Motorsåg och handhållet

Farmertec erfarenheter?

11 inlägg 3896 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farmertec erfarenheter?

A340  
#709708 Hej nyfiken på om nån har erfarenhet av farmertec's såg kit ( tex ms 660) , kvalitet och ev. tullavgifter.
Tänkte att det kunde vara lite kul att skruva ihop en såg själv. 😀
Nyfiken även på deras modell av 24" mobila sågverk typ alaskan mill ( slut på lager), har inte för avsikt att
såga några större mängder. Mest kul att prova nått mindre projekt typ bänk eller liknande.
//Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

Stenrik  
#709914 Jag plockade ihop en 660 för två år sen. Då gick hela kalaset lös på ca 400€ med kedja och svärd.
Sågjiggen blev 100€ till det, så 500€ för allt. (i Finland)
1618669254_20190225_172439.jpg

Ett clips för kolvtappen saknades i kitet. Dekompressionsventilen tappade tryckknappen nästan genast.
Startapparaten behövde nya delar efter ett halvår ungefär. Startläge med högre tomgång saknas på den här sågen.
Annars har sågen fungerat. Jag har sågat ungefär ett dussin stockar till plankor. Jag använde den senast för två veckor sen.
Orsaken till att jag köpte den i delar var att jag var orolig för att tullen skulle stoppa en färdig såg då det är en kopia av nåt annat. Reservdelar får däremot vem som helst tillverka, importera och sälja.
Efter det här kitet har jag köpt färdiga sågar från samma ställe. En blå G388(/ms380), en Joncutter G2500 och en Joncutter G4500 har det blivit. Min gamla Jonsered 2041 fick kolv och cylinder 44cc. Kedjor och svärd har jag också köpt.
Sågarna kom packade i cellofan och tullen hade inte packat upp nånting. Tullen har väl bättre saker att göra än att reda ut ifall en kinasåg är kopia av nåt känt fabrikat.

För tillfället är fraktpriserna väldigt dyra, så jag väntar med att köpa från kina tills det lugnat ner sej.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

DalslandsAnders  
#709945 Har köpt MS361, som byggsats.
Har funkat klockrent i snart 2 år.
Startapparaten har jag fått.reparera.
Dock kanske inte tillverkningsfel, då jag portat, o trimmat sågen, o ställt fram tändningen, så det kan rycka handen av mig ibland 🤣
Kör den på en Logosol, o den har gått mååånga timmar.
Plockade isär idag faktiskt, för att se hur slitaget var.
O det såg nytt ut!
Har även köpt Joncutter 3800, som även denr lite lätt modifierad, o det är en grym gallringssåg.
Har vanligtvis Ms201 till det, men den upplevs som trött jämförelsevis.
Generellt så är ju inte kvaliteten som en originalsåg, men som experiment så är det kul.
O det funkar bättre än vad man tror!
Lite dyra frakter nu tyvärr.
Men har ändå alldeles för många sågar 🤣

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

A340  
#710014 Man kan aldrig ha för många sågar🤪
Tack för feedbacken, det blir till att beställa ett 4-1 paket ( 4 valfria modeller i ett paket) direkt
Från farmertec och en jigg samt lite delar.
Vi är 3 st som tycker det kan va kul med Lego för stora pojkar😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

Bedford  
#710139 Jag har en ms660. Har bara haft problem med en fjäder till starten. Mycket bra effekt särskilt efter byte till dubbelportsljuddämpare. Jag såg att farmertech nu har en johncutter 7500 på sidan , men inget anges vad den är baserad på. Är det en Zenoah eller husqvarna eller nått annat?

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

guhra  
#710149 Har tre sågar jag plockat ihop från farmertec, en husa 372 och två stihl 200t och 660.
372 gick ihop utan nått problem bra passform. "Stihlarna" var lite trixande med plastdelar, kåpor, etc men har inte behövt köpa nått extra. Alla är trimmade såklart, det är halva nöjet.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

DalslandsAnders  
#710176 Kul att se vi är flera.
Många svär ju över detta fenomen.
Men jag anser att ingen tillverkare far illa av detta.
För jag hade aldrig köpt en original-361, utan det var ju för det låga priset.
O det är kul att leka med.
Så jag tycker dessa sågar verkligen har sin plats!

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

Klyv Bixby  
#710181 Vart köper ni ifrån och ca pris på en 880kopia?

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

Williamm  
#710184
Klyv Bixby skrev:Vart köper ni ifrån och ca pris på en 880kopia?

Jag tror inte det finns 880 kopia. Men det finns 660 på de byggsats och färdig men blå.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

guhra  
#710192 Vad jag läst håller de på med att släppa fler modeller, bland annat 880 ifall jag minns rätt. Finns ju en 070 kopia också.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec erfarenheter?

Meijer  
#714046 MS880 ska enligt uppgift släppas imorgon, det pratas om pris kring $600. Har själv 2st ms660 och 2st 372 som byggsatser, den ena 372an ligger ftf omonterad, samt 2st JC5800. Ingen är i orginalutförande, samtliga uppgraderade med diverse andra delar för bättre prestanda, framförallt förgasare och kolvar. Det är mycket skruvande i förhållande till sågande..delvis sjävvalt. Har nog samlat på mig reservdelar motsvarande en hel såg vilket behövs. Notera att frakten är dyr, ofta kring 1000kr och numera skriver de fullt pris på fraktsedlarna så det blir tullavgift och full moms.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).