Verkstan

Svetsspray bra eller inte?

10 inlägg 4071 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svetsspray bra eller inte?

ALind  
#710636 Jag undrar om det är någon som vet hur svetsspray möjligtvis påverkar kvaliteten på svetsfogen. Jag menar alltså att man sprayar hela tex V-fogen med svetsspray och sedan svetsar i den. Blir det bubblor eller annat skräp i svetsen eller övergången mellan svets och material? Jag kör främst MMA.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

Mathias 70  
#710658 Licens svetsare sedan 25 år, så mitt svar är att har aldrig varit med om att spraya något i en fog. Däremot så brukar man spraya mig-magens hylsa för att den ska hålla längre och det inte ska fastna "loppor och sånt"

Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

fendt311  
#710659 Svets spray? Vad är det? Har alldrig hört talas om det. Helt klart är det något som absolut inte behövs. Vad ska en spray göra för skillnad? Förutom spray för (MIG/MAG) gashylsor, jiggar (MIG/MAG/MMA) när man inte vill ha svets sprut som fastnar. Men det sprayar man inte på själva samman fogningen.

Avatar Fallback

Re: Svetsspray bra eller inte?

Amatörhuggare 62  
#710662 Det är ju som ovanstående skriver.
I fogen måste det,ju vara rent.
Så det biter.

Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

fendt311  
#710664
Mathias 70 skrev:Licens svetsare sedan 25 år, så mitt svar är att har aldrig varit med om att spraya något i en fog. Däremot så brukar man spraya mig-magens hylsa för att den ska hålla längre och det inte ska fastna "loppor och sånt"

Ser att du han före. Är nog för långsam på att texta. Helt korrekt. Har aldrig hört talas om svets spray. Måste vara något skämt. Härligt att ha en licens svetsare här på skogs forumet. Om någon behöver svets råd. Då har vi dig som har kompetens. 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

JohannesG  
#710678 Instämmer med övriga.

Vissa kallar det svetsspray men det är egentligen till för att hindra att loppor fastnar där man inte önskar dom. Lite missvisande namn. Alltså vill man absolut inte ha det i själva fogen, där ska det helst vara kliniskt rent oavsett svetsmetod. Pinne är förvisso lite förlåtande mot föroreningar om man jämför med MIG, men fett och oljor resulterar i en mycket dålig svets även där. Sträva alltid efter så rena ytor som möjligt, bra förberedelser och noggrannhet ger bättre slutresultat.

Den enda spray som kan vara önskvärd i själva fogen är i så fall spraybåge. 😉 Men det är något annat.

Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

Erre  
#710697
@Mathias 70 skrev:Licens svetsare sedan 25 år, så mitt svar är att har aldrig varit med om att spraya något i en fog. Däremot så brukar man spraya mig-magens hylsa för att den ska hålla längre och det inte ska fastna "loppor och sånt"

Härligt med en licens svetsare på forumet. 😍
Hoppas du orkar bidra med mer. 👍

Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

Mathias 70  
#710702 Det ska jag göra, bara jag ser inläggen som handlar om svetsning.

Avatar Fallback

Re: Svetsspray bra eller inte?

ALind  
#710711 Fint, tack för bra svar! 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsspray bra eller inte?

DennisCA  
#710854 Bra tips det där med att spreja på munstycket. Har aldrig använt svetsspray men nog sett det i affärerna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).