sön 25 apr 2021, 22:23#710834
Hittade den här tråden via google och det verkar finnas mycket kunskap här inne bland forummedlemmarna så jag ställer min fråga här.
Jag håller på och uppgraderar och fräschar upp hjulupphängning och fjädring på mina tyska räser (BMW 330d) och stötte på rejält med patrull när jag skulle lossa skruvarna som håller en kulled i hjulspindeln på vänster fram. Skruvarna är M10, 20mm långa, torx, och 10.9 metall. Den ena sitter i ett genomgående hål och den andra sitter i ett "vanligt" hål. Dom sitter med loctite och troligtvis en del rost också och har nog suttit där sen bilen rullade ut från fabriken ganska exakt tolv år sedan. På andra sidan fram så satt som så hårt att jag fick ta ett 60cm ledskaft och vanliga torxbits höll inte (dom vreds sönder) utan fick köpa kraftbitssats från biltema och ta i utav bara fan för att få lös dom. På förarsidan här så provade jag samma sak och det resulterade i att båda skruvarna small av. Att borra och gänga nytt en storlek större går inte då det inte finns nog med material runt hålen på plattan på kulleden. Värma blir svårt då drivknuten sitter bara centimetrar ovanför. Att ta lös hela hjulspindeln är jag tveksam till om jag klarar av själv hemma i garaget med de verktyg jag har då drivaxlarna brukar sitta fast nå fruktansvärt på dessa bilar och jag har ingen hydraulpress eller så.
Min idé just nu är att försöka borra bort så mycket av skruven som går. Göra ett hål så centrerat som möjligt och borra så rakt som möjligt och jobba sig sakta uppåt i diameter. Jag har turen att jag fick ärva en massa fina borrar av tidigare ägaren av huset. Det står Dormer på allihopa så jag gissar att det är bra grejer och att dom räcker för att borra i 10.9 så länge jag tar det väldigt lugnt och kör med rikliga mängder skärolja. När jag sedan borrat bort så mycket som går så tänkte jag försöka göra någon slags värmesköld runt de känsliga delarna i närheten, främst drivknuten. Massor med aluminiumfolie i flera lager och kanske några plåtbitar som extra skydd ifall man slinter med lågan från gasolbrännaren. Med ett hål i mitten av skruven och så mycket material som möjligt borttaget borde man kunna få upp ganska bra värme rätt så fort utan att riskera närliggande känsliga komponenter. När jag sedan har värmt så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Konisk skruvutdragare verkar lönlöst, kommer nog bara gå av och ge mig ännu mer huvudvärk. En del säger vänsterborr men en del säger att dom bara kommer att gå av också. Jag måste försöka rädda originalgängorna, speciellt på hålet som inte är genomgående, så jag måste på något sätt försöka få ut resterna av skruven. Hur tycker ni att jag ska göra? Jag har förresten inte tillgång till svets.