Föryngring

Tallplant och nattfrost

7 inlägg 2884 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tallplant och nattfrost

morco  
#710436 Jag står med 3000 tallplantor som ska planteras nu i helgen, ser att termometern närmsta 2-3 dagarna kommer krypa nedåt minus två grader. Jag har tidigare fått problem med gran men har fått för mig att tall inte är lika känslig, stämmer det?

Det är två mindre hyggen och någon större lucka, tror inte det är särskilt froslänt, borde jag vara orolig eller rent av försöka skjuta på planteringen någon vecka?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallplant och nattfrost

jannee  
#710439 Tror inte det är frosten som är problemet utan bristen på vatten och då solen som torkar ur plantan.
Plantorna har under vintern redan befunnit sig i ett fryslager, plantorna är oftast i en fryst klump när man köper dem.
Man låter (ett måste) tina upp dem innan plantering och så långt allt väl.
Du sätter upptinade plantor, blir det då efter plantering ett omväxlande väder med köldnätter och därpå soliga dagar finns risken att de torkar ut (bort), detta beroende på att tillväxtfarsen inte påbörjats.
Ser du bara till att jordklumpen är riktigt blöt innan plantering minimerar du risken för att de ska frystorka bort.
För övrigt är tallplantor inte alls lika känsliga som gran, du kan tappa plantor på hyggget som ändå tar sig.

Avatar Fallback

Re: Tallplant och nattfrost

morco  
#710443 Låter ju bra, plantorna är långsamt upptinade och jag ser till att blöta upp dem ytterligare om de bara kan hålla mer vatten. Det var de närmsta nätterna jag var orolig för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplant och nattfrost

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710445 Har med framgång satt frusna plantor också. De tinar när de kommer i marken och vaknar lugnt och försiktigt. Hellre åt det hållet än att plantera ut nyvaknade plantor i kallt väder som vill ha vatten de inte kan nå.

Avatar Fallback

Re: Tallplant och nattfrost

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710447 Kommer ihåg när jag skulle sätta plantor och spred ut lådor med frusna plantor över hygget i hopp om att de skulle tina. Nästa dag var det en decimeter snö. Planteringen gick bra till slut trots att plantorna var halvfrusna. Men frusna plantor och plötslig värme är inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Tallplant och nattfrost

Torbjörn Johnsen  
#710448 Det är helt problemfritt att plantera tallplantor även om det blir både snö och minusgrader nån dag framöver. Plantorna är normalt sett i vintervila när du får dem. I alla fall så här års. Då tål de precis som en planta som redan växer ute både frost och snö. Plantor som börjat skjuta nya skott kan vara känsliga för en frostknäpp men det gäller nog framför allt granen. Bara att plantera med andra ord! Så länge marken inte är frusen👍

Avatar Fallback

Re: Tallplant och nattfrost

morco  
#710453 Tack alla för svar

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).