Verkstan

Vänsterborr

43 inlägg 17642 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#710903
masyngel skrev:Det knepigaste brukar vara att hitta centrum, körnslag är svårt, har du kanske något litet slipstift eller liknande till att märka med?

Det är lätt att hamna i periferin och börja tugga gänga.


Har en billig dremel-kopia hemma med en massa tillbehör till. Kanske något sådant vore lämpligt?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

masyngel  
#710904 Kan absolut vara en lösning, jag skulle prova denna, sedan smörjer du och borrar ganska sakta.
Räkna med att det sprätter och att borrar kan gå av.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711027 Har varit ute i garaget hela eftermiddagen idag. Började borra i den yttre skruven som går hela vägen genom spindeln. Det var mycket svårare än jag trodde, knäckte både 2.5mm och 3.5mm borren jag hade. Det gick till slut med 4mm borr om jag körde försiktigt. Fick trycka hiskeligt hårt för att det skulle hända något över huvud taget. Borrade aldrig hela vägen genom utan jag provade att fila till det lilla av skruven som stack upp på andra sidan så jag kunde komma åt med en skiftnyckel. Skruven kom upp förvånansvärt lätt faktiskt. Har inte mätt men ögonmåttet säger mig att skruven var lite smalare där jag hade borrat.

Den andra skruven visade sig dock vara svårare. Mina små borrar är avbrutna så det minsta jag hade var en rätt så slö 3mm. Men den hände ingenting. Provade 4mm, händer ingenting oavsett hur hårt jag trycker. Gick in i huset och hämtade Jula-satsen med borr och provade en 2.5mm från den och den gjorde ingenting heller. Provat att knacka ett hål med diverse verktyg men det händer inget. Skruven är så förbannat hård. Tänkte att jag får prova att värma och sen knacka men då sitter det en annan länkarmskulled i vägen. Den satte jag dit för någon vecka sedan så tänkte att den blir nog inte så svår att få bort, bilen har ju bara stått i garaget under tiden. Lossade muttern och provade att knacka ur den, helt stumt. Provat slå så hårt jag kan med slägghammare men den vill inte. Provade att ta spett och bryta ut den men det såg ut som att jag bara böjde länkarmen istället så nu är väl den paj också så jag måste köpa en ny igen för 500kr... Jävla skitgrejer.

Hur ska man göra för att borra i en skruv som är så hård att en i stort sett sprillans ny Dormer-borr inte ens gör ett litet märke i den?

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Klyv Bixby  
#711030 Ruttetatt det strular 😥
Det finns finare/bättre borrar än vanliga hss som du troligt vis har använt. Kolla tex på wurths utbud, du kan kolla efter Tin eller hårdmetall borrar. Får du bare ett litethål brukar det gå enklare med större sedan.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711031
Klyv Bixby skrev:Ruttetatt det strular 😥
Det finns finare/bättre borrar än vanliga hss som du troligt vis har använt. Kolla tex på wurths utbud, du kan kolla efter Tin eller hårdmetall borrar. Får du bare ett litethål brukar det gå enklare med större sedan.


Vad tror du om koboltborr? Bor i Sundsvall så har ingen Wurth här så vitt jag vet men Jula osv finns. Jula har dessa https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... rr-181721/

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Klyv Bixby  
#711036 Prova, borde vara bättre 👍

Typ en sån här borr tänkte jag på https://www.wurth.se/produkter/borr--ga ... d-speed/#/

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711078 Okej, det är ju typ sådan som jag länkat. Var på jula förut ikväll och köpte en 3mm sån där Bosch koboltborr. Får testa den imorgon och se ifall den lyckas.

Avatar Fallback

Re: Vänsterborr

ÅsaNisse  
#711137 Ett betongborr på högsta hastighet och kör så elden lyser.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711196 Provade koboltborren idag och det var ingen skillnad direkt. Slutade med att den small av. Verkar omöjligt att borra i den här skruven. Fick tips att prova att värma och sedan försöka låta det svalna så sakta som möjligt. Tog en stormtändare och värme på bra länge men verkar inte som att skruven blev nå mjukare för det.

Känns som att det enda alternativet som finns kvar är att försöka få tag på någon med svets som kan hjälpa mig att svetsa för att bygga på lite material i hålet på skruven så att man kan svetsa dit en mutter och på så vis få ur den. Kruxet är bara att man måste svetsa uppochner, vet inte hur svårt det kan vara.

Lyckades i alla fall snygga till gängorna i det andra hålet så det går att använda nu i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

hemhuggare  
#711203 Borde väl gå att värma loss med en riktig induktionsvärmare och svetsa dit en mutter

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Bert1  
#711255 Finns särskilda pinnar för att svetsa nere i hål utan att du bränner ihop allt ihopa

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711260
Bert1 skrev:Finns särskilda pinnar för att svetsa nere i hål utan att du bränner ihop allt ihopa


Har hört att kopparrör ska funka bra. Tror att skruven gick av nästan jäms i spindelytan. Kan jag få bort kulleden på något vis ändå så är det nog inte mycket till hål direkt som skruven sitter i. Minns inte riktigt men tror inte man ser något av gängorna i spindeln. Hinner inte idag men ska nog prova imorgon eller till helgen med att försöka få ut spindellen ändå trots att jag inte kan nyttja det här hålet för mitt hemmagjorda specialverktyg som jag fick använda för att driva ut kulleden på andra sidan av bilen.

Användarvisningsbild

Re: Vänsterborr

Kalium  
#711537 Fick igång gammelsvetsen idag, verkar funka fint. Har dock inte provat den på bilen än. Fick för mig att dra ut kulleden först, och för det behövde jag modifiera mitt hemmagjorda "specialverktyg" och borra ett till hål i det. Började borra med samma borr som jag försöka borra i skruven med. Hände ingenting, trots att det nu inte var något härdat stål eller liknande. Tog en annan, större borr (tror det var 4.5mm) och med den så var det som att borra i trä nästan. Tänkte att jag måste prova den på skruven också, och mycket riktigt så bet den fint där. Lyckades borra ett rätt så djupt hål, dock varken centrerat eller rakt. T27 torx bits var det som passade bäst så jag knackade i en sån i hålet och lyckades få skruven att röra på sig relativt enkelt. Tyvärr så kom jag bara typ en kvarts varv innan det tog tvärstopp. Såg ut som att bitsen tog i innerkanten av hålet i fästet på kulleden. Tänkte att jag får försöka bända det åt sidan, det funkade på andra sidan nämligen. Tog mejsel och hammare och knackade på men det blev inte bättre. Provade att borra i kulledsfästet, från 10mm till 12mm, så jag skulle få plats runt skruvhålet. Fortfarande stumt och det slutade med att torxbitsen började snurra i borrhålet i skruven. Modiferade klart kulledsverktyget och lyckades med det driva ur kulleden i alla fall. Skruven är dock fortfarande stum. Ser ut som att jag lyckats knacka material från spindeln över skruven liksom. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Ska försöka slipa bort det på något sätt imorgon och göra ett nytt försök att få skruven att röra på sig. I värsta fall, om jag måste svetsa, så borde det gå rätt så enkelt för skruven är så gott som jäms i spindeln så man kommer inte åt att förstöra några gängor eller så. Borde bara vara att hålla en mutter över och sen svetsa på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).