Skogsnyheter

Lundmark: Skogsbruket är under attack!

73 inlägg 19020 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

rokon  
#711011
skogshare skrev:Är det inte i grund och botten ffa Sveaskogs och i viss mån skogsbolagens ofta brutala skogsskötselmetoder och avverkningar, som med rätta är under attack från den europeiska miljörörelsen och de gröna partierna. Detta spiller givetvis blint över på landets enskilda skogsägare och fördärvar de goda marknadsförutsättningarna för deras produkter.  Därför, menar jag, måste en av de främsta åtgärderna på privatskogsbrukets "attgöralista" vara att genom ansvariga politiker förmå Sveaskog att snarast anta en ny målsättning / skötselpolicy som kan bli vägledande i både Sverige och internationellt när det gäller hållbart, produktivt och lönsamt skogsbruk med stor biologisk mångfald i ett levande skogslandskap, där även andra näringar kan frodas och utvecklas. Samtidigt måste givetvis en korrekt bild förmedlas av privatskogsbrukets betydligt bättre skötta skogar - även om en hel del säkert finns kvar att göra även där. 

Om staten inte lyckas städa rent framför egen dörr kan Sverige slutligen inte heller trovärdigt kritisera ffa Kanada, Ryssland, Brasilien och Indonesien för skövling eller ett ohållbart skogsbruk.


Om Sverige väljer att märka sina varor "Made in china" så är det slut på kritiken sen, och folk kommer att köpa ovsett vad som sker och utan kontroll.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

Bosse1  
#711020 "Jägarnas pengar ska inte gå till feministisk kvasivetenskap"

https://www.jaktjournalen.se/ledare-jag ... vetenskap/



"Det skulle han inte ha gjort, för genast drog både storkapital och intresseorganisation fram genuspistolerna"

https://www.gp.se/ledare/kritik-av-genu ... 1.44017597

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

rokon  
#711029 Elsa Widding 36. Knepen som håller liv i klimatskräcken
Kan var värt att lyssna på som motargument.

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

MrStraightpull  
#711055 @skogsola. Tyska Greenpeace säljer naturgas som till 90% består av fossilgas och därmed också rysk gas, under namnet Prowindgas Vegan Plus ( 🤣 ). Räkna ut resten men för miljörörelseindustrin helgar uppenbarligen målet medlen...

Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711113
Bosse1 skrev:"Jägarnas pengar ska inte gå till feministisk kvasivetenskap"

https://www.jaktjournalen.se/ledare-jag ... vetenskap/



"Det skulle han inte ha gjort, för genast drog både storkapital och intresseorganisation fram genuspistolerna"

https://www.gp.se/ledare/kritik-av-genu ... 1.44017597

Vad är det för sorts folk som jobbar på Holmen?
Många på Holmen känner sig kränkta, Vilka?
Vill Holmen införa arbetsläger för oliktänkande likt Kambodja?

Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

WarPeter  
#711121
Röjkvist skrev:Vad är det för sorts folk som jobbar på Holmen?
Många på Holmen känner sig kränkta, Vilka?
Vill Holmen införa arbetsläger för oliktänkande likt Kambodja?

Kanske folk som kämpar med att få kvinnor att stanna kvar inom företaget trots att dom jobbar i en branch med ganska sunkig jämställdhet och jargong?

Jag tycker budskapet i ledaren är bra, är detta verkligen en forskning som tar vetenskapen framåt? Men han måste ju fatta att när han uttrycker sig så retar han många och han är ju ingen stjärna på att hantera kritiken. Han kunde ha fått fram precis samma budskap utan ge folk mer vatten på kvarnen om att jägarkåren är grabbig och att det är svårt för kvinnor att komma in.

Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

Bosse1  
#711393 "Holmen Skog sparkar ut Jaktjournalen från jaktmarken"

https://www.jaktjournalen.se/holmen-sko ... aktmarken/

"Övriga riksdagspartier har inte svarat på enkäten, i mån av tid kan vi komplettera denna artikel om fler svar kommer in."

https://www.jaktjournalen.se/genusforsk ... partierna/

Genuspistol igen.
https://www.gp.se/ledare/kritik-av-genu ... 1.44017597

Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

r93  
#711442 När snacket började på forat om att skogen är under attack i ganska många trådar tyckte jag det var lite överdrivet, men med våren som gått så har jag blivit mer och mer dyster över vad som händer.

Droppen blev nog i veckan när jag pratade en stund med studenten som är hemma hos mig och gör uppgifter, tyvärr så har vi ju knappt träffats i vår pga pandemin utan bara sporadiska telefonsamtal, så stackars tjej vilken tråkig utbildning hon får, allt digitalt, läsa böcker, noll praktik. Hon hade skaffat huggarstövlar sen skulle hon få låna resten av mig så skulle vi varit ute i mars och huggit ved tillsammans, vedhuggning är bra för då huggs det alla möjliga trädslag inte bara gran å tall.

Åter till sak, nu började hon tveka vad hon gett sig in på för tydligen så har hon fått en del skit av folk som har undrat varför man ska utbilda sig till att jobba med den miljöförstörande skogsskövlingen. Men hon själv tror ju fortfarande på skogsbruket.

Sådant blir man ganska ledsen och arg av att höra!

Annars är det jäkligt kul att ha kontakt med henne, och hon har redan lärt mig massa saker, så jag kommer att ta ett krafttag så fort smittan lugnar sig med att sätta en motorsåg i händerna på henne!

Vi har mycket att lära av varandra det är jag säker på!

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

skogshare  
#711472 Några frågor om hyggesfritt och biologisk mångfald 

1. Räknas föryngring med fröträdställning som hyggesfritt skogsbruk ?

2. Hur kan den biologiska mångfalden främjas i ett hyggesfritt skogsbruk, där föryngring bara är möjlig med skuggföredragande trädslag - dvs bara gran i nästa hela landet ?

3. Varför ska det vara så svårt att få gehör i den allmänna debatten för det faktum att ett "gammelskogsbevarande skogsbruk" skapar oacceptabla förutsättningar för förödande barkborreangrepp i både aktuella och angränsande bestånd ? Vore värdefull med någon form av trovärdig måttstock som visar vid vilken ålder granskogen i olika delar av landet och på olika boniteter kan anses övermogen/överårig.

4. Varför ska det också vara så svårt att få allmän acceptans för det faktum att alltför stora stammar av älg, rådjur och kronhjort och deras betning / repning av löv och tall bidrar till att omöjliggöra ökad biologisk mångfald ?

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

Lars Lundqvist SLU  
#711476 1. Vi får väl se vad det blir av Skogsstyrelsens definitioner när remissrundan är klar.

2. Den främjas därför att störningskänsliga arter, som inte tål stora förändringar som exv kalhuggning, får bättre möjligheter att överleva.

3. Därför att det inte är sant. Granskog blir inte "övermogen", och definitivt inte fullskiktad granskog. Om så vore fallet så skulle all fjällnära granskog strukit med för länge sen. Men plötsligt exponerade beståndskanter (därför att man slutavverkat grannbeståndet) är en klassisk inkörsport för barkborrar.

4. Vilka känsliga eller hotade växt- och djurarter hotas av bete av klövvilt?

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

skogshare  
#711479
Lars Lundqvist SLU skrev:1. Vi får väl se vad det blir av Skogsstyrelsens definitioner när remissrundan är klar.

2. Den främjas därför att störningskänsliga arter, som inte tål stora förändringar som exv kalhuggning, får bättre möjligheter att överleva.

3. Därför att det inte är sant. Granskog blir inte "övermogen", och definitivt inte fullskiktad granskog. Om så vore fallet så skulle all fjällnära granskog strukit med för länge sen. Men plötsligt exponerade beståndskanter (därför att man slutavverkat grannbeståndet) är en klassisk inkörsport för barkborrar.

4. Vilka känsliga eller hotade växt- och djurarter hotas av bete av klövvilt?


Lars, tack för raskt svar! När det gäller gäller granens mottaglighet för barkborreangrepp var det skönt att höra ditt svar på punkt 3.

När det gäller punkterna 2 och 4 tänker jag både på att de aktuella trädslagen trängs undan och att de växt- och djurarter, som trivs bäst i tall och lövskog eller blandskog får kraftigt begränsade utbredningsmöjligheter.

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

Erre  
#711521
r93 skrev:När snacket började på forat om att skogen är under attack i ganska många trådar tyckte jag det var lite överdrivet, men med våren som gått så har jag blivit mer och mer dyster över vad som händer.

Droppen blev nog i veckan när jag pratade en stund med studenten som är hemma hos mig och gör uppgifter, tyvärr så har vi ju knappt träffats i vår pga pandemin utan bara sporadiska telefonsamtal, så stackars tjej vilken tråkig utbildning hon får, allt digitalt, läsa böcker, noll praktik. Hon hade skaffat huggarstövlar sen skulle hon få låna resten av mig så skulle vi varit ute i mars och huggit ved tillsammans, vedhuggning är bra för då huggs det alla möjliga trädslag inte bara gran å tall.

Åter till sak, nu började hon tveka vad hon gett sig in på för tydligen så har hon fått en del skit av folk som har undrat varför man ska utbilda sig till att jobba med den miljöförstörande skogsskövlingen. Men hon själv tror ju fortfarande på skogsbruket.

Sådant blir man ganska ledsen och arg av att höra!

Annars är det jäkligt kul att ha kontakt med henne, och hon har redan lärt mig massa saker, så jag kommer att ta ett krafttag så fort smittan lugnar sig med att sätta en motorsåg i händerna på henne!

Vi har mycket att lära av varandra det är jag säker på!

Kör på.
Håll kontakt å se till så du är hennes verklighetsförankring.
En till som har rötterna i verkligheten är inte fel. 👍

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

svampbob  
#711583 Det är nog kört.

https://twitter.com/snyggbonde/status/1 ... 59040?s=19

Avatar Fallback

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

hfab  
#711585
Jag hoppas du fått betalt för virket som Holmen skulle köpa.
Du vet väl att det inte är OK att kritisera genusforskning på något som helst sätt?

Användarvisningsbild

Re: Lundmark: Skogsbruket är under attack!

svampbob  
#711586
hfab skrev:
Jag hoppas du fått betalt för virket som Holmen skulle köpa.
Du vet väl att det inte är OK att kritisera genusforskning på något som helst sätt?


Nej än har jag inte sett till någon betalning för de 23 fub som jag sålde. Jag har vältor på några ställen till och när snön försvinner ska jag sälja det till Norra så kan jag jämföra priserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).