Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473145 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#709930 Tror jag fick till min klyvkedja bra idag, 4,8mm fil och frihand i skogen. Den skar som smör 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710580 Hej!

Jag brukar fila 325-kedjor som ska ha 4.8mm fil med 5,1mm fil på frihand. Och det har jag lyckats väldigt bra med. Men nu har det kommit ett problem.
När jag ska fila 3/8 så lyckas jag inte med 5,5mm fil. Finns det 6mm kedje fil att få tag på? eller ska jag fortsätta försöka med 5,5?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#710584 Tror jag sett 6mm från stihl.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710585
Klyv Bixby skrev:Tror jag sett 6mm från stihl.

Jag hittar det inte i deras katalog.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710594 No veit eg ikkje kva kjede du file men eg file C85 med 5.5 mm seinare med 5.2 mm. Sånn generelt så synes eg det er lettare og få det til og bita med ein mindre støtvinkel, særleg full chisel kjeder, men alt med måte.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710603
can skrev:No veit eg ikkje kva kjede du file men eg file C85 med 5.5 mm seinare med 5.2 mm. Sånn generelt så synes eg det er lettare og få det til og bita med ein mindre støtvinkel, særleg full chisel kjeder, men alt med måte.

Det var en stensågad gammal fullchisen från 80-talet tror jag. Och tandformen var galen, extremt näbbig. Så den behövde filas till rätt form i gen. En fin 3/8 skulle nog gå bra med 5,5. Men för att fixa felfilade och stensågade så skulle jag behöva en större fil.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710604 Nu testade jag att fila en ny-ofilad 3/8 men 5,5mm fil. Det gick mycket bättre. Men det blir fortfarande lite för aggresiv, och lämnar inta tillräckligt mycket spånutrymme i botten på tanden.
Kedjan är en oregon exl (tror jag...)
Så om det finns skulle jag vilja testa hur det går med 6,0mm fil, det finns plats nog i tanden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#710624 Jag minndes fel, var Oregon. Här kommer iaf en länk https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... -0-mm.html 👍

williamm skrev:
Klyv Bixby skrev:Tror jag sett 6mm från stihl.

Jag hittar det inte i deras katalog.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710650 Filar man på frihand kan man med fördel hålla filen lite högre i tanden första halvan av skärtanden.
Detta ger med "rätt" fil en liten rygg i botten av spånutrymmet man lätt tar bort med nåt filtag.
Att gå upp i diameter funkar bra i första halvan av tanden men blir svårare andra halvan så vill man ha det riktigt vasst så är det lite svårare att få till skärpan.
Skaderisk i att man går långt ner i tanden ökar med större diameter..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710663
Klyv Bixby skrev:Jag minndes fel, var Oregon. Här kommer iaf en länk https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... -0-mm.html 👍

williamm skrev:
Klyv Bixby skrev:Tror jag sett 6mm från stihl.

Jag hittar det inte i deras katalog.

Tack! Hura!
De ska jag testa.

Mange skrev:Filar man på frihand kan man med fördel hålla filen lite högre i tanden första halvan av skärtanden.
Detta ger med "rätt" fil en liten rygg i botten av spånutrymmet man lätt tar bort med nåt filtag.
Att gå upp i diameter funkar bra i första halvan av tanden men blir svårare andra halvan så vill man ha det riktigt vasst så är det lite svårare att få till skärpan.
Skaderisk i att man går långt ner i tanden ökar med större diameter..

Jag bruka gå ner i storlek på filen alt eftersom tanden gör det. Jag ska testa 6,0 och se vad jag tycker. Det går rätt bra med 5,5 nu när jag testat lite på ny kedja. Men den bli lite för tunn i eggen tycker jag.
Större fil har visat sig väldigt praktiskt när jag "räddar" gamla fula kedjor vilket jag gör ganska mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710707 Du ska försöka få den mer ( än C.
Då håller de längre men är svårare att få skärpa på ju närmare 90 grader man kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710736
Mange skrev:Du ska försöka få den mer ( än C.
Då håller de längre men är svårare att få skärpa på ju närmare 90 grader man kommer.

Det är ju just det.
På 325 blev det för mycket C med 4,8mm fil då bytte jag till 5,1 och då blev det (.
Och därför vill jag testa 6,0mm fil på 3/8 då det blir för mycket C med 5,5mm fil.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710769 Det är nog för du ligger för lågt med filen i tanden. Det ger inga eller väldigt lite fördelar.
Bättre o ligga rätt och hellre ta ur lite mer i botten (om så krävs) senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#710788
Mange skrev:Det är nog för du ligger för lågt med filen i tanden. Det ger inga eller väldigt lite fördelar.
Bättre o ligga rätt och hellre ta ur lite mer i botten (om så krävs) senare.

Jag ska försöka. Men jag ska testa 6mm fil också.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710864 Ja det klart man ska testa, annars vet man inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).