Skogsröjning

Eftersatt löv

5 inlägg 2666 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftersatt löv

mickej  
#710746 Röjer i ett bestånd med löv. Det är tätt som tusan och den del som är närmst sjön är full med buskage av något oidentifierat, nån slags sälg/vide antar jag. Dessa är verkligen helt hopplösa att få ner, allt ramlar åt alla håll och kantar och man får pressa sig igenom det.

Men så idag gick jag och funderade när jag röjde. Detta buskage är ju inte lika högt som träden som ska sparas.
Ska man kanske ge fan i att röja bort detta buskage? Och bara satsa på brunnsröjning för att få bort konkurrerande träd?
Finns det några för- eller nackdelar med att ta ner allt respektive spara slyet/buskaget mellan huvudstammarna?

Bifogar två bilder för att försöka visualisera det hela.

1619349753_img_20210425_105154.jpg


1619349754_img_20210425_120007.jpg




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt löv

alias  
#710755
mickej skrev:Röjer i ett bestånd med löv. Det är tätt som tusan och den del som är närmst sjön är full med buskage av något oidentifierat, nån slags sälg/vide antar jag. Dessa är verkligen helt hopplösa att få ner, allt ramlar åt alla håll och kantar och man får pressa sig igenom det.

Men så idag gick jag och funderade när jag röjde. Detta buskage är ju inte lika högt som träden som ska sparas.
Ska man kanske ge fan i att röja bort detta buskage? Och bara satsa på brunnsröjning för att få bort konkurrerande träd?
Finns det några för- eller nackdelar med att ta ner allt respektive spara slyet/buskaget mellan huvudstammarna?

Bifogar två bilder för att försöka visualisera det hela.

1619349753_img_20210425_105154.jpg


1619349754_img_20210425_120007.jpg


Om det är mer buskliknande än trädliknande videarter så hade jag nog siktat på att behålla så mycket som möjligt till nytta för pollinatörer och vilt - björken bör växa ifrån salixarterna. Brunnsröjning runt björkarna och stråk för den egna framkomligheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Eftersatt löv

Ekman  
#710784
alias skrev:
mickej skrev:Röjer i ett bestånd med löv. Det är tätt som tusan och den del som är närmst sjön är full med buskage av något oidentifierat, nån slags sälg/vide antar jag. Dessa är verkligen helt hopplösa att få ner, allt ramlar åt alla håll och kantar och man får pressa sig igenom det.

Men så idag gick jag och funderade när jag röjde. Detta buskage är ju inte lika högt som träden som ska sparas.
Ska man kanske ge fan i att röja bort detta buskage? Och bara satsa på brunnsröjning för att få bort konkurrerande träd?
Finns det några för- eller nackdelar med att ta ner allt respektive spara slyet/buskaget mellan huvudstammarna?

Bifogar två bilder för att försöka visualisera det hela.

1619349753_img_20210425_105154.jpg


1619349754_img_20210425_120007.jpg


Om det är mer buskliknande än trädliknande videarter så hade jag nog siktat på att behålla så mycket som möjligt till nytta för pollinatörer och vilt - björken bör växa ifrån salixarterna. Brunnsröjning runt björkarna och stråk för den egna framkomligheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Håller med. Även med tanke på arbetsinsatsen som krävs bland såna där knippen med sälg/vide, det tar mkt tid.
Orkar man kan man toppa ned en del åt viltet. Jag har även stammat upp en och annan som växer hyfsat rakt så de kan bli lite trädliknande och uppskattas då ännu mer av humlor.
Några luckor för att komma åt grisen är också fint, det brukar finnas gott om dem i såna där snår längs sjökanter..

Avatar Fallback

Re: Eftersatt löv

mickej  
#710796 Låter vettigt. Det är ju längs sjökant också, men 50 meter från sjökanten lämnas orört då det klassas som sumpskog och blir översvämmat regelbundet. Där är framkomlighet lika jävlig, men det ska då lämnas helt åt sitt öde.

Ska göra ett försök att lämna kvar så mycket som möjligt av buskaget. Ibland lika jävligt att gå runt som att röja igenom bara 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt löv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711265 Viktigt med buskar kvar för småkrypen m.m

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).