Virkesmätning och Matrisfub

kameramätning av virke

8 inlägg 8664 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kameramätning av virke

arvid53  
#709613 Undrar lite hur denna mätmetod går till, är det jämförbart med travmätning på lastbil typ massaved. Vars besked kommer från biometria? Vilken åsikt har ni för denna mätning av fint sågtimmer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: kameramätning av virke

Sunilorblede  
#709618 Lite svårt att förstå vad du menar. Utan att kunna allt i ämnet så är kameramätning för mig detsamma som travmätning med hjälp av kamera och kontentan blir att du frågar efter åsikter om travmätning av fint sågtimmer och min åsikt är att det inte är något önskvärt för den som säljer eftersom du inte får betalt för "ditt" timmer så att säga. Till skillnad mot stockmätning där varje stock klassas.

Men om du har fått ett pris/m3 som du känner dig säker på är "rätt" pris för den kvalité du levererar och som du är nöjd med så är det ju inga problem.

Användarvisningsbild

Re: kameramätning av virke

arvid53  
#709624 Då innebär att man är överens när man tecknar kontraktet på typ uppdraget. Där bör väl även framgå att denna mätmetod skall väljas. Och inte bara att priset är enl. en viss prislista, vilken förutsätter . M3 priset går såklart sätta, men vilken medellängd är exakt. Känns allt lite trist leverera sågtimmer på detta vis. Samtidigt ställer det väl inte fullt så stora krav på skördarens längdmätning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kameramätning av virke

Kenya Cane  
#709634 Jag jobbar som sågare på ett klentimmersågverk. Hos oss fotograferas travarna på bilen och sedan registreras och volymberäknas det hos Biometria i Sundsvall.

Avatar Fallback

Re: kameramätning av virke

axwell  
#709643 En fördel om man har en skördarförare som konsekvent kapat allt 4-6 cm kortare än rekommenderat .

Användarvisningsbild

Re: kameramätning av virke

arvid53  
#709645 Lite dålig tröst, såklart ska maskinen mäta rätt, och föraren såklart ha koll. Men visst är det så.

   TS
Avatar Fallback

Re: kameramätning av virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709647 Ni slipper vrak för krök om timmret mäts i hög.

Användarvisningsbild

Re: kameramätning av virke

Kenya Cane  
#709698
Skogsola skrev:Ni slipper vrak för krök om timmret mäts i hög.

Tyvärr är det ibland mycket skit som kommer i travarna. Fel trädslag, krokigt, tidigare toppbrott, dubbeltopp, klen massaved osv. Kanske bra för säljande skogsägaren men inte för sågverket. Men det kanske är därför travmätt klentimmer bara betalas något högre än ren massaved...?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).