Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Pendo Master.

72 inlägg 73386 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

SRG_Production  
#70780 @ skogsjan695xl: Tack :)

och .. rättelse. Valmeten är/var också blå, samtliga blå med andra ord

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

erik-250  
#70794 Hej. tycker det var väldigt fina broshyrer det där, samlar med på broshyrer men har tyvär inte dessa. men det var roligt att se dem!! Är ju i botten ösa /fmg maskiner så de är ju rejäla maskiner

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

Lill Junior  
#70807 SRG_Production, en fråga bara....om nån med för mycke pengar skulle vilja ha en ny pendo skördare, kan ni bygga en?

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70912 kan kan dom väll frågan är väll mera viljan

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

SRG_Production  
#71084 Allt är möjligt, men det krävs lite undersökningar när det gäller material (hytt t.ex.) men visst.

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

Gubben  
#71103
SRG_Production skrev:@ skogsjan695xl: Tack :)

och .. rättelse. Valmeten är/var också blå, samtliga blå med andra ord


Den Valmet pendon (bygd på 902) jag såg uppe i arjeplog i början på 90 talet den var röd.
Det finns även 260 pendo som är röd/orange. Min då varande arbetsgivare var nära köpa en sådan men den 260 pendo han köpte var grön byggd 1996 januari i malå. Suverän maskin med då tidens mått ända problemet var movi kranen. Vi byte flera vridhus lager och det var inga billiga grejor. Vi bytte sedan kran till en ösa 184 E.

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

tantgron  
#71111 Jag vet inget om dessa maskiner än att jag sätt några på olika mässor när man var liten knodd. Men klart maffiga, och nytänkande för sin tid!

Jag tycker mig sett samma lösning på en Timberjackmaskin; byggde dom liknande från fabrik eller är även det ett Pendobygge (ber om ursäkt redan nu om svartet på detta står tidigare i tråden)?

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

andy_83  
#71556 [quote="tantgron"]Jag vet inget om dessa maskiner än att jag sätt några på olika mässor när man var liten knodd. Men klart maffiga, och nytänkande för sin tid!

Jag tycker mig sett samma lösning på en Timberjackmaskin; byggde dom liknande från fabrik eller är även det ett Pendobygge (ber om ursäkt redan nu om svartet på detta står tidigare i tråden)?[/quote

ja det stämer den är byggd på en timberjack 1870 efter pendo masters konsept med dubbla 160 pumpar om jag inte mins fel jag såg den på mascus för ett par år sedan jag kan lägga upp bilder har på den ska bara fixa data den ligger på har även broschyr på ser pendo master 2001 och pendo evan

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

Gubben  
#71581 Timberjack skördare kunde beställas med pendo hytt under en tid på A-B maskiner.
Det fans 2 st 902 pendo byggen i arjeplog på 90 talet. En Hade kvar volvo motorn. Den andra hade cat motorn.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

Lill Junior  
#71585
Gubben skrev:Timberjack skördare kunde beställas med pendo hytt under en tid på A-B maskiner.
Det fans 2 st 902 pendo byggen i arjeplog på 90 talet. En Hade kvar volvo motorn. Den andra hade cat motorn.


Kan den ena ha varit ett malå bygge då?

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

Gubben  
#71587 Båda var malå byggen. Den ena hade ett ponsse H60 aggregat och den andra malå aggregat

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

anders.bergqvist  
#120424 Hej!Företaget som började med hänghytten hette Skogsmekan dom bytte senare namn till Pendo.
Dom började som entreprenörer inom skogen men började sedan med ombygnationer av gamla tvågreppare till engreppare med hänghytt.Det var oftast kunderna som valde chassi att bygga på.
Dom senaste pendo hytterna hadde dämpning både i sidled och upp & ner.Dom gick i KK i slutet av -90 talet och Hemek köpte upp patentet med pendohytt den fans även att få på Timberjack 1270 ett tag.
En av bröderna driver nu Malå skogstjänst.

fd.Pendo förare

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

malåraggarn  
#161504 farsan hade en pendo. var väldigt fin att köra sade han. Nu vet jag inte exakt men har för mig att min far hade något att göra med detta men är inte säker. Måste prata med han. Jag var i alla fall med på en visning av nån pendo-grej kanske 97-98. minns inte mycket men minns gör jag.

Pendoidén köptes upp av hemek som sen köptes av (osäker) tigercat?

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

väghultarn  
#161524 pendomastrarna var riktigt grymma när de kom.tyvärr var de lite fördålig kvalite el o hydraliken som stoppades i dom. ja äger själv 001 av srg mastrar.rolig som f*n att köra men ett riktigt as till att krånga ibland...

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

SWEDEN  
#161526 Hej
är andra ägare av srg 006 1998 som rullar utan problem än idag o nu med dasa4

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).