Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 G ålder? Reservdelar

4 inlägg 5028 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242 G ålder? Reservdelar

Lillrobban47  
#710690 Hej
Jag snubblade över en gammal husqvarna 242g, på typ skylten står det 7390596 när är den tillverkad?
Går det få tag på reservdelar till en sådan?
Nån som vet vad det är för bränsleslangar till den?
Är det nån mening att försöka få liv i den?
Är det samma tändspole i en 242g som i en 133sg?
Vilken såg av 133sg och 242g är bäst att renovera ifall det går att få tag på delar till nån av dom?

Tacksam för svar.
Nybörjare då de handlar om motorsågar..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 G ålder? Reservdelar

Tor R  
#710700 1987 uke 39.
133 vs 242.... 242 uten tvil dem mest verdifulle å renovere.
Reservedeler, vanskelig å få tak i til hele serien, det være 133 / 234 / 238 og 242 / 42 / 42 special / 246, kanskje det er bedre i Sverige, i Norge er det vanskelig / omtrent umulig å få mye nye reserve deler.

Lykke til med prosjektene

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 G ålder? Reservdelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710706
Lillrobban47 skrev:Hej
Jag snubblade över en gammal husqvarna 242g, på typ skylten står det 7390596 när är den tillverkad?
Går det få tag på reservdelar till en sådan?
Nån som vet vad det är för bränsleslangar till den?
Är det nån mening att försöka få liv i den?
Är det samma tändspole i en 242g som i en 133sg?
Vilken såg av 133sg och 242g är bäst att renovera ifall det går att få tag på delar till nån av dom?

Tacksam för svar.
Nybörjare då de handlar om motorsågar..

Årtal har du fått reda på 1987.
Ja det går att hitta vissa delar lätt andra börjar bli svårare.
Den har pressgjuten slang. Finns o beställa. Finns andra lösningar på detta med som genomföring, limma igen och gör nytt rätt hål för rak slang.
Klart du ska få liv i den. Vill du inte det så skicka mig ett PM.
Det är inte samma tändpole i alla 242 och kan vara lite mixter o blanda delar så sökrast är att byta alltihop om du hittar nåt o byta till.
242 är bättre än 133 på alla sätt i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 G ålder? Reservdelar

johanalex75  
#796026
Lillrobban47 skrev:Hej
Jag snubblade över en gammal husqvarna 242g, på typ skylten står det 7390596 när är den tillverkad?
Går det få tag på reservdelar till en sådan?
Nån som vet vad det är för bränsleslangar till den?
Är det nån mening att försöka få liv i den?
Är det samma tändspole i en 242g som i en 133sg?
Vilken såg av 133sg och 242g är bäst att renovera ifall det går att få tag på delar till nån av dom?

Tacksam för svar.
Nybörjare då de handlar om motorsågar..


Hej, jag har en 242 från 1985, som jag har bytt bränsleslang på, går superbra är med handvärme. Det som skulle behövas bytas är gummi-dämparna, men funkar bra maskinellt varvar som satan 😎 och lätt startad. Skulle kunna tänka mig att sälja den, för jag använder min husqvarna 560xpg mest nu & så har jag en Jonsered Turbo + några till. Behöver ett par reservdelar till en Jonsered RS51 Röjsåg. Mvh Johan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).