Skogsnyheter

Ny undersökning om inställningar till naturreservat

14 inlägg 4141 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny undersökning om inställningar till naturreservat

LarsPetersson  
#710354 Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen har publicerat en studie om markägares inställningar till att naturreservat och andra typer av naturskydd instiftas på deras marker, och studien visar bl a. att fler är positiva till naturreservat på sina marker än tidigare. Här är länk till nyhetsartikel och studie:

https://www.atl.nu/skog/fler-markagare- ... rreservat/

http://www.naturvardsverket.se/upload/n ... 0april.pdf

Det som studien inte går in på är varför markägare är mer positiva. Så därför undrar jag: Ni här som är markägare och antingen har någon form av naturskydd instiftat på er mark eller inte, vad är eran inställning till att få naturskydd på era marker, och varför har ni den inställningen?

Har ni några andra åsikter om studien eller dess resultat?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

rejser  
#710355 Få nya skydd är väl aldrig roligt även om nyttan kan förstås.
Däremot har vi ett område med rester av boningshus och fägata. Sådant kan vara lite roligt att det är skyddat och man kan ha skyltar osv.
En fin ekbacke.
Känns som om man bjuder på något vackert .
Ett område med en viktig art, en fin biotop.

Men...
det är ju biten när någon kommer och ger en papper på vad som bestäms över ens huvud...

Avatar Fallback

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Bosse1  
#710400 Tjyvpack och hjärntvätt. Röd sol över svenska skogen!

(7.6 MiB) Nerladdad 195 gånger

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Björnliden  
#710456
Det som studien inte går in på är varför markägare är mer positiva. Så därför undrar jag: Ni här som är markägare och antingen har någon form av naturskydd instiftat på er mark eller inte, vad är eran inställning till att få naturskydd på era marker, och varför har ni den inställningen?

I min skogsbruksplan 2010 var det en bäckravin med äldre granskog som jag vill ska sparas i framtiden. Bästa skyddet är ju att det skyddas av någon myndighet. 2014 fanns "Kometprogrammet" där man kunde söka själv om skydd av skog. Jag sökte "Biotopskydd" då jag inte tycker att området är särskilt unikt. När länsstyrelsen kollade så tyckte de att bäckravinen ihop med en strandremsa med höga naturvärden tillsammans kan bli ett reservat. Mitt intryck var att länsstyrelsen var väldigt angelägna att bilda ett reservat inom Kometprogrammet vilket passade mig bra. Jag får betalt för att spara ett område som jag inte tänkt hugga på. Och skogen står kvar så länge rådande lagar håller.
Länsstyrelsen skickade inventerare, värderare och lantmätare och jag fick skogsvärdet +25%. Turligt nog för mig så kunde jag köpa ersättningsmark nåt år senare så intrångsersättningen blev "skattefri".

Har ni några andra åsikter om studien eller dess resultat?

Det är väl bara de som är positiva som svarat på studien.
Jag svarade på en sån studie nåt år efter bildandet och det var ju bra med det mesta de frågade efter, det var bara frågor om bildandet av reservatet. Mitt samarbete med länsstyrelsen var bra.
Det var inga frågor om skötsel av reservatet efter bildandet och det gick inte att lägga till några åsikter om det. Efter bildandet lades skötsel på andra som inte riktigt följde det som tidigare överenskommits och jag har ingen kontakt med dem sen ett par år.

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Brozzlaren  
#710460 Nä! lägg ner reservaten o börja bruka skogen på ett naturligt sätt som man alltid gjort i urminnes tider.
Har varit runt i vårt land och besökt olika reservat, och inte är det något att skryta med. Det mesta ser ut att sluta i en gigantisk kompost. Förstår inte vad det skall va bra för. Det blir kortsiktigt, skog och natur ändrar ju sig hela tiden.
Om du får en Gudrun över den där ravinen och 50 år senare, hur är det då?
Din ravin som du älskar så mycket att du vill lämna den till eftervärlden till allmän beskådan förtjänar all respekt, men jag är helt övertygad om att om du kommer tillbaka om 50år så blir du gruvligt besviken.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

rejser  
#710466
Brozzlaren skrev:Nä! lägg ner reservaten o börja bruka skogen på ett naturligt sätt som man alltid gjort i urminnes tider.
Har varit runt i vårt land och besökt olika reservat, och inte är det något att skryta med. Det mesta ser ut att sluta i en gigantisk kompost. Förstår inte vad det skall va bra för. Det blir kortsiktigt, skog och natur ändrar ju sig hela tiden.
Om du får en Gudrun över den där ravinen och 50 år senare, hur är det då?
Din ravin som du älskar så mycket att du vill lämna den till eftervärlden till allmän beskådan förtjänar all respekt, men jag är helt övertygad om att om du kommer tillbaka om 50år så blir du gruvligt besviken.
Mvh Börje.


Ahh, du menar med häst och vagn till ett land med 1-1,5 miljoner invånare?
Dagens form av skogsbruk kan ju inte riktigt refereras till "urminnes tider" direkt ;)

Misstänker att du skrev lite för att provocera och inte ren okunskap om natur och naturreservats vara och icke vara.

Undrar hur Sverige's natur hade sett ut om vi hade kört på dagens industri-skogsbruk i 500 år... ganska död skulle iaf jag tippa på.

Däremot den "skitskog" som vi planterat dom sista 100 åren faller ju i småbitar och där får vi ju ta ansvar, och någonstans måste det ju börja.
Det finns ju lite mer naturvärden än träden som man tar hänsyn till även om det för oss här är lätt att tro att det handlar om just att låta träden stå för att träden är det viktigaste.

Avatar Fallback

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710468
rejser skrev:Däremot den "skitskog" som vi planterat dom sista 100 åren faller ju i småbitar .


Ser jag inga tecken på, den växer på riktigt bra här. Trevlig att gå i, gott om fåglar och bär och svamp (innan vildsvinen kom...)

Avatar Fallback

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Bosse1  
#710561 Är det nån skog som skall "komposteras" så är det angriparens skog! Och VAD är en statlig överbyggnad? Hallå det är redan statligt ! Förvirrande insändare.. Staten har enorma arealer och skall icke ha mera.

https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... ornslandet


"Nästa gång är det en enskild skogsägare som drabbas. Sveaskog välkomnar avtal och överenskommelser för att gynna friluftsliv och turism. Det är bra. Sluta bruka skogen och skapa en statlig överbyggnad är däremot inte bra. Säg nej till Skogsutredningens förslag. Rör inte ekopark Hornslandet!
Mats Blomberg, Storsand"

Avatar Fallback

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Bosse1  
#710731 https://www.landskogsbruk.se/debatt/eko ... -mangfald/
Känner ingen som helst motivation att rädda det statliga tjyvskogsbruket. Osmakligt att ens blanda in privata skogsägare.
Vågas det inte slåss på en annan nivå? Och VAD är en statlig överrock? Hallå.. Det är redan statligt.

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Lindahl  
#711395 Min far har precis fått sin avverkning stoppad i väntan på beslut från Skogsstyrelsen. En knärot var rapporterad på gränsen till grannen, de inventerade och påstår att det hittats lite överallt hos oss också. Det är dessvärre inte inrapporterat på artportalen och vi fick inte vara med vid denna inventering. Nu ska de bestämma sig för om det blir ett mindre område som avsätts utan ersättning eller om det blir ett större område som tas för marknadsvärde +25%. Tro inte att ni äger er skog säger jag bara.

Detta är den sista släktgård som finns möjlighet att ta över för min del. Ska det då bli reservat ser jag inte längre något värde i detta som funnits i släkten sedan 1892. Det blir i praktiken bara ett fritidshus på landet 😥

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Badbollen  
#711396 Låter likt detta? https://www.landskogsbruk.se/skog/stamm ... vverkning/

Avatar Fallback

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Bosse1  
#711397 Du får titta själv om den verkligen finns där.

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Lindahl  
#711399 Jag har letat väldigt väl tycker jag. Just nu har de ju inte slått ut men de hävdar att de hittar knopparna.

Användarvisningsbild

Re: Ny undersökning om inställningar till naturreservat

Lindahl  
#711400
Ja det är väldigt likt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).