Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 208162 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46ccd

jockeGårdman  
#709441 Det bar klokt gjort. Jag har varitcsugen på stihl 201 länge. Men Stihlsågen jag hade förut lycjades jag stänga av md tummen när jag vinklade den, i synnerhet med vinterhanskar.
Det kunde bli 5ggr per gran vid kvistning.
Kanskecska snegla på echo sågarna om jag ska en till bensinare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JensSkoog  
#709444
johan eriksson skrev:Stihl 194 😀

Hur i all världen kunne du gissa det, @johan eriksson :D

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

axwell  
#709453
JensSkoog skrev:Hur i all världen kunne du gissa det, @johan eriksson


Där la du upp en straffspark som Johan dundrade in. :-bd 💪

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

axwell  
#709454
jockeGårdman skrev:När jag tittat på bensinsågar så vill jag ha låg vikt och någon form av effekt i sågen, då har kinamaskinerna fallit bort.


Hur tänker du nu, vad väger din nya batterisåg startklar ?
Lika mycket som en 50 cc proffssåg ??

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709455 Visst ska även batterisåg ha service om de används. De är inga mirakel, de slits dem med precis som alla andra maskiner.
Men o andra sidan så används de oftast inte så mycket så det tar några år innan det behovet kommer.
Inte lätt o hitta grejer till dem. Att fråga o beställa går jättebra.. Men det kommer aldrig nåt o hämta...

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JörgenO  
#709456 När tråden startade (2012) kostade en Meec 46cc 999kr ordinarie pris men gick att få för 600kr.

Idag kostar en likvärdig Meecsåg 1699kr. Det finns en mindre variant (37cc) som kostar 999kr

Sågarna har tappat sin öststatsgrå färg och är numera röda. Men jag ser att elkedjesågen av samma märke fortfarande är grå.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709457
Mange skrev:Visst ska även batterisåg ha service om de används. De är inga mirakel, de slits dem med precis som alla andra maskiner.
Men o andra sidan så används de oftast inte så mycket så det tar några år innan det behovet kommer.
Inte lätt o hitta grejer till dem. Att fråga o beställa går jättebra.. Men det kommer aldrig nåt o hämta...


Det är ju betydligt färre saker som kan krångla på en batterisåg, än på en motsvarande bensinsåg. 👍

Å vad Julas egna prylar beträffar, så är de ju generellt inte avsedda för någon profesonell användning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 13 apr 2021, 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#709461 För kännedom så hänger min grå 600-kronors Meec från 00-talet med ännu. Använder den väldigt sällan numera men jag brukar lufta den i samband med vedkapningen, bara så man ser att den alltjämt funkar. Startar lättare än 550 XPn😄

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

johan eriksson  
#709465
JensSkoog skrev:
johan eriksson skrev:Stihl 194 😀

Hur i all världen kunne du gissa det, @johan eriksson :D


Så väl har jag lärt känna dig Jens :-bd
Jag hade för övrigt gett samma rekommendation själv. Skulle gärna hitta en 192 och renovera ordentligt, en bra såg som är väldigt enkel att använda.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#789197 Är det någon i församlingen som har en skrotad Jula/Meec där magnapullen är hel och kan överlåtas för billig penning? Som synes har min tappat en av klackarna. Den går att starta men man får känna efter att den har grepp, annars rappar den. Eller finns det måntro reservdelar att köpa till dessa sågar??

Den tidigare nämnda 550 XPn har börjat trolla med gnistan så i väntan på ny MS241 eller inlämning av 550n till ÅF så får Meecen komma till heders. Har legat nåt år eller två, men med färskt bränsle startade den på några ryck. Ändå fast det rappade efter i magnapullen. 😎

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789204
Ent skrev:Det ligger mycket i det du säger helt klart. Men detsamma gäller för kläderna som bränns upp om de inte blir sålda, bilar som enkelt skulle kunna fixas men som skrotas, kontorsmöbler som slängs för att man vill byta stil på företaget osv osv. Träd sågas ner för att bli tidningspapper, och fjolårets IPhone som skrotas och blir en ny. Klokt är det inte, men det är så vi gör.

Sedan ska man komma ihåg att vår konsumtion lyft levnadsstandard och utbildningsnivå på många håll i världen, så allt är inte bara elände. Japanerna, och sedan koreanerna började med att tillverka lågprisskit, sedan blev de ledande.

Det är vi och våra produktval som väljer vad som ska säljas. Dubbelmoral och kortsiktigt tänk är det vi matas med och ska svälja.
Eller låter vi bli. Köper vi inte, blir det inget av med det.
500kr såg såldes i mängder. Inte bra, säkra eller kodtnadseffektiva. Inte bra miljöval heller, ändå såldes mängder.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#789215
Mange skrev:
Ent skrev:Det ligger mycket i det du säger helt klart. Men detsamma gäller för kläderna som bränns upp om de inte blir sålda, bilar som enkelt skulle kunna fixas men som skrotas, kontorsmöbler som slängs för att man vill byta stil på företaget osv osv. Träd sågas ner för att bli tidningspapper, och fjolårets IPhone som skrotas och blir en ny. Klokt är det inte, men det är så vi gör.

Sedan ska man komma ihåg att vår konsumtion lyft levnadsstandard och utbildningsnivå på många håll i världen, så allt är inte bara elände. Japanerna, och sedan koreanerna började med att tillverka lågprisskit, sedan blev de ledande.

Det är vi och våra produktval som väljer vad som ska säljas. Dubbelmoral och kortsiktigt tänk är det vi matas med och ska svälja.
Eller låter vi bli. Köper vi inte, blir det inget av med det.
500kr såg såldes i mängder. Inte bra, säkra eller kodtnadseffektiva. Inte bra miljöval heller, ändå såldes mängder.

Så är det men som backup när märkesmaskinerna fallerar tycker jag nog att det varit ett ypperligt köp. Trots att en av fyra klackar fattas är det inga problem att starta, så den kan nog leva i 15 år till om det vill dig 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789224 Kommer du över ett par skrotade att ta reservdelar av kan du ha såg längre än så. Och samtidigt gör du en om än liten men i alla fall en insats för miljön genom att återanvända det som redan producerats istället för att köpa nytt.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789326
Rotvältaren skrev:Kommer du över ett par skrotade att ta reservdelar av kan du ha såg längre än så. Och samtidigt gör du en om än liten men i alla fall en insats för miljön genom att återanvända det som redan producerats istället för att köpa nytt.

Miljöargument blir lite löjligt i detta sammanhang. Har man det i tanken är detta inget bra alternativ

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Rotvältaren  
#789332
Mange skrev:
Rotvältaren skrev:Kommer du över ett par skrotade att ta reservdelar av kan du ha såg längre än så. Och samtidigt gör du en om än liten men i alla fall en insats för miljön genom att återanvända det som redan producerats istället för att köpa nytt.

Miljöargument blir lite löjligt i detta sammanhang. Har man det i tanken är detta inget bra alternativ


Självklart tycker du det. Själv tycker jag att ditt argumenterande är lika löjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).