Föryngring

arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

42 inlägg 26290 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

kronoberg  
#708884 Jag har läst flera inlägg om användning av näringsmedlet ArGrow vid plantering av gran, men har inte sett mycket om hur resultatet har blivit. Är det fler än en som fått planteringen förstörd av grisar som uppskattat de små näringskulorna?
Hur fördelar man medlet bäst vid plantering av barrotsplantor utan markberedning? Någon föreslog helt enkelt att strö ut granulatet över de fuktiga plantrötterna före plantering i stället för att försöka dosera i varje planteringsgrop.
Jag ska plantera över 5000 plantor på G28- och G32-marker och tänker nöja mig med ca 225 plantor med arGrow på vardera avdelningen dvs en flaska á ca 200 kr. Några synpunkter från någon med erfarenhet?
Embla

Arevo
Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Heba  
#708886 Jag kompletteringsplanterade barrot under olika helger förra våren/sommaren och det var bara vid ett tillfälle som dom hade varit framme och grävt upp mina plantor, och detta var mindre än 100meter från åtelplatsen. Totalt sett ett knappt helgarbete som sket sig för min del. Ingen katastrof men kändes inte kul när jag första gången såg vad dom gjort.
Så att sprida ut planteringstillfällena är kanske ett sätt att sprida riskerna att få grisbesök

Nu har jag kvar en massa oanvända kulor och skulle vilja komma på ett sätt att få ner dom nära rötterna i plantorna som planterades förra och förrförra året. Någon pinne som kan trycka ner dom eller nåt. Om någon har idéer på detta så dela gärna med er

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Per J  
#708926 Jag planterade tall förra våren och använde handdoserare det var bökigt men är det bara några hundra plantor så kan man kanske stå ut
Ska bli kul att se hur dom tar sig innan älgen tuggar i sig dom

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sörlänningen  
#708989 Jag planerar att testa några hundra plantor mer arGrow denna säsong. Kanske mer nästa år (eller inga...).

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Skogsvaktaren  
#709107 Ska sätta 10000 plantor i år köpte special rör med ArGrow doserare.
Jag har hört flera som ansett att plantorna fått en bättre start..

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Svendufva  
#709707
Frigge skrev:
Per J skrev:Hej hur fungerar det med handdoseraren ? Det blir väl ett moment extra kan jag tro

Funderar på samma sak. Ifall det tar 5-10 sekunder extra per planta med handdoseraren så "tjänar" man ju rätt snabbt in argrows automatdoserandeplanteringsrör.


Jag kompletteringsplanterade ett par tusen plantor förra våren och gödslade med handdoseraren. I mitt fall förvarade jag flaskan med doserare dels i en specialficka i bältet ( en modofierad hållare för sprayflaska Länk till produkt) och dels i en bröstficka. Jag gissar att mertiden med handdoseraren är ca 2 sekunder.

Hur det gått för plantorna har jag svårt att bedöma. Dels eftersom jag inte planterade några ogödslade referensplantor, och dels eftersom jag skapade planteringsytor genom att spruta med glyfosat vilket borde även det förbättra resultatet (ja, man får göra det. Om man har tillstånd och utbildning).

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Värmlänning  
#710064 En bekant hade några argrow rör över från förra säsongen, kan förmedla kontakt om det är nån som är på jakt efter det!

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sjögård 4  
#710257 Ska testa ArGrow vid sådd av tall under vecka 19.

Marken (1,7ha T26) är markberedd med grävmaskin och det står va 85 frötallar.
Tänkte att man myllar lite granulat ihop med fröna. Ca 1000 fläckar med granulat att jämföra med resten av ytan.

Någon som har testat, har tips på förband, mängd granulat resp. frö/fläck eller direkt kan såga idén?

/Andreas

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sune__  
#710296 Även jag råkade trilla dit då det inte var så mkt plantor iår.
Har 400 tall och 600 gran som ska ner på långsmalt hygge med lite varierande bonitet och terräng, köpte handdoserare och 2 flaskor så får vi se hur det utvecklar sig.
Kände att ska jag prova är det dels lämpligt med ett mindre antal då ja har handdoserare samt att jag kan stå ut med att vara lite petigare med tricon när det är lite mindre antal plantor som behöver duschas.
Vore ju trevligt att få se hur dom utvecklar sig utan att älg å rådjur är å gnager på allt.

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sörlänningen  
#710385
Sjögård 4 skrev:Ska testa ArGrow vid sådd av tall under vecka 19.

Marken (1,7ha T26) är markberedd med grävmaskin och det står va 85 frötallar.
Tänkte att man myllar lite granulat ihop med fröna. Ca 1000 fläckar med granulat att jämföra med resten av ytan.

Någon som har testat, har tips på förband, mängd granulat resp. frö/fläck eller direkt kan såga idén?

/Andreas


Såvitt jag vet har ingen testat med sådd. Det är ju ingen allmän gödsling man gör med ArGrow, så det måste ju vara väldigt lokalt. Jag är helt klart skeptiskt till ArGrow med gödsling, men det är ju en känsla. Om jag minns rätt använder man väl vid plantering två granuler per planta (sant?). Så två granuler per såpunkt är väl rimligt i sådana fall.

Det skulle ju möjligen kunna vara jättebra, men det är ju rätt stor skillnad på att lägga ett medel i ett existerande rotpaket och att lägga en granul bredvid ett frö.

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Emanuel90  
#710427 Att lägga med argrow när man sår skulle ju kunna vara kontraproduktivt, att man ger näring till gräs som kväver tallen menar jag.
För tallen kommer inte skjuta på höjden dom första åren oavsett hur mycket kväve den har tillgängligt

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sörlänningen  
#710431
Emanuel90 skrev:Att lägga med argrow när man sår skulle ju kunna vara kontraproduktivt, att man ger näring till gräs som kväver tallen menar jag.
För tallen kommer inte skjuta på höjden dom första åren oavsett hur mycket kväve den har tillgängligt


Precis. Det skulle kunna vara så. Om gräs kan ta upp arginin, det har jag ingen aning om. Men faktum är ju att gjorda studier tyder på att det har tydlig effekt på plantor. Men vi har inget som stöder att det skulle ha effekt på sådd, så det blir närmast grundforskning.

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

kronoberg  
#711748 Sörlänningen skrev: Om jag minns rätt använder man väl vid plantering två granuler per planta (sant?).

Jag kontaktade tillverkaren av arGrow och fick veta att man till barrotsplantor bör använda 1-1,5 ml per planta.
Det blir ganska många små korn! Jag doserar helt enkelt drygt ett kryddmått i varje planteringsgrop och är noga med att inte spilla med tanke på varningarna för godissugna vildsvin. Har hittills hjälpplanterat ca 100 plantor och nyplanterat lika många. Eftersom jag har proffshjälp med den övriga planteringen kan jag ägna mig åt mitt lilla experiment i lugn och ro!
Det ska bli intressant att också få ta del av era resultat här på skogsforum.
Embla

Avatar Fallback

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sörlänningen  
#711868
kronoberg skrev:Sörlänningen skrev: Om jag minns rätt använder man väl vid plantering två granuler per planta (sant?).

Jag kontaktade tillverkaren av arGrow och fick veta att man till barrotsplantor bör använda 1-1,5 ml per planta.
Det blir ganska många små korn! Jag doserar helt enkelt drygt ett kryddmått i varje planteringsgrop och är noga med att inte spilla med tanke på varningarna för godissugna vildsvin. Har hittills hjälpplanterat ca 100 plantor och nyplanterat lika många. Eftersom jag har proffshjälp med den övriga planteringen kan jag ägna mig åt mitt lilla experiment i lugn och ro!
Det ska bli intressant att också få ta del av era resultat här på skogsforum.
Embla


Jo, det verkar stämma. När jag skrev mitt inlägg hade jag aldrig sett själva medlet. Fick hem några flaskor och en doserare igår. Ser ut att vara som du säger. Skall plantera lite plantor till helgen. Jag brukar ju också för det mest ha proffshjälp så det är lite ovisst hur mycker jag kommer hinna på en helg.

Användarvisningsbild

Re: arGrow, ny specialgödning för skogsplantor

Sjögård 4  
#711871
Sörlänningen skrev:
Emanuel90 skrev:Att lägga med argrow när man sår skulle ju kunna vara kontraproduktivt, att man ger näring till gräs som kväver tallen menar jag.
För tallen kommer inte skjuta på höjden dom första åren oavsett hur mycket kväve den har tillgängligt


Precis. Det skulle kunna vara så. Om gräs kan ta upp arginin, det har jag ingen aning om. Men faktum är ju att gjorda studier tyder på att det har tydlig effekt på plantor. Men vi har inget som stöder att det skulle ha effekt på sådd, så det blir närmast grundforskning.

Tack för er input.
Tanken är nu att göra försök där jag:
1. mikrobereder (stampar ett våffelmönster)
2. sår 6-10 tallfrö.
3. I fläckar med arGrow sprids ca 3-6 granulat innan lätt myllning (2-3mm).

Testar gärna andra varianter/kombinationer samtidig om någon har bra idéer.
Lite funderingar; på grannfastigheten myllade man på70-80-talet tallsådd med sand, oklart varför(?).
Funderar även på att testa att tillföra lite aska när man myllar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).