon filter menar du?
Vet inte on SV har dessa eller andra.
Det finns billigare men jag gillar dessa för deras storlek och ändå inte allt för tunga, bara precis tunga nog.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Williamm  
#711882
Mange skrev:Vilket Stihl nylon filter menar du?
Vet inte on SV har dessa eller andra.
Det finns billigare men jag gillar dessa för deras storlek och ändå inte allt för tunga, bara precis tunga nog.

Här är de två filtern. Det orange från Stihl och det jag kånkade till från SV.
1620208575__mg_0782.jpg
1620208570__mg_0784.jpg

Det jag gillar med stihls är att de går att ta isär och rengöra.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711890 Purex filtren går inte att ta isär, De är ettfilter som kärna, rörbit runtom som vikt med lite mellanrum och ett skikt runtom alltihop, även botten.
Detta ger en stor yta med bra filtrering och lite motstånd.
På maskiner som går en del tvättar jag inte filter utan byter.
Sågarna på hyllan får rengjorda filter, av den typ där satt. Finns en del olika och bra om de har samma har jag märkt.

Det filter du har nederst kan vara likt det jag gillar bäst men har plast i botten på gott och ont.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).