Föryngring

Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

12 inlägg 7681 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Qvarna555fx  
#709359 Goddag.

Blivit erbjuden ett par hektars planterings jobb, båda inkluderar täckrot och barrots plantering.

Min fråga till er bättre kunniga, vilket pris(er) kan man ta per satt planta?

Ej inräknat transportkostnader eller utrustning.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

jannee  
#709447 1,7 respektive 2 kr/planta + moms.
Barrot räknar jag då som Plus 1 (plugg)
Det är just en sådan offert jag fått i fall jag inte orkar/hinner plantera själv nu i vår.
Jag ska nämligen byta en höftled, när det nu blir av.

Användarvisningsbild

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Vedproducent  
#709451 3,40 kr plus moms betalade jag för barrot för 20000 st. En ganska stor plantentreprenör med utländsk arbetskraft. Det var ju inkl redskap och transport och F-skatt.

Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

jannee  
#709469 Grimslövs skogtjänst AB ?
Ingår då gratis omplantering/komplettering?

Användarvisningsbild

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Vedproducent  
#709470
jannee skrev:Grimslövs skogtjänst AB ?
Ingår då gratis omplantering/komplettering?

Nej annat företag och dom ska tillbaka och göra om nu tredje gången. Håller inne 25 procent tills det är klart och det är vi överens om. Det var hans egna förslag då han heller inte själv var nöjd. Planteringen gjordes ifjol vår och dom var där 2 gånger efter ifjol. Nu ska dom dit igen.

Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

jannee  
#709478 Hör kanske inte hit men jag undrar (vill ställa en fråga) om det är många/flera som uppfattat att Svea Skogs täckrotsplantor man planterade hösten 19 och våren 20 varit av varierande kvalitet.
Nu när jag gör en återväxtkontroll uppfattar jag att en del rader är mer eller mindre ALLA plantor döda medans alla plantor i rader runt om är helt ok (visserligen betade men ändå gröna).
OBS inget gnag från någon snytbagge.
Däremot har alla pluggplantor tagit sig och dessutom växt bra.

Användarvisningsbild

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Qvarna555fx  
#710049 Så om man skulle vilja fortsätta med att ta åt sig mer planterings jobb här i södra Sverige så skulle priset vara för endast arbetet med att plantera och INTE jobb+planta bli för täckrot: 1.70kr/plantan och för barrot: 2kr/plantan?

Eller är jag helt fel ute?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

jannee  
#710066 De priser jag uppgivit var eller är fjolårets pris.
Hur aktuella de är i dag är jag ovetande om eftersom jag planterar mina plantor själv.
Ex du kan själv ringa exempelvis Grimslövs skogstjänst och höra dig för vad de tar/planta för att plantera.
Personligen tycker jag det pris Vedproducent fått betala ändå är horribelt, men efter vad jag förstått ingår det då en garanterad lyckad plantering, i mitt fall ingår ENDAST planteringen och INGET annat.
Hur det sedan går är upp till markägaren.

Användarvisningsbild

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Vedproducent  
#710068
jannee skrev:De priser jag uppgivit var eller är fjolårets pris.
Hur aktuella de är i dag är jag ovetande om eftersom jag planterar mina plantor själv.
Ex du kan själv ringa exempelvis Grimslövs skogstjänst och höra dig för vad de tar/planta för att plantera.
Personligen tycker jag det pris Vedproducent fått betala ändå är horribelt, men efter vad jag förstått ingår det då en garanterad lyckad plantering, i mitt fall ingår ENDAST planteringen och INGET annat.
Hur det sedan går är upp till markägaren.

Nej det har jag inte sagt att det ingår en garanterat lyckad föryngring. Däremot så tar dom ansvar för en felaktig plantering och det är det dom ska åtgärda. Priset låter mycket men plantera 100 barrotsplantor i timmen så har du 300 kr timmen och då blir det 40 kr timmen över till transport, redskap, administration och allt annat. Det är ändå mer än dom flesta klarar att plantera inrimmen och inte blir det en överdrivet hög lön för det. 1,70 eller 2 kr tex kan ju ingen hålla på att plantera för. Men tror ni har fel siffror eller så är det inte med F-skatt.

Användarvisningsbild

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Qvarna555fx  
#710079 Jag som F-skattar och röjt några år i skogen, (slutade med det för 4 år sen) skulle tycka att det skulle vara kul om det gick att livnära sig på att plantera skog tills snön och tjälen kom.

Men det kanske är väldigt, väldigt svårt att konkurrera mot utländska arbetskraft och deras priser?.

Och för att slita livet ur mig för nästan inga pengar alls, hoppar jag gärna över!

Eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

hfab  
#710101
Qvarna555fx skrev:Men det kanske är väldigt, väldigt svårt att konkurrera mot utländska arbetskraft och deras priser?.

Men alla utländska skogsarbetare jobbar ju med svenska avtal?!
Och enligt GS har vi mycket förmånliga avtal.

Avatar Fallback

Re: Ackord priser per planta (barrot och täckrot)

Anton k  
#710121 Eller så erbjuder du ett timpris istället o skiter fullkomligt i nått ackordpris där du inte har en aning om hur hygget ser ut eller vad för förutsättningar du får. Timkostnad=riktig kostnad

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).