Föryngring

Småskalig tallsådd

21 inlägg 4575 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#708983 I varje (gran)skog finns luckor med bra plantor, men det sällan går att spara.
Oftast blir slänten blötare efter slutavverkning och borde dikas eller jorden är för tunn för gran.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Larsi  
#709011 Jag testade kring 1990 då det var en kampanj för att man skulle satsa på självföryngring på all mark och med facit blev det inte alls bra.
Jag avverkde en bördig granskog och både inköpare och skogskonsulent tyckte att jag skulle prova med markberedning och 75 frötallar per hektar.
Han som markberedde trodde dock inte att det skulle lyckas och jag hade redan bestämt mej för att plantera granplantor för säkerhets skull.
Jag planterade knappt 2000 plantor på hektaret och för skoj skull sparade jag en ruta mot grannens som var kanske 30 gånger 30 meter.
Tyvärr fick vi inget bra kottår och fröfall från tallarna så det har kommit minimalt med tall.
På rutan som jag inte satte några plantor på kom heller inget uppslag av gran trots att grannens granskog fröade.
Efter 8 år körde jag med traktorn och skrapade lite i jorden och planterade nya plantor.
Man kan då tycka att dom satt fart men tyvärr så är dom inte mer än 2-3 meter höga medan de tidigare satta plantorna är första gallrade.
Jag provade att sätta i på ganska stora luckor efter Gudrun och Per som var över 50 gånger 50 meter men det har gått väldigt dåligt.
Provade lärk på något ställe och dom går bättre än gran om inte det vilda norpade dom..

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709042 På 90-talet skulle all gammal kunskap sopas bort för allt skulle självföryngras. Det tog inte så länge förrän allt var som vanligt igen. Ser samma sak nu med den här "hyggesfri-trenden". Det är snart bortglömt.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

Knagge  
#709046 Det kan funka med tallsådd på fuktig mark vitmossa .
Men där funkar även naturlig föryngring .
Man måste röja björken annars tar den över helt .

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#709047 Så sant, Skogola! Först var tallplantering sen föryngring, granplantering och nu hyggesfritt 🤣 .

Men vad det gäller tall, vi har fått bara två riktigt bra kottår i senaste tjugo år här i skogar. Jag råkade ha fyra småa avverkningar i den första bra år. Jag planterade gran som vanligt, 1500 st/ha. Bara en av fyra blev tall så att det skulle föryngrat även utan plantering. Två blev inte ens enda tall och i en blev lite tall i en hörna. Var inga fröträd men tallar i varje sydkant.

😀 Så jag skulle nog aldrig göra en fröträdställning, harva och vänta ett bra kottår..

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#709602 Här finns förvånads mycket skogar som aldrig förran har sett en röjsåg. Det har man kallat som självyngring 🤔.

I den här skog är någonslags 90 -talets självyngringsskärm fortfarande kvar, boda tallar och granar. Mycket väldig gamla och dåliga granar, röta och döda. Syn väldig bra att en manuellgallring har varit ganska snabbt efter avverkning. Stora björkarna som är kvar finns snyggt i jämna mellanrum i en "lucka" och bra unggranar finns i stickvägar och i såna ställen som man har fällt stora träd och röjat med motorsåg underväxten som har stört på avverkning. Sammt några ennstaka björkar finns, som har man sparat. Allt gran och tall som inte störde på jobbet har alltså fått vara i fred tills detta 🙄.
Var man ser en bra föryngringaresultat av tall finns inga äldre granar, granunderväxt är betydligt yngre än tall.
Nu ska skogen gallras så att allt gran ska bort och väldig försiktigt utag för tallarna. Alla tallfröträd ska sparas också, för skydd mot vind. Yngre tallgeneration är övrertätt och svag. En barkborre avverkning i ena sida, åkern på andra.
Gallringsuttaget är i prinsip allt sånt skräp som borde ha varit huggit eller nerröjt vid skärmavverkning och det som jag nu röjer ner är den yngre generation som har född pga skärmträdställning🙃.

Inte mycket har den här bestånd produserat virke i halva omloppstid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).