Skogsnyheter

Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

52 inlägg 26455 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

generationsskifte  
#710273 Man få hoppas att det blir en saftig efterlikvid för oss som levererat virke.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Wigglo  
#710326 Södra höjde priset idag.

”Följande prisjusteringar görs och gäller från och med 21 april 2021:

Normaltimmer av gran och tall höjs med 30 kr/m³fub
Klentimmer och kubb höjs med 25 kr/m³fub
Barr- och lövmassaved höjs med 25 kr/m³fub
Gallringspremie på barr- och lövmassaved med 25 kr/m³fub till och med den 30 juni”

Men, hur vet jag som glad amatör att de inte höjer avverkningskostnaden med motsvarande?
Många medlemmar låter väl Södra göra rubbet ...

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#710330 Som vi har sagt i podden mågra gånger: 1000 kr/m3fub för sågtimmer av barr är ett mål att satsa på i denna hajpade trävaruboom. Då räcker det inte med att höja priset med 30 kr/m3fub.

Vill du vara säker på att ett netto verkligen blir ett netto så kan du alltid stämpla en rotpost och sälja. Då spelar det ingen roll vilken avverkningskostnad som köparen har för du vet ändå att du får det netto som ni kommit överens om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Sörlänningen  
#710369 Jag tittade precis på Södras Q1-presentation. Jahveri, som leder Wood, var tydlig med att priserna på sågade trävaror skulle öka under Q2 och sedan öka än mer under Q3. Om det verkligen blir så tyder ju det på att Torbjörn kan har rätt i sin tro på tusenfubben i år.

Jag kommer ringa in ett hygge till Södra imorgon, kan jag erkänna. Jag vågar inte vänta längre pga barkborrar. Jag vill ha det planerat och fixat. (Allt jag har huggt sedan 2018 är ju sjuklig gran, allt annat får stå kvar tills vidare. Blir det superpriser så har jag tall man kan får köpa. Till superpriser.)

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

svampbob  
#710442 I USA verkar det helt galet nu men någonstans slutar prisrusningen. Stora planerade byggen blir nog av men många små kommer att läggas på is med dessa priser och till sist är tillgång och efterfrågan i balans igen.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business

Här en Youtuber om vem som blir rik på prisrusningen.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#711209 Det verkar som om träbyggandet i USA sprider sig till större byggkonstruktionet och inte bara småhus. Mass timber (typ KL-trä) tar också marknad så nog verkar trä-boomen vara stark alltid💪

https://www.archpaper.com/2021/04/2021-timber-map/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#739454 Nu verkar de amerikanska virkespriserna dra iväg uppåt igen. Alltså priset på sågade trävaror. Enligt Nasdaqs terminspriser så är den magiska gränsen 1000 dollar per tusen board feet (Mbft) nu passerad med råge och priserna är återigen rejält mycket högre än "normala" priser runt 400 US$/Mbft. Dock är det en bit kvar till nivån på 1670 US$ som noterades i våras.

Orsaken kan man givetvis spekulera i men det är troligen flera samverkande faktorer som i slutändan mynnar ut i ändrad balans när det gäller storheterna tillgång och efterfrågan. En sådan kan vara att USA infört strafftullar på kanadensiskt virke vilket ni kan läsa mer om här på iskogen.se.

En annan påverkande faktor kan ju vara att det kommer att behövas mycket virke i återuppbyggnaden av skadorna som orsakades av omfattande tornado-oväder nyligen i amerikanska södern. Hursomhelst så är stigande virkespriser i USA bra för den totala prisbilden för svenska sågverk och allt snack om sjunkande trävarupriser kan kanske börja balanseras.
Skärmdump från Nasdaq som visar prisutvecklingen för sågade barrträvaror det senaste halvåret. En rejäl uppgång sedan priset bottnade i slutet av augusti 2021. Källa: nasdaq.com

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).