Traktorn i skogen

Vad har jag köpt?!

10 inlägg 3239 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad har jag köpt?!

Aegir  
#711394 Hej, har varit medlem på forumet ett tag och nu är det äntligen dags att starta min första tråd :)

För ett drygt år sedan köpte vi en liten gård och flyttade ut på landet. Häromdagen träffade jag en granne på skogen och efter lite allmänt snack kom det fram att han ville sälja en kärra med vajerkran då själv han slutat med vedeldning. Jag gick förbi honom för att se kärran och då priset närmast var kaffepengar blev det affär.

Nu har jag fått hem kärran och vill såklart veta vad det är jag köpt, har läst alla trådar och googlat som besatt utan att hitta riktigt rätt. Nybörjare som jag är tar jag tacksamt emot alla idéer från er mer erfarna. Kan någon hjälpa mig identifiera kärran och kranen? :)

Trevlig helg!

Mvh
Aegir

1619814468_08a464e8-d369-4543-8bbd-77189041307f.jpeg


1619814474_3df9dd4b-3c5f-4110-9542-2d2dccb1ad6d.jpeg


1619814469_fd654c13-ac90-4f82-b05d-5517ff1a2371.jpeg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

Amatörhuggare 62  
#711418 Kranen kan det,vars en ?
Rottne junior.
Dom satt man på Grållar förr.

Vagnen okänd

Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711434 Tvivlar på Rottne, alla modeller jag sett går kraften in i centrum av trumman antingen med kraftuttagsaxel eller via kedjedrev som de var på vår Rottne Rondo.
Tror dom använde samma vinch i deras vajerkranar så dom har inre planetväxel och två yttre bromsband, ett för driften o ett för att bromsa fast vajertrumman.
Bildgooglade lite men den som liknade mest stod fabrikat okänd i blinto annonsen

Användarvisningsbild

Re: Vad har jag köpt?!

Aegir  
#711453 Tack för era svar!

Jag har också letat runt på nätet och tycker att med triangulära ”ben” påminner kranen om Väse men jag har egentligen ingen aning. Kanske är det ett hemmabygge, vem vet.. 😊

Det ska bli roligt att testa och grannen har lovat att ge mig några lektioner i att köra vajerkran (fram till dess läser jag allt jag kommer över och Mangans filmer går på repeat 😎 ). Nu ska jag bara få igång min gamla Ford 4000 så blir det nog bra 🌲 🚜

Mvh
Aegir

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711465 Kan vara Väse, sett att de varit gula. Kroppen väldigt likt de senare Väsekranarna.

Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

Denny  
#711535 Röstar också på väse😁

Användarvisningsbild

Re: Vad har jag köpt?!

Niru  
#711546 +1 på väse

Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

kungsis  
#711851 Winschtrumman är väldigt lik min FMV. De fanns även för montering direkt på traktorns bakaxel, vilket jag misstänker att din har varit byggd för.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714369
kungsis skrev:Winschtrumman är väldigt lik min FMV. De fanns även för montering direkt på traktorns bakaxel, vilket jag misstänker att din har varit byggd för.

Mvh
Kungsis

Även Väse fanns monterade så.

Avatar Fallback

Re: Vad har jag köpt?!

Torleif  
#715286 Har kärran fällbara stakar?
I så fall fick du en riktigt fenomenalt bra kärra för sin storleksklass.
I storpojkarnas värld är det ingenting men för husbehovsskogsbruk är en sån här boggikärra med fällbara stakar i kombination med en traktor i 60-hästarsklassen ett väldigt lämpligt ekipage. Fällbara stakar underlättar lossningen någonting enormt.

Vajerkranen duger säkert att börja med men jag tror att du kommer att vilja ha antingen en bättre vajerkran eller en liten hydraulkran på längre sikt. Jag kör själv med vajerkran och tycker det fungerar bra för husbehov men jag föredrar en vajerkran med lunningsbalk hängande i trepunktslyften. Då kan man ta bort bommen och vinscha och lunna ut virket till farbar väg och sedan hänga på bommen och koppla till kärran och lasta och köra hem det. Sedan vi byggde hydraulsväng på vajerkranen och jag har vant mig vid den skulle jag inte vilja vara utan den heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).