Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211676 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#710247 Jag skulle säga att den drar väl så bra som en Jonsered 621, nu är den iofs på lite mer kubik, och den håller jämna steg med Husqvarna 162.
Inte så mycket varv kanske, men spottar på bra med spån. En Husqvarna 372 går bättre än AV69, men det är ju en 40år nyare och några kubik större såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710264 Tack!
Det låter bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710489 Hej!
I AV69:an sitter det det gammalt bosch tändstift som det står i boken att de ska vara. Sågen startar på ett ryck varm och två kall.
Behöver den byta till nyare stift eller ska jag köra på det som är i? Och om i så fall, vilket nytt stift ska det vara?

2:
L-skruven står på ett varv och H skruven står på drygt 3/4 varv. Är det bra? Det står att grundinställningen ska vara 1-varv på båda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

tallen100  
#710496 Stiftet verkar ju fungera bra, så varför byta?
Om inte sågen går för magert så är det nog ingen fara med skruven, men öppna den lite mera och se hur den beter sej för säkerhets skull.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710503
tallen100 skrev:Stiftet verkar ju fungera bra, så varför byta?
Om inte sågen går för magert så är det nog ingen fara med skruven, men öppna den lite mera och se hur den beter sej för säkerhets skull.

Tack! Jag ska justera om den från 1-varv och se vart jag hamnar, jag har låtit skruvarna vara som de var hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#710510 Kör du på det stiftet som är i.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710512
johan eriksson skrev:Kör du på det stiftet som är i.

Då byter jag fört när den börjar gå dåligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#710522 Gamla stift är ofta av bra kvalitet och kan hålla oerhört länge. Se till att hålla det rent, mycket goja i mellanrummet mellan sockel och isolator försämrar kylningen och kan förkorta livslängden.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710523
totte skrev:Gamla stift är ofta av bra kvalitet och kan hålla oerhört länge. Se till att hålla det rent, mycket goja i mellanrummet mellan sockel och isolator försämrar kylningen och kan förkorta livslängden.

Då ska jag renovera det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710545 Inte renovera, rengör och rör inte mer om det funkar bra.
Laga inte det som inte är sönder.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710577
Mange skrev:Inte renovera, rengör och rör inte mer om det funkar bra.
Laga inte det som inte är sönder.

Då ska jag rengör i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710578 Bland de delar jag nu har är det också en del använda nållager. Går de att återanvända? Inte som kolvbultslager kanske, men till koppligs-trumman?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#710600 Exakt rätt dimension, inte märkbart slitna och oskadade så går det förstås bra. Överlag är det ofta väldigt onödigt att byta grejor som inte tydligt är slitna. Undantag är t ex axeltätningar och annat som åldras. Sånt byter man om man ändå har isär.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710601
totte skrev:Exakt rätt dimension, inte märkbart slitna och oskadade så går det förstås bra. Överlag är det ofta väldigt onödigt att byta grejor som inte tydligt är slitna. Undantag är t ex axeltätningar och annat som åldras. Sånt byter man om man ändå har isär.

Jag tänker när jag bygger ihop en såg av delar, eller om ett lager till trumman skulle gå någon gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710651 Är lagren hela och det inte finns nåt fel, syn eller kännbart så visst man kan använda dem igen.
jag gör det till sågarna i samlingen men inte till kunder då de betalar tiden man byter vilket är dyrare än lagret och onödigt att chansa med gammalt om det är brukssåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).