Motorsåg och handhållet

Stihl 23 RMC?

107 inlägg 43268 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6210 vi har en "lärarsåg" en stihl va är de för nån då.. jag tror det är en 280 eller om det va en 360

iallafall lärarn tycker stihlkedjan är usel
den hackar när kedjan går ner över svärdtippen

den kan vara fel filad men jag vet inte

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6256
eriksberg skrev:100Fot 36RSC (3621 000 1640) ligger på 4150+moms listpris -eventuell rabatt..
33RSC är inte med i den svenska prislistan.. men om dom tar hem borde det inte skilja så mycket..

/klas


Jösses!! min handlare tar själv hem kedja på rulle,å nitar ihop själv! och kan på det viset hålla bra priser! om jag räknar om priset till "rullpris" på vad jag betalar för färdig kedja(36RSC),så skulle det bli 3280+moms för en rulle :!: :!: vid köp av minst 15st kedjor/tillfälle, betalar jag 165:- inkl moms för 36RSC/66DL!! så det borde ju finnas en hel del prutmån på listpriset!! jag ska fråga min handlare vad han kan sälja en rulle för!! personligen tycker jag inte att kedja på rulle borde kosta ett öre mer än ca 1.8-2.0:- / DL !! med tanke på att man kan köpa färdig 404 "skördarkedja" för 1.50 inkl moms på vissa ställen!

Här skä prutes!! 😈

Huj!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6453 Här är mina första två försök till squareground filning ,,,

Bild


Bild


Den övre är snabbare men håller inte skärpan lika bra !!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7038
swe#kipp skrev:Jo den är kanske lite dyr för skojs skull men det var för skojs skull jag köpte min och att jag inte tyckte att det blev vasst nog när jag rundfilade :)
Jag gillar Stihl rm och Oregon 21bp när jag filar Atop men även Stihl rs blir fin som tusan med det, kan bara rekomendera det, du kan ju alltid köpa en färdig filad kedja från Göran och prova www.atop.se


Har du hunnit köra så pass mkt att du noterat klara för- och nackdelar med A-top? Stämmer reklamen? Har du klockat ngra kap o jämfört?
Hur lång tid tar det att fila om en kedja?
Hur länge håller en fil? Såg att de var dyra och fila utifrån torde slita rätt hårt.
Ngt nytt ang en square-guide och hur den kan tänkas stå sig mot A-top?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7053 jag har inte klockat några kaptider men det är klart mycket snabbare än en vanlig rundfilad kedja, en dag utan att fila är inga problem två dagar har jag gjort nångra gånger när det vart optimalt rent virke ,,
jo filarna kostar en del och innan man fått in tekniken helt (mjuk filning) så kanske det går lite hårt åt filarna, men när man kommer in i det så kan man file ett par tre kedjor på samma fil !!

Jo den nya mallen testas av wallorbe och stihl just nu och dom verkar nöjda med den så det låter ju bra :)
den nya mallen ger en filning som är snabbare och hållbarare än vanlig atop filning men den är ju renodlad för chisel kedjor och jag kan lova att det är en aha upplevelse att såga med en bra squareground filad kedja :)
(säger inte att mina är bra ännu men klart mycket trevligare än en vanlig rundfilad)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7054 Låter kul!

Du har alltså fått fatt i en square-guide? Eller har du frihandat?

Måste nog slå till på en sådan när(om) den kommer hit. Fast stihl lär ju inte sälja den i sverige förstås. Den kanske går att få fatt i via A-top?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7059 jag har frihandat men den kommer nog gå att få tag här hemma med efter tag !!!

Avatar Fallback
Huggis  
#7073 Vill bara säga att som profesionell huggare så har jag inte mkt för pixelkedjor eller atop eller vad det kallas. Inte sagt att det inte är bra till något.

En stor tand skär undan mer än en smal/liten tand, en stor tand tål mer orenheter och stryk än en liten tand, en stor tand är lättare att fila och hålla vass än en liten.

Fila gör man lite snabbt över knät eller på någon stubbe, det är vana och teknik. Man kan inte ta med sig ett skruvstäd ut i skogen, lär er fila istället.

För produktion så är det oregons 3/8-kedja som gäller, kastar och sparkar som en häst, men skär undan på ett sätt som bara en stihlbög i sin våtaste fantasi skulle kunna drömma om med sina 60-tals prylar.

Allt mindre är bara för röjning alt mindre gallringar och vedsågning.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7076 huggis det här är vad jag menade med atop www.atop.se

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7087 Jag förstår vad du menar Huggis. Du har helt rätt i att det finns många som behöver lära sig fila rätt o lätt i skogen.

Sruvstäd/verkstadsfilning gör man när dan är slut o sågen tittas över. Hur kul hade det inte varit o bara fila en gång/dag o det innomhus...
Det finns bara ett sätt o fila rätt i skogen på enket sätt o det är att ställa sågen framför med svärdet rakt upp o bakre handtag i backen mellan benen. Då filar man i bra ställning och har god koll o kontroll. Lärde mig detta för sent, skulle vetat det när jag var i skogen. Det hade varit roligare då.
Killen som visade mig hade alltid gjort så och blev lärd i skogen. En av de huggare jag villigt erkänner har riktigt vasst alltid i alla läge!
Jag ska försöka förklara lite anledningen till detta. De som kvistar 70% av tiden har inte mycket nytta av detta. Detta är till för de som kapar mycket o grovt, för att utnyttja kedja bättre o kraften i motorn.
Om vi säger så här...

Ute i skogen, vilket moment är tuffast?
Kvistning eller kapning? Kapning i skog är lindrigare för såg än ved backen. I skogen har du 4-5 tunga kap på en stam, på vedbacke 40-40 i samma längd. De såm tror att vedbacken är kindrigare än skogen har nog väldigt klen ved som bäst o billigast körs i maskin.

För min del så har ved hittills varit 70+ övergrov alm.
Detta sliter bra på grejerna o även rent virke slöar till kedjan på en tank.
Vid sån körning väcks tankar o tvivel, man vill veta o lära sig mer.

Square filning har använts länge. Långt innan det var tal om tävlingar o effekt jakt.
Det var huggare som tog fram det fär de långa svärd med fler tänder o fila än hårstrå på bröstet (nästan).

Att det nu används mer rundfilat är för att det är lättare helt enkelt.
Lättare att förklara o lära sig. Man kan fila o få bra skärpa utan särskilt mycket kunskap om filning.

Square filning är ett steg längre fram, inte många som behöver det här, men en sån som har ved som jag har mycket att tjäna på det, mest i tid men åxå i slitage.
Vissa har intresse av att lära sig saker o spara tid o pengar. Andra (som jag) vill bara lära sig så mycket som möjligt för att själv få en uppfattning...
Square filning tar mindre kraft/tand och använder de krater den får till att skära effektivare.

Flera gamla huggare i USA som kapat mycket grovt virke har jag kontakt med regelbundet o ett par i Tyskland genom samlandet.

Detta är inget nytt, men nykommet, det fanns troligtvis innan du började i skogen. Tidigaste spår jag hittat i dokument är från 1944. Men det fanns innan det har jag sett på bilder.
Var faktiskt på intåg här i början av 1950 men det stoppades pga dåligt intresse. Många här var upplärda med rivtand och nyss lärt sig rundfila. Att börga fila med flatfil o kant filar verkade för många som ett steg tillbaka.

73 är en av de bästa kedjorna helt klart.

Jag har kontakt med många huggare o har själv huggit innan. När jag börgade fundera lite mer över kedja o svärd var jag nog medelmåttig filare tror jag. Kunskap är bra att ha med sig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7088 Kanske borde döpa om denna tråd till Kedja o filning eller nåt...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7100
Huggis skrev:Vill bara säga att som profesionell huggare så har jag inte mkt för pixelkedjor eller atop eller vad det kallas. Inte sagt att det inte är bra till något.

En stor tand skär undan mer än en smal/liten tand, en stor tand tål mer orenheter och stryk än en liten tand, en stor tand är lättare att fila och hålla vass än en liten.

Fila gör man lite snabbt över knät eller på någon stubbe, det är vana och teknik. Man kan inte ta med sig ett skruvstäd ut i skogen, lär er fila istället.

För produktion så är det oregons 3/8-kedja som gäller, kastar och sparkar som en häst, men skär undan på ett sätt som bara en stihlbög i sin våtaste fantasi skulle kunna drömma om med sina 60-tals prylar.

Allt mindre är bara för röjning alt mindre gallringar och vedsågning.


Det var ord o inga visor, minsann!

Gissar att provat allt annat då du törs vara så säker?

Själv vet jag inte varför oregon 3/8 skulle vara bättre än tex stihl's 3/8.
Men jag har just köpt en RSC 3/8 som skall jämföras med oregon, så snart vet jag..

Kipp, av det lilla jag lärt om square-filning ser det ut som du lyckats rätt bra.
Talang, eller för mycket fritid?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#7101
Det var ord o inga visor, minsann!

Gissar att provat allt annat då du törs vara så säker?

Själv vet jag inte varför oregon 3/8 skulle vara bättre än tex stihl's 3/8.
Men jag har just köpt en RSC 3/8 som skall jämföras med oregon, så snart vet jag..


Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.

Kan säga att jag inte är ensam om mina åsikter, det är liksom ingen slump att dom flesta som jobbar i skogen kör husqvarna och oregon. Men som med allt, vissa går på stihls reklam, och smaken är ju som baken. Jag har ialf prövat deras sågar och är inte imponerad.

Men allt är ju inte skit, deras stövlar och byxor slår huqvarna med hästlängder. Husqvarna hävdade ju att deras byxor var så bra (återförsäljaren gjorde det ialf, och dom är ju deras nya språkrör) när stihl kom ut med sina lätta pyjamasbyxor. Så man ska ju inte gå på deras reklam heller för den delen.

Avatar Fallback
Huggis  
#7105 Jag har sågat endel alm själv, det är stenhårt, har oftast växt längs åkrar och är fulla av grus och skit. Att förstöra en fint filad (square) kedja med att såga i sånt ser jag ingen mening med.

Här kanske det vore på sin plats och testa stihls hårdare kedja?

Har du någon koll på vilken fil man ska använda för den "hårdare" kedjan?

Kan den vara något att ha?


Sen ska jag säga att jag är djupt imponerad om du sågar upp almen till ved, inga lätta pjäser att hantera.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7110
Huggis skrev:
Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.

Kan säga att jag inte är ensam om mina åsikter, det är liksom ingen slump att dom flesta som jobbar i skogen kör husqvarna och oregon. Men som med allt, vissa går på stihls reklam, och smaken är ju som baken. Jag har ialf prövat deras sågar och är inte imponerad.

Men allt är ju inte skit, deras stövlar och byxor slår huqvarna med hästlängder. Husqvarna hävdade ju att deras byxor var så bra (återförsäljaren gjorde det ialf, och dom är ju deras nya språkrör) när stihl kom ut med sina lätta pyjamasbyxor. Så man ska ju inte gå på deras reklam heller för den delen.

Har du nåt konkret o komma med eller bara att du inte gillar Logon?

Är du medveten om att Oregon har Stihl tillverkade kedjor?
Att 73 som du lovordar egentligen är en Partner kedja som Sabdvik gjorde?

Att du inte kan göra instick med Stihl kedjor är nog inte lätt o förstå kanske, men du kan gå in i vilken butik som helst så tror jag nog de visar dig hur man använder kedjan rätt. I annat fall så kan du ta lite bilder på den så ska vi se vad vi kan göra åt det.

Nu är det ju så att de flesta proffs använder 73 o S25. Ingen av dessa har säkerhetslänk.
Den finns bara så vitt jag vet på hobby kedjor.

Jag pratade med en kille här om dan han hade me provat stihls sågar. En BLK från -58 och En 020 fron -75. De va inge bra i storm skog, det enda som funka var husqvarna, sa han.
Enkelspårigt o trist för honom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).