Traktorer och processorer

Val av traktor för en nybliven skogsägare

17 inlägg 6978 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709500
Granstorp skrev:En traktorreparatör förklarade för mig en gång att en 4WD-traktor mår bra av att endast ha kedjor på en axel, särskilt när det handlar om lite aggressivare piggkedjor Det skonar transmissionen om det tillåts slira lite ibland...

Ska man ha på en axel så är det bak som gäller.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Bond.J  
#709538 Jag skulle nog köpa en äldre/billigare traktor och sätta in en snurrstol och ta bort det som inte behövs för skogskörning. En tvåhjulsdriven med mycket vikt på bakaxeln och hög markfrigång kan ta sig fram lika bra som en fyrhjulsdriven, när kärran är fullastad. Dessutom kan du då styra framänden med styrbromsarna, och därigenom slingra dig fram bättre än en fyrhjulsdriven där det är trångt eller stenigt. Sedan kan du ta bort nedre rutan/plåten bak och gör ordentligt med plats för fötter och spakar där lyftarmarna normalt sett sitter.
Jag gjorde detta på en gammal volvo 650 med hitchen ovanför jordbruksdraget(årsmodell 75 och framåt i Sverige.), och fick en jättebra skogstraktor jämfört med den fyrhjulsdrivna med trång hytt som jag hade innan. Vill du ha mer driv, så satsa hellre på riktiga kedjor, eller en driven vagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).