Föryngring

Planteringsavstånd till hyggeskant.

7 inlägg 2268 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringsavstånd till hyggeskant.

ÅsaNisse  
#710766 Jag planterar lite extra stor barrot gran på ett litet hygge där vi städat sådant som Gudrun glömde. Hela ytan är ca 50x30m och gränsar i söder till en 15årig ungskog och en 40-årig skog för övrigt. Hur nära skogen kan man kan man plantera för att plantorna ska ta sig bra? Har sett tidigare att granplantor haft svårt att komma någonstans om de får konkurrens från storskog. Om det är skuggigt eller näringsbrist vet jag inte men jag har ett område G30 som är planterat bara 2m från storskogen och där står plantorna bara 50 cm höga i kanten medan det är julgranar 10m ut.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

alias  
#710776
ÅsaNisse skrev:Jag planterar lite extra stor barrot gran på ett litet hygge där vi städat sådant som Gudrun glömde. Hela ytan är ca 50x30m och gränsar i söder till en 15årig ungskog och en 40-årig skog för övrigt. Hur nära skogen kan man kan man plantera för att plantorna ska ta sig bra? Har sett tidigare att granplantor haft svårt att komma någonstans om de får konkurrens från storskog. Om det är skuggigt eller näringsbrist vet jag inte men jag har ett område G30 som är planterat bara 2m från storskogen och där står plantorna bara 50 cm höga i kanten medan det är julgranar 10m ut.


Jag vill personligen inte plantera närmare befintliga bestånd än 5 meter. Jag lägger som regel basvägarna i konkurrenszonen mellan bestånden och då behövs den bredden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710804 Halva beståndshöjden mot beståndet i söder är en bra regel. 30 m skog i söder 15 m 10 meter 5 m. Vet du att skogen i söder ska huggas inom 3-5 år plantera till kant. Plusa 5 m om det är tall. Det är inte värt plantorna.

Avatar Fallback

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710817 Låter rimligt. Men i så fall kommer hyggesfrimupparna aldrig att få upp några plantor. Det låter också rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710828 Jo men inte på samma tid som på ett hygge! Det tar 50 år att få en gran till 2-3 m 100 år till 10 m sedan kanderade ta allt mellan 50-150 att få upp granen som mogen. Tall är inte ett alternativ i sluten skog.

Avatar Fallback

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710832 Man får inte ha bråttom om man ska vara hyggesfri.

Avatar Fallback

Re: Planteringsavstånd till hyggeskant.

surjämten  
#710886 Ett litet råd till följd av att plantorna inte riktigt räckte.
Spara planteringen mot skogskanten till sist!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).