Motorsåg och handhållet

Partner modell?

83 inlägg 30558 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549588 Sprängskiss: http://files.chainsawcollectors.se/down ... r/R117.pdf

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#549620 Tack för trevliga o informativa svar, sågen går lätt att starta, jag har ställt munstyckena ett varv öppet och tomgång efter instruktion till R22.
Den går som en klocka på tomgång, men när jag belastar den på en grov torrgran på vedbacken så orkar den inte mycket, känns som den får mycket bensin. Tänkte skicka efter renoveringssats till förgasare.

1549380774_tillotson.png

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549682 Gissar att den tvekar nåt lite på acceleration med? Prova o ge den lite till på H och L.
1 1/2 varv på båda är inte för mycket om den går rätt. Oftast räcker 1 varv på båda nålarna, men ibland vill det till lite mer.
De varvar inte så mycket som nyare sågar o SKA takta lite obelastat för att sen gå rent belastat.

Har du 15" och den skär med hela svärdslängden så ska det gå rätt bra. Inte om man ligger på men om den skär o spottar spån som den ska så går det fint.
Har du längre går det sämre. Det är trots allt 55cc...

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#551008 Jag tror det är 15", den kedja som satt på var svår att fila verkade väldigt hård, så jag åkte till min ÅF och visade sågen, han visste inte att Partner 117 hade funnits. Kedjan som det står Partner på trodde han kunde vara tillverkad av Sandviken, han gjorde en ny kedja 56 drivlänkar, Oregon 73 chisel. Det blir stora sågspån nästan som Kellogs flingor. Motorn går dock inte riktigt bra, men nya membran är beställda.

Att det kan va så roligt med en gammal motorsåg.

Lite förbryllande är årsmodellen, det är inte brytarspetsar, tror jag iallafall eftersom tändspolen sitter ovan för fläkten.
Jag tittade på Solhems sida, där står att det är -67 årsmodell, men då fanns inte tyristortändning.
Min första motorsåg var en beg. R18 köpt hösten -73 den var då ett eller två år den hade brytarspetsar.
På en annan sida från USA står att den är från -74 då stämmer det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

totte  
#551025
zebylon skrev:Lite förbryllande är årsmodellen, det är inte brytarspetsar, tror jag iallafall eftersom tändspolen sitter ovan för fläkten.


Tändspolen på dessa Partner sitter utanför även på modellerna med brytarspetsar. Det skall finnas en kabel från tändspolen som går in bakom svänghjulet till brytarna som sitter där. Finns det inte brytare på sågen så är den inte en R117.

Från den IPL som Magnus länkade till ovan: http://files.chainsawcollectors.se/down ... r/R117.pdf
1549912145_partner117.jpg


Omnämns även här som jag länkade till tidigare, här anges att R117 kom 1973 och "Breaker point setting": http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551051 R117 är en R17 stort sett. Kom ut hösten 1973 och såldes som farmarsåg. Var rätt poppis och prisvärd.
R18 kom 1969 i Juli och hade brytare.
R18T kom dec 1970 och var deras första utan brytare med Tyristor och kallades för "undervattens sågen".

Partner hade kedjor märkta partner både från Sandviken och Oregon. Sandviken var större än Oregon/Omark här länge.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#554790 Precis som Totte sa så finns det en liten kabel som försvinner bakom fläkten, så det är nog brytarspetsar där bakom.
Den startar lätt, normalt på tredje draget, när det var -13 på natten behövdes fem drag. Fantastiskt bra såg på vedbacken.
Jag har tagit bilder på den, tänkte skicka till chainsaw collector.se, men förstod inte hur man gör. Ska försöka senare. Man ska väl välja Model's Library och new topic.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

totte  
#554873 Inte mycket som slår en gammal Partnerkub när det gäller att kapa. Skall vara en Jonsered från samma tid då. Mest en smaksak vilket fabrikat som är bäst, inget fel på 70-tals Husqvarna heller. Det gjordes sågar med mycket vrid på den tiden, tappar inte varvet om man ligger på lite.

Det finns redan en tråd om R117 i Models lib. Gå in i den tråden och gör en Reply.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554947 Jag hjälpte till lite med dina bilder Zebylon.
Du la in dem i serienummer listan. Jag kopierade det inlägget till modell biblioteket och länkade dit nummer i serienummer listan till biblioteket.

Det finns alltid lösningar men vi behöver fler serienummer så vill ni hjälpa till o skapa historiskt underlag så bara lägg upp så mycket ni kan. Dessa listor är ren fakta och otroligt bra underlag vid lite djupare efterforskningar.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#709400 Partner kuber finns ju med många nummer, dom börjar med R och sen ett nummer, men dom som börjar med RR vad är det för serie?

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

totte  
#709401 Var har du sett det? Har jag aldrig hört talas om.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#709413 Har köpt på auktion, när man jämför med en vanlig kub så är cylinderns yttermått med kylfläns större. Ska ta en bild imorgon, dekalen är lite skadad men det ser ut som RR och sen kanske 7 sen är det trasigt. Återkommer i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709432 Spännande...

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

zebylon  
#709446 Skickar bilder på RR.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709450 Partner R22 utan tvekan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).