Skogsröjning

Röjning eller inte röjning?

16 inlägg 9507 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning eller inte röjning?

jojo72  
#709210 I en ca 1 ha stor avdelning med ca 65 årig glesstående fin tall finns det ett uppslag av oerhört tätt växande frisk gran i storlek 2 - 4 m.
Tallen kan stå 50 år till. Men vad gör man med granuppslaget som ser mycket friskt ut?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

alias  
#709214
jojo72 skrev:I en ca 1 ha stor avdelning med ca 65 årig glesstående fin tall finns det ett uppslag av oerhört tätt växande frisk gran i storlek 2 - 4 m.
Tallen kan stå 50 år till. Men vad gör man med granuppslaget som ser mycket friskt ut?


Vad är det för bonitet/SI?

Är det torr, frisk eller fuktig mark?

Hur grov är tallen och hur glest är det mellan tallarna?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

jojo72  
#709221 Svar: Bonitet = 7. Frisk mark. Tallens grovlek = 27 cm. Gleshet uppskattad till 20 - 30 m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning eller inte röjning?

halvproffs  
#709227 Röj bland granarna så får du ett fint och bra bestånd!

Användarvisningsbild

Re: Röjning eller inte röjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709228 Om tallen kan stå i 50 år till och är väldigt gles, kan det vara klokt att ställa isär granen. För då kan ju granen hinna nå
en bra gallringsdimension när tallen (och granen) avverkas.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709239
jojo72 skrev:Svar: Bonitet = 7. Frisk mark. Tallens grovlek = 27 cm. Gleshet uppskattad till 20 - 30 m.


20-30 meter mellan tallarna? Då har du inget bestånd. Möjligen enstaka överståndare/ naturvärdesträd. Röj granen som vanligt. Glöm att tallarna finns om du inte kan hugga bort dem skonsamt.

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

charger  
#710727 Halloj på forumet ,i vi har har en skaplig röjskog på 15ha som behöver röjas framöver och funderar
Vad som funkar bäst,det är t18 bonitet och ca 6000 st/ha nu och 2-4 m höjd. Röj ner till 1800 st/ha
Om ett par år lyder det vanliga råden, 2st röjningar blir ju samtidigt en dyr variant med tanke på
M vedspriset . Vad blir de för resultat ifall det lämnas för självgallring?

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

isteskog  
#710729 Röj det i två omgångar ner till 1000 stammar och låt bli att gallra. Är det tallröjning så brukar det inte bli så dyrt att röja. Självgallring är nog ett dåligt alternativ om det är oröjt .....

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

charger  
#710745 Ja d ligger nåt i vad d säger iste, att skänka bort massaveden i klen gallring är inte så lockande.
Att bygga förråd är väl aldrig fel.
Men de blir en ganska tuff andra röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

charger  
#710780 Har kollat på en del tallungskogar i 40 års ålder helt orörda, huvudstammarna tar över efter hand
Och de mindre träden stannar i växt, visst de är inga vackra promenadskogar , men vad kostar 2st
Röjningar diskonterade fram till slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

Ekman  
#710787 Vilka huvudstammar? Att gå miste om möjligheten att påverka kvaliten åt rätt håll kan bli ganska dyrt det också om hundra år.

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

jannee  
#710790 Är ganska säker på att en ordentlig (professionell) röjning på sikt betalar sig bra, även om du dyrt ska leja bort det.
Annars är nog röjning och plantering de arbetsuppgifter som är bland det mest lönsamma en självverksam skogsägare kan göra.
Betänk lite på hur mycket snabbare tillväxten blir bland de stammar som blir kvar efter en röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjning eller inte röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710819 Det traditionella skogstänket är att den totala tillväxten i beståndet är nästintill konstant vad du än gör. Röjer du så lägger du tillväxten på de bästa stammarna istället för att dela upp den på sånt som ändå kommer att självdö till ingen nytta.

Användarvisningsbild

Re: Röjning eller inte röjning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710851 För egen del så är röjning den delen i skogsbruket som ger mest. Där kan, jag ju välja lite vad jag vill utveckla i skogen. Exempelvis att prioritera fram lövstråk eller björk områden gran under. Eller till och med tidigt forma var mina kommande körvägar ska gå.
Sen lär man jag känna min skog ordentligt.
Så kallade "fri utveckling" metoder har Naturskyddsföreningen valt som sin metod att sköta, naturreservat i kommun. Det blir inte bra som jag ser det, och dessutom otillgängligt för allmänheten.

Användarvisningsbild

Re: Röjning eller inte röjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710869 Genom att röja själv, så tar du kommandot i din egen skog! Det är ofta guld värt, inte minst nu när avverkningsmogna skogar så lätt blir konfiskerade av naturvårdsmaffian!

Oröjda skogar ger både låg framtida virkeskvalitet och långa men klena stammar,som är känsliga för toppbrott.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).