Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

34 inlägg 5865 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711765 Sålt 1400 m3 grov slutavverkning fritt bilväg och fått ett snittpris på 490kr /m3fub. Antagligen hade jag fått lika mycket om jag legat kvar i kökssoffan. Marknaden fungerar så, det är inget okänt fenomen men ändå retfullt. Köparen är ett större sågverk och de har ändå lagt tillägg till sin usla lista.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Bosse1  
#711766 Bra att du skriver om det, är nog inte många som vågar skriva nåt sånt.
Blåst, vem har inte blivit det ? Man väntar bara på nästa storm..

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

jannee  
#711768 Efterkloka är vi nog alla till mans.
Ytterst få som vågar berätta om hur dåligt man får/fått.
Alla tror/hoppas på en rejäl prisökning, avgörandet ligger nog mest ändå på hur vädret blir.
Blir det återigen en varm och torr sommar få virkesinköparna massor av erbjudanden, samma om det kommer någon/några stormar.
Som skogsägare hoppas man på det bästa scenariot men man ska nog ändå befara det värsta.

Användarvisningsbild

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

rejser  
#711769 Övergrovt vrakas ju nästan av många. Går inte i fliskmaskinerna utan att slå sönder. Så tycker inte priserna är ovanliga om man säljer till de större.
Nu vet jag inte hur grovt du avser med grovt.
Lönar sig att kolla runt med mindre när det är grovt/övergrovt.
Här nere kan vi få 800+ för 36+ om det är bra kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

surjämten  
#711775 rejser!
Står väl inget om övergrovt i denna tråd o leverans?
Trist för skogsägaren att inte ens få en femhundring för en så pass stor post

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711778 Hög medeldismeter men ingen vrakning för övergrovt. Med tanke på att jag stått för avverkningen själv så motsvarar det ett LRK pris under 400.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

rejser  
#711783
surjämten skrev:rejser!
Står väl inget om övergrovt i denna tråd o leverans?
Trist för skogsägaren att inte ens få en femhundring för en så pass stor post

Därav jag skrev grovt/övergrovt. Den enas grovt är den andres övergrovt. Finns ju sådana som går ned i pris efter 32 och vissa 38.
Här nere är 490 "grövre än vi vill ha men bråkar inte riktigt"-pris

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711794
Skogsola skrev:Hög medeldismeter men ingen vrakning för övergrovt. Med tanke på att jag stått för avverkningen själv så motsvarar det ett LRK pris under 400.


Levernasvirke betalas inte så bra av någon, de vill hellre ta det när det passar dom och deras maskinlag. Man kan inte räkna med att få något betalt för att hugga och köra ut det till väg, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Contårta  
#711805
Skogsola skrev:Sålt 1400 m3 grov slutavverkning fritt bilväg och fått ett snittpris på 490kr /m3fub.


Är detta bara för timmer? Apterade du efter någon instruktion? Fick du prislista + premier?

Användarvisningsbild

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Contårta  
#711807
Mangan skrev: Levernasvirke betalas inte så bra av någon, de vill hellre ta det när det passar dom och deras maskinlag. Man kan inte räkna med att få något betalt för att hugga och köra ut det till väg, tyvärr.


Nja, leveransvirke är väldigt bekvämt för köpare att inhandla om det är apterat rätt. De slipper all administration runt själva affären med kontrakt, traktplanering, bortsättning osv. Det är alltså lätt att få en hög premie om man kommer med lite volym. Iaf enligt min erfarenhet. Det viktigaste med en huggning är inte att det ska passa maskinlaget utan efterfrågan från industrin.

Det enda du sparar in på att hugga själv är egentligen drivningskostnaden - grov skog på vägkant kan hända att du bara sparar exv. 70 kr/m3fub på att hugga själv.

Användarvisningsbild

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Mosstorpet  
#711812 Bra betalt i skogen ? Vore ju önskvärt , men vi är ju längst ner/eller först i kedjan. Dom har väl aldrig täljt guld som är först. Det där med att du som har skog och ska köpa nya bil , kan väl ta ner några tallar funkar inte i dagens läge. Det är som jannee säger , de tjuvhåller på pengarna och inväntar granbarkborrens antågande så de slipper betala överpris (rätt pris för råvaran). Har hört flera entreprenörer som har avverkat sina kvoter och får stå still , ändå det är brist i byggbranschen. Försäljning utomlands prioriteras (Bättre betalt). Sen det där med LRK är dom inte så förtjusta i häromkring , vill hellre ge ett timmerpris och ett på massan. Går dom ju aldrig på några niter om det skulle vara hög rötfrekvens. Har avverkat 350 m3 tall i egen regi , får se vad det ger i slutändan när redovisningen är klar.

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711816
Contårta skrev:Nja, leveransvirke är väldigt bekvämt för köpare att inhandla om det är apterat rätt. De slipper all administration runt själva affären med kontrakt, traktplanering, bortsättning osv. Det är alltså lätt att få en hög premie om man kommer med lite volym. Iaf enligt min erfarenhet.


Det låter intressant, hur mycket "lite volym" snackar vi om här, 500 kubik?

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711837
Contårta skrev:
Skogsola skrev:Sålt 1400 m3 grov slutavverkning fritt bilväg och fått ett snittpris på 490kr /m3fub.


Är detta bara för timmer? Apterade du efter någon instruktion? Fick du prislista + premier?


Snittpriset på hela avverkningen brutto. Huggningen gjordes av en som hugger vanligtvis åt samma bolag. Enda skillnaden var att jag tog fakturan.
Fick 600 kr /m3fub för talltimmer. 550 kr för gran 18+. 400 kr för gran 13-18. Summa fick jag 150 000 mer än den officiella prislistan från samme köpare. Ser ju väldigt bra ut för den oinvigde. Men ändå kanske 100 000 mindre än vad ett LRK skulle gett. Nu tog jag in bud från en intressent till. Men de båda är rätt bra polare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711854 Jag har en avräkning framför mig, bara nån vecka gammal.
Det gäller 174 stock gran (153 klass 1 och 21 klass 2), medellängd 46,9 och diameter 25,9, inget vrak.
Prisgrundande 45,09 m3toub omvandlat 53,49 m3fub.
Tog ut kubb också, så inget av de klenare diametrarna, annars väldigt spridd diameter.
= 593 kr

Liknande leverans av 190 stock vid nyår (45,1 medellängd och 22,6 diameter, inget vrak) 35,08 m3toub gav 541 kr.

Jag inser att timpenningen är usel, jag ser det mer som ett intresse samt friskvård. 😇

Avatar Fallback

Re: Sålt leveransvirke och känner mig lite blåst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711866 Timpenningen på huggning må vara en sak. Avkastningen över en omloppstid en annan. Nu var min poäng med tråden inte direkt prisnivån utan mera rufflet med olika prislistor, tillägg kors och tvärs och gratis avverkning när det passar dem.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).