Motorsåg och handhållet

Jonsered 420

18 inlägg 6488 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 420

Alex98  
#709295 Hej, har sökt lite på sidan men inte funnit något om någon 420.
Har nyss köpt ett hus och där låg en Jonsered 420 mitten av -80 som ja inte trodde skulle starta me det gjorde den utan några större problem för att inte använts på de senaste 15 åren iaf. Så har provat det lite granna, den är svårstartad när den är varm, om man stänger av den och dricker en snabb kopp kaffe, man kan ge den en dutt med startgas så hoppar den igång och då kan man stänga av och starta igen utan några problem alls, vad kan de bero på? Och kastskyddet funkar inte som det ska, om man puttar det framåt så de kommer i läget de ska låsa så vill det inte låsa men om man hjälper till att trycka fram skyddet 1mm till så låser det och när man släpper igen så frigörs svänghjulet igen utan att man dragit tillbaka skyddet. Någon som haft liknande problem? Finns det sprängskisser på dom? Går det att få tag på reservdelar till ett såpas gammalt såg eller ska man ha det som prydnad och köpa nytt såg?
Lång text och många frågor, hoppas jag kan få någon hjälp här.
Mvh glad amatör sångare 🌲 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

totte  
#709299 Börja med att by†a tändstift. Hjälper inte det så är det service på bränslesystemet, från filtret i tanken t o m förgasaren med sina membran.

Kedjebromsmekanismen kan behöva en ordentlig rengöring och smörjning som ett första försök.

Resevdelar beror på. Förgasarmembran och slangar och sånt finns alltid. Annars är det väl att höra sig för här om det är nåt, så kan det finnas nån som har begagnade grejor.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 420

jannee  
#709301 Har haft 420, de kan vara svåra att starta när de blivit varma (kört en tank).
För mig gick det så långt att jag inte stängde av den på en helt arbetspass, fick tanka den med motorn i gång.
Och sågen togs in på service men inget fel kunde konstateras.
Blir nog på något konstigt vis ett ånglås i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709328 Startgasläge hjälper o starta när de är jumna.
Kastskyddet är säkert utlöst så svärdet sticker uppåt något. Tryck ner det igen och återställ med bygeln.
Är du i närheten av mig så kom innom hjälper jag dig gärna. Jag har lite delar till dessa..

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Alex98  
#709425 Tack för svar, ska se om ja hinner kolla närmare på den nu i slutet av veckan, återkommer med resultat 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Alex98  
#712083 Hej, nu har jag kollat närmre på sågen men blir inte klokare på det. Har justerat kastskyddet så gott det går men känns som det är slitet typ. När kedjan är låst på kopplingen så kan man inte lägga ut kastskyddet men om man då justerar så att kastskyddet kan hållas uppe i ”fritt” läge så låser inte kopplingen. Som ni ser på bilden så ligger spetsarna precis emot varandra och kan inte knacka upp svärdet mer för då når inte spetsarna så då kommer kastskyddet ligga i hela tiden. Känns lite opraktiskt att behöva hålla bak kastskyddet när man kör 🤣 om någon har en liknande får dom gärna lägga upp en bild sin och visa hur de ska se ut när de funkar. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Vante  
#712086 Spiral fjäder bakom det som har en inslagen 2 som drar fram broms bandet värkar inte vara med ser vis likhet med 451 ev på koppling den där muttern är baklänges M8 om tappar den så hörde mig för handlare fans ej men kom på var det sitter sådan på vantskruvar Habos är billiga men för 14 nyckel och för 13 är det dyrare rostfria ta baklänges mutter från en sådan när man lossar där en mejsel i slitsarna medans svärd är på med kedja men se upp för start på andra sidan hakar i vid fast dragning om ni gör sådan service själv.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Kimman  
#712087 Svärdsfästet är inte korrekt justerat. Som bågon skrev tidigare har kastskyddet löst ut och svärdsfästet ligger för högt. Lossa dom 2 skruvarna från ljuddämparsidan och tryck ner svärdsfästet i botten. Dra åt lagom. Sen ska du se att kastskyddet funkar igen..

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Alex98  
#712088 Har provat trycka ner den med men den låser inte endå, den låser om man drar den uppåt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Vante  
#712094 Men lilla spiral fjäder är av där bakom broms band haket där mejsel skruven sitter den är inte med på sin uppgift.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712098 Dit med svärdet o tryck till. Den ska ner så det blir vågrätt.
Det där ser inte rätt ut.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Vante  
#712237
1620460377_ccf20210508.jpg
Sågen är kända för vara vevhuskokare ljuddämpare har för lite utblås kvadrat mindre ljud och mindre förbrukning men tål inte belastning typ kvistar såg jag hade det problemet på min 450 även den var för lite utblås ljuddämparen vilket ökar förgasar omställningens skruv öppna mer H skruv nålen upp mer bludderpungt och kyler bättre ljudet ökar och bränsle förbrukningen men den kokar inte längre jag skruvade bort på ljuddämp vinkel plåt ljuddämpar och bände upp med kombintionsnyckel och skruvade tillbaka ställde om förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Alex98  
#713534 Hej igen, har fått fixat kastskyddet nu. Fick bocka om den där som låser svänghjulet vid den nedre skruven. Tänkte jag skulle försöka mig på och byta bränsle slang på den med, såg ut som den var väldigt torr och såg ganska så söligt under förgasaren. Tack så mycket för hjälpen hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Motorsåga  
#736932
Alex98 skrev:Hej, har sökt lite på sidan men inte funnit något om någon 420.
Har nyss köpt ett hus och där låg en Jonsered 420 mitten av -80 som ja inte trodde skulle starta me det gjorde den utan några större problem för att inte använts på de senaste 15 åren iaf. Så har provat det lite granna, den är svårstartad när den är varm, om man stänger av den och dricker en snabb kopp kaffe, man kan ge den en dutt med startgas så hoppar den igång och då kan man stänga av och starta igen utan några problem alls, vad kan de bero på? Och kastskyddet funkar inte som det ska, om man puttar det framåt så de kommer i läget de ska låsa så vill det inte låsa men om man hjälper till att trycka fram skyddet 1mm till så låser det och när man släpper igen så frigörs svänghjulet igen utan att man dragit tillbaka skyddet. Någon som haft liknande problem? Finns det sprängskisser på dom? Går det att få tag på reservdelar till ett såpas gammalt såg eller ska man ha det som prydnad och köpa nytt såg?
Lång text och många frågor, hoppas jag kan få någon hjälp här.
Mvh glad amatör sångare 🌲 😀


Hej,
Fick själv en sån såg (från 1982) av en kompis. Hade problem att den inte startade efter att gått varm. Svårjusterad.
Bytte bränsleslangar, filter och membran + gjorde rent förgasaren och luftfilter. Helt annan maskin. Startar mycket lättare. Nu ska jag byta ut alla halvruttna kablar etc.
Fortfarande varvar den dock upp lite långsamt. Skulle vilja få till lite bättre fjutt i den. Är det värt att öppna upp ljuddämpare eller liknande trimm tro?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420

Alex98  
#743918 Hej igen, någon som har koll på om en kolv passar från någon annan såg till en 420? Den har dåligt komp, behöver minst en kolvring iallafall. Har googlat och mailat men det är ingen som har något som passar värkar det som… all hjälp uppskattas. Mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).