Motorsåg och handhållet

545FR eller 545FX?

8 inlägg 4828 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

545FR eller 545FX?

hakahl  
#711563 Hej!

Första posten här efter att ha smugit runt en tid... Har försökt hitta liknande trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga.

Jag har precis köpt en liten gård på 20 ha varav knappa hälften är skog. Den är i stort sett orörd sedan Gudrun och har därmed ett stort behov av röjning. Där finns mindre stråk av äldre skog men inget av större värde.

Jag letar alltså efter en kompetent röjsåg men inser att jag behöver köra en del annat på gården, dvs gräs och liknande.

Jag väljer nu mellan 545FR och 545FX. Jag ogillar maskinella kompromisser och hade i stort sett bestämt mig för 545FX. Säljaren tyckte dock att 545FR var ett bättre val för dess mångsidighet. En god vän föreslår f.ö. 555FX då han anser att 545 inte tål gräsröjning.

Vad har ni för erfarenheter? Det kanske är uppenbart men det det bör tilläggas att jag är total nybörjare 😎



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 545FR eller 545FX?

fura  
#711565 555 Fx med röjsågsklinga av märket Strand.

Avatar Fallback

Re: 545FR eller 545FX?

fura  
#711566 Köp även Strands filmall som passar till deras röjsågsklingor.

Användarvisningsbild

Re: 545FR eller 545FX?

Joakim S  
#711567 Jag har en 545FR som jag bara använder till gräsröjning. Att den inte skulle tåla gräsröjning stämmer inte. Har typ inte röjt någon skog med den, så funktionen där kan jag ej svara för, men hela idén med denna såg är ju att man ska kunna göra båda med den. Kan hända att det börjar ramla in tips om 2 sågar här, en för skog och en för gräs, men då blir det ju ett helt annat pris. Hur lång är du? Om du är lång så skulle jag inte rekommendera att du köper en skogsröjare, som du sen kommer använda som kombisåg, pga det korta riggröret.

Edit:Ser ut som din vän menade att 545FX inte tål gräsröjning. Detta kan jag inte uttala mig om.

Edit 2: Jag vet att iaf @Torbjörn Johnsen använder 555FX(T) som gräsröjare ibland. Kanske han kan svara på om det fungerar bra?

Användarvisningsbild

Re: 545FR eller 545FX?

hakahl  
#711568 Tack för svar!

Jag är 188 så jag ser problemet i att använda skogsröjare som kombimaskin. Är dock inte helt orimligt att komplettera med en billigare gräsröjare om nödvändigt, kanske för att även sambon ska kunna köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 545FR eller 545FX?

svampbob  
#711569 Den mängd röjning du har är mer än tillräckligt för att motivera inköp av en riktig röjsåg. Har du även mycket grästrimning så kanske du behöver en av varje. Själv har jag ett löst trimmerhuvud som jag sätter på min 460 de gånger jag behöver trimma grövre gräs jag har även lite trimmer för trädgården samt tre hästar som får beta runt uthus och vedsäckar.

Så mitt råd blir proffsröjjare och tre hästar :grin:

Användarvisningsbild

Re: 545FR eller 545FX?

Stampep  
#711588 Kör med en 555fxt både med klinga och sånt trådhuvud med 4 långa grova trådar, funkat fint. Provade med mitt "gräshuvud" på en 2245 (545)
Det gick men märktes att det är en mindre såg, den blev bra ansträngd.
Har en liten jonsered på typ 28cc till grästrimning med.
Man lär nog skilja på gräsröjning och grästrimning. Grovt gräs= grov såg 😉

Avatar Fallback

Re: 545FR eller 545FX?

Nonkan  
#711590 Beror ju lite på hur snyggt det ska bli på grästrimmningsdelen också.

Fx-modellerna har kortare riggrör och en spetsigare vinkel mot marken, det gör att tråden pekar ner mot marken istället för som på FR-modeller att tråden blir horisontell.

Börja du med en FR-maskin, den är dugligt kompetent till allt och har du nyligen köpt fastigheten finns knappast tempot i kroppen för att motivera en renodlad skogsröjare.

FX-modellerna är utmärkta för produktionsröjning med snabb acceleration, smalare mellan handtagen och kort rigg. Väldigt yrkesanpassat.
555 FXT är inte lämplig för gräs heller, i så fall är det 555RX som är gräsversionen med utpräglade egenskaper för gräs, så det gör den modellen sämre till renodlad skogsröjning.

Det vi även noterat med skogsröjsågarna är att det är lättare att det blir högre och spetsigare stubbar. Det går ju snabbare, men många småskogsägare gillar att det är lite prydligt med t.ex. röjstammar avkapade nära marken och det är lättare med en FR-modell, även om jobbet inte går lika snabbt/hektar..

Du har ju dessutom pratat med en säljare som lever på att sälja rätt maskin till rätt kund och hen har ju uppenbarligen lyssnat på ditt behov och då rekommenderat dig en maskin som är billigare i inköp för dig och ger hen sämre förtjänst men i långa loppet en förmodligen nöjdare kund, kan vara värt att tänka på...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).