Öppna kategorin

Vinsch

7 inlägg 1834 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinsch

Mathias 70  
#710701 Är det nån som har erfarenhet av warrior vinscharna? Funderar på köpa 12 volts vinschar och har lite svårt bestämma mig för märke.
Ska användas framför allt till svårare trädfällning.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinsch

JensSkoog  
#710712 Att använda en 12 Volts vinsch i svår trädfällning kan snabbt bjuda på svårigheter om du ska en bit undan bil med motor som går hela tiden så du får ström till vinschen. Har mycket dårlig erfarenhet med att bära med fulladdat batteri och senn uppleva att det var slut innan halva jobbet var gjort.
Skulle heller rekommendera en spakblock av bra kvalite med wire. Har en sådan själv, Svero med 25 meter, 8 mm wire som funkar hyfsad. Kostar ungefär samma som en 12 Volts vinsch.
Annars är en bensindriven vinsch att rekommendera framför en 12-voltare. Jag använder en Honda PCW 3000, som lätt kan bäras med och användas överallt. Men i svår fällning föredrar jag spakblocken som jag kan spänna upp och lägga passande drag på med innan jag kapar, och senn öka draget när riktskär och fällskär är fixat.

Användarvisningsbild

Re: vinsch

Mathias 70  
#710714 Okej, tack för svar. Har två tirfor block med 25 meter vajer samt även lite olika spakblock. Kanske nöjer mig med det och sparar pengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinsch

JensSkoog  
#710716
Mathias 70 skrev:Okej, tack för svar. Har två tirfor block med 25 meter vajer samt även lite olika spakblock. Kanske nöjer mig med det och sparar pengar.

Ja, då har du det som behövs. :-bd
Men om du driver i manuelt arbete i skog och trädgård och behöver dra tungt för att flytta på saker, så skulle jag sparat upp till en motordriven vinsch var jag dig. Hondavinschen kostade rent för mycket, men jag ångrar inte att jag investerade i den. Lätt att bära med sig och användbar till så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710738 Eller så köper du en Kranman hydraulisk vinsch.

(Du behöver en Bison 10000 att montera den på också, men då har du en vinsch som inte behöver fästas i något.
Lösningen kräver dock en något högre budget.... 😉)

Användarvisningsbild

Re: Vinsch

Mathias 70  
#710740 Det var ju nu inte frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710758
Mathias 70 skrev:Det var ju nu inte frågan.


Sorry, försökte mig på att vara lite rolig....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).