Skogsröjning

Röja hos andra, krävs utbildning?

7 inlägg 3756 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja hos andra, krävs utbildning?

Mattias03  
#709635 Hej! Jag tänkte röja hos andra och enligt säker skog behövde jag inget kort för det. Är det så eller måste man ha någon sorts utbildning? Vad krävs för att röja hos andra? Mvh Mattias



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709656 Om skogsägaren är certifierad så ska du också vara det. En svindyr tvådagars kurs i naturhänsyn och lite annat tjat. Så ska du ha F-skatt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Mattias03  
#709672 Okej. Men om man går hos grannen och röjer gräs. Hur är det då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

jannee  
#709674 I praktiken fungerar det med att röja hos andra (ej bolag) med att "bara" ha en F skatt.
Är du bara värd den ersättning du kräver lär det inte alls vara omöjligt med att få jobb.
Troligtvis vill skogsägare att du även kan göra motormanuell avverkning vilket innebär att du MÅSTE införskaffa någon typ av motorsågskort.
Nu börjar även planteringssäsongen, detta kan bli inkörsporten till vidare arbete inom skogsnäringen.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Mattias03  
#709675 Okej. Jag tänkte mest ha det som ett jobb man kan göra på helgerna då jag går i gymnasiet. Har röjt rätt så många år med pappa så kan lite. Men någon som vet vad man kan ta i timmen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

jannee  
#709676 En professionell röjare kräver allt mellan 350 till 400 kr/tim + moms.
Ämnar du låta uppdragsgivaren ska stå för de sociala kostnaderna lär du hamna runt 150 - 200 kr/tim

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Mattias03  
#709685 okej 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).