Sågtimmer

Garage bygge av egen skog

13 inlägg 9437 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Garage bygge av egen skog

Per karlsson  
#711116 Tjena!

Går i tankarna att bygga ett garage (13,2x8,4m)
Av skog från egen fastighet.

Min fundering är om det lönar sig att bygga av eget sågat virke kontra köpt virke?

Jag hade tänkt mig att hugga själv och leja för sågningen.

Alternativt att köpa virke från bygghandeln eller köpa en helt färdig byggsats från tex Lövångers bygg.



   TS
Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

jannee  
#711118 Löna sig?
Det är bara förnamnet och framförallt om du avverkar sådant virke som inte efterfrågas av industrisågarna.
Väldigt många i min omgivning har sågat upp borrvirke (blått virke).
Perfekt till konstruktion men även som panel.
Lite mellan pekfingret och tummen har vi fördubblat virkesvärdet med MINST 7 till 9 ggr gentemot att sälja det som energived, då är ändå kostnaden för sågning (upparbetning) inräknad.
Förr i tiden gjorde jag bytesaffärer med sågverket, fick uppsågad vara i de dimensioner jag önskade mot försåld råvara.
Gå via bygghandel MINST fördubblar kostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711127 Intressant fråga huruvida det lönar sig.
Det fina med eget virke är att man inte behöver lägga ut så mkt pengar utan det är mest sin egen tid.
Så då kommer frågan eg mest att handla om hur mkt du värderar din egen tid, så är det för mig iaf.
Hugger, sågar och snickrar du med eget virke så tar det betydligt längre tid än att beställa en byggsats
som du smäller upp på några veckor.
Jag föredrar personligen att såga eget och fixa på i egen takt, det ger tyvärr att mina byggnader tar lång tid att bygga
och underhålla men jag får ut brännved från sågspill osv som en liten bonus samt att jag hinner skrapa ihop
en slant till diverse inköp samtidigt som bygget sakta blir användbart.
En variabel ytterligare är vilken snits man vill ha på bygget, jag nöjer mig gott med min egen högst amatörmässiga stil
men många önskar ett 100% professionellt utseende på allt och får då givetvis betala för det.
Så för att kunna svara så måste jag ha hela bilden klar för mig: Gott om tid? Gott om virke? Gott om pengar? Höga krav?

Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

Per karlsson  
#711147 Tiden jag har är kvällar och helger då jag kör skogsmaskin på heltid.

Mängden skog jag kan hugga är inget problem.

Byggde en ny villa 2017 och känner att jag vill självklart låna så lite pengar som möjligt.
(Cash is king)

Kravet på garaget/verkstan är väl att den ska hålla minst min generation och utseende är lika viktig som funktion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

Rättselarn  
#711149 Jag hugger vindfällen och gaddtallar varje år. Det brukar bli 20 - 40 sågbitar som jag sågar upp och använder till uthus och andra ekonomibyggnader.
Det blir definitivt billigare än att köpa byggvirket, men det tar mer tid än man tror bara att hantera det. Det ska bäras, staplas, sorteras mm innan man kan börja på själva bygget.

Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

Denny  
#711180 Har just rest ett 5x10 och 3,5 inv höjd. Ekonomiskt är det försvarbart helt klart..
Jag räknade lite lätt på regelverket och redan där va byggmax dyrt...
(Då har jag redan traktor, motorsåg, logosol osv.) Och min timpeng är baserad på lön från anställning,(vad tjänar jag till vardags)
Så som någon tidagre skrev så är det klart att det är olika från fall till fall.
Fantastisk känsla att hugga, köra ut,såga och spika samma stock, den "torpar glädjen" är svårköpt😉 Lycka till👍

Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711217 Kan du dela med dig av siffrorna, vore intressant tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

Denny  
#711274 Som jag skrev och märk väl, jag räknade lite lätt... men ca 280lpm 2tum5 gick åt. Ovannämnda bygghandel 45×120mm(8640kr)
Jag högg och körde hem virket på en dag och sågade upp det på 3. "Blocksågar" så det blir ju faktiskt en del "bonusvirke" i form utan fasadbrädor och lite bärläkt/gles, redan när man tar fram 6/12tums block. Jag har kanske 1250kr /dagen ut efter skatt(Som jag kunde köpt virke för) om jag jobbat. Så 3640kr "sparade" jag på reglar till väggar och takstolar. Sen gick det väl kanske en 5a bensin och traktor tog så klart några liter. Elräkningen gick upp 800kr den månaden men då har jag efter reglarna sågat all fasad så inte heller elförbrukning på sågen är nämnvärd...

Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

ChaceJoyce  
#797017 Det låter som en otroligt intressant idé! Vad ska du använda garaget till? Endast för förvaring av bil eller ska det användas för att vistas i också? Låter som man bör vara rätt händig för att fixa detta, jag vet ju såklart inte din bakgrund men låter krångligt generellt sätt. Rent spontant känns det som att det kan vara lite osäkert, såvida du inte tänker att dess enda funktion ska vara att skydda bilen från vädret. Ska du bygga porten själv eller hur tänker du där? Jag byggde nyligen om mitt garage (inte av trä som ditt) och installerade en port från nordicdoor.se och kan starkt rekommendera dem om du tänkte leja in för den delen! Se hyperlänk om det är intresse för någon.
Senast redigerad av ChaceJoyce ons 29 mar 2023, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

hfab  
#797065 @ChaceJoyce
Har du egna erfarenheter av egensågat virke?
Förstod inte riktigt det där med att lägga ner tid på att såga och kostnad för att leja för sågning.

Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

Camaro1969  
#797076 hur har det gått?

köper du för att bygga ett privat garage så måste du ju betala moms på allt virke med, så självklart lönar det sig att hugga och såga för att själv bygga

jag smällde upp en enkel hall i somras, 8x18 meter typ virke för säkert 100k

jag vill inte ens räkna hur många dagar jag måste vara på jobbet för att få in 100k netto

Avatar Fallback

Re: Garage bygge av egen skog

dejvi  
#797084 Lite finska siffror:

Säg att du för enkelhetens skull behöver 10m3 färdigt sågat virke, det kostar i handeln ungefär 4000-5000€ beroende på kvalité o dimensioner.

Sågutbyte brukar ligga runt 50%, så för 10m3 sågad vara behövs 20m3 stock.
20m3 stock har ett värde av ca 1200€
Entreprenörerna häromkring skördar o skotar ut stockarna till vägkant för ca 20€/m3, så om vi lejer bort den delen kostar det 400€
1m3 färdig sågad vara/timme stämmer ganska bra om det är lite längd o grovlek på stockarna. Så säg att sågkostnaden är 1000€
Sen tillkommer ännu vägtransporter, beror helt på avstånd så lite svårt att uttala mig.

4500€ i handeln

Säg 2000€ för att få allt fixat. (plus att man går miste om 1200€ i stockförsäljning, men kan du använda stockar från vindfällen, eller såna som inte riktigt uppfyller industrins krav ser den kalkylen helt annorlunda ut)
Kan du lägga in lite egen arbetsinsats ändras också kalkylen. Du hugger, skotar, o kör vägtransporter själv + du är själv med o tar emot vid sågen kan man kanske dra bort en 7-800€ från de 2000€ tidigare nämnda.

Kanske missar nått i feberyrseln :???:

Användarvisningsbild

Re: Garage bygge av egen skog

Rossignol  
#797226
Per karlsson skrev:Tjena!

Går i tankarna att bygga ett garage (13,2x8,4m)
Av skog från egen fastighet.

Min fundering är om det lönar sig att bygga av eget sågat virke kontra köpt virke?

Jag hade tänkt mig att hugga själv och leja för sågningen.

Alternativt att köpa virke från bygghandeln eller köpa en helt färdig byggsats från tex Lövångers bygg.


Jag hade samma funderingar som dig. Att virket blir nästan gratis och garaget därmed väldigt billigt. Givetvis skulle det gå åt mycket tid. Men ibland är egen härd guld värd.

Men när jag kollade runt och räknade på helheten så insåg jag att det finns massa annat som kostar mycket och utgör huvuddelen av totalkostnaden:

1. Anläggande av bottenplatta
2. Takplåt
3. Portar och dörrar
4. Isolering
5. Indragning av el
6. Tillstånd pga strandskydd
7. Sågverkskostnad (om eget virke)
8. Transport av virke till och från såg (Om man har egen traktor kan man väl räkna detta till 0 i en grov kalkyl)

Virket stod endast för 15-20% av totalkostnaden. Jag hade skissat på att bygga 80 m2. När jag höftade kostnaderna landade jag på 250 - 300 000. Då blev beslutet att skjuta upp det på obestämd framtid. Det är 3-4 år sedan jag gjorde beräkningarna och jag har skrivit detta ur minnet så ta allt med en nypa salt. Per Karlsson kanske redan hade koll på detta, men det kan i så fall vara till hjälp för andra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).