Avverkning (slutavverkning)

Stampris

4 inlägg 3462 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stampris

Sture Andersson  
#710569 Verkar ju som timmerpriserna är på väg upp ,funderar på att averka lite till hösten ,brukar leverera till Södra ,men är väldigt mistänksam mot deras stampriser om man lejjer en skördare ,om man kollar på vad dom hugger så är det ju inte efter prislistan vad som ger mest utan vad sågverket vill ha, mycket massaved ,lite kubb,vänerblock fast det är dåligt betalt ,aldrig långa stockar .Ger verkligen stampris så mycket betalt så det kompenserar för att dom inte hugger efter prislistan?

Om man hugger leveransvirke ,så hugger man ju minsta möjliga massaved ,längsta möjliga stockar ,hugger kubb eller klentimmer ,



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stampris

Benniej  
#710576 Hej,

Syfte med stampris är att det ska kunna apteras hur som helst men skogsägaren ska ändå få samma betalt . Som exempel om allt skulle apteras som massaved så är det samma betalning som om allt skulle apteras som timmer. Betalningen sker utefter varje stams dimension i brösthöjd och volymen mäts upp av Skördaren. Om du kollar på prislistan så står det förklarat.

Avatar Fallback

Re: Stampris

Sture Andersson  
#710588
Benniej skrev:Hej,

Syfte med stampris är att det ska kunna apteras hur som helst men skogsägaren ska ändå få samma betalt . Som exempel om allt skulle apteras som massaved så är det samma betalning som om allt skulle apteras som timmer. Betalningen sker utefter varje stams dimension i brösthöjd och volymen mäts upp av Skördaren. Om du kollar på prislistan så står det förklarat.

Jag menar att om vi nu säjer att vi får ett stampris på ex 500 kr /m3 om vi då istället tar dom träden och hugger efter prislistan ,vad blir m3 priset då.Det förutsätter ju att man har en skördare som kör på timpris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stampris

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710607 Är väl bra om de hugger det sågen vill ha. Får man 500 kr/m3 så ska man vara nöjd. Fick 265 nu för björk och barrved. Är väl inte 500 för vänerblock heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).